Tafel van den kersten ghelove. Deel 3A en 3B: Somerstuc
(1938)– Dirc van Delf– Auteursrecht onbekend
Regelnummers proza verbergen
| |
Dat .LII. capittel vanden veghevier ende hoe die ellendige sielen van onser weldaet gheholpen werden ende vanden enghelen ghetroost ende ghevisitiert. Item veel saken, waer-om dat dat veghevier ymmer is, ende waer mede men die sielen sel helpen. Ende hoe swaer ende bitter dattet is.8Ga naar margenoot8-229Ga naar margenoot8-24Dat veghevier staet boven der hellen ende is een lichaem-9like vuere, dat boven natuerlike wise overmits Gods verhen-10ghen die sielen mach barnen, pinighen ende purgieren. In | |
[pagina 652]
| |
11 welken vuer so is pijn, der hellen ghelijc, der sielenGa naar voetnoot11 ende pijn 12 Gods aengesicht te derven tot eenre seker tijt toe, die hem is 13 geset van Gods gerechticheits wegen. Die sielen, die inden 14 vegevier sijn, hebben hoep ende sekerheit, datsi behouden 15 sullen werden ende noch der pinen ontgaen, die ende sullen 16 nemen; mer om die over-grote pijn des brants, die si doghen, 17 soe ghesciet dicwijl, datse dat niet en dencken noch en versin-18nenGa naar voetnoot17. Hier-om ist, dat sinte Augustijn seit, dat die luden niet 19 en weten watsi bidden, die om dat veghevier bidden. Doch 20 want die sielen wel weten, datsi inder [185c] hellen niet en 21 sijn ende hoir pijn einde nemen, so ist hem troostelic die 22 guetheit Gods te verbeiden, daer si sonder ophouden tot ons 23 om troost roepen ende segghen: ontfermt u over ons, sonder-24linge ghi onse vrienden, ontfermt u over ons. 25Ga naar margenoot25-49Die lerars wisen menige saken, waer-om datter ymmer een 26 veghevier moet wesen. Die eerste is, want also grote waerdi-27cheit is den ewighen godliken licht, dat dat niement en mach 28 bescouwen, hi en moet eerst reyn sijn, suver ende lutter ende 29 totter eerster onnoselheit ende reynicheit weder comen, die hi 30 inder dope ontfenc, sal hi der teghenwoordicheit Gods ghe-31presentiert werden. Ende dese puerheit vercrijcht die mensche 32 selden in desen leven. Dair-om so moeter ymmer een ander 33 scuersackeGa naar voetnoot33 wesen dan alleen die penitencie in onsen leven. Die | |
[pagina 653]
| |
34 ander sake is, want die sonden God vertoornen, der ghenaden 35 scaden, die sielen mismaken, so buert voor die toorn 36 soen, voir die scade beteringe, ende voer die mismaect-37heit reynigher. Zwaer waer dit al inder penitencien te vercri-38ghen, wantsi selden genoech is. Also veel ontbreect onser 39 crancheit. Daer-om soe moet ymmer een ander stede wesen, 40 daermen deser dinghen mach pleghen ende wesen. Die derde 41 sake is, want sulke vanden menschen, die van hem sceiden, 42 sijn sonderlinghe guet ende dese en behoeven niet dat ghe-43meen ghebet, wantsi [185d] varen in hemelrijc; sulc vanden 44 menschen sijn sonderlinghe quaet ende dese en mach ghien 45 weldaet te baten comen, wantsi vluchts varen inder hellen; 46 sulc vanden menschen sijn nietste quaet, noch nietste goet, 47 wantsi hebben veel dagelixer sonden of ghebrokerGa naar voetnoot47 peniten-48cien; waer sellen die anders ghebetert werden, dan in dat 49 vaghevier, datse can puren herde scierGa naar voetnoot49? 50Ga naar margenoot50-63Die bitterheit ende swaernisse der pinen des vegheviers is 51 in menigherhande wijs uut te wisen. Die eerste pijn, die daer 52 is, is Gods aensicht derfnisse. Ende dese pijn is over-groot. 53 Want die begeerte, die nae hemelrijc hem dan verlangt, gaet 54 boven allen verlanghen, dair wi tijtlike dingen hier mede 55 begheren ende verbeiden. Hier-om ist hem te pijnliker te dra-56ghen ende swaerliker te liden. Die ander pijn is: brant ende 57 quetsinge vanden vuer, want dat vuer is over-natuerliker crach-58tich ende die siel is ontfanclic. Merc wat overgrote pijn ende 59 rouwe is dan der sielen, dair anders niet en is voir te bieden 60 dan mit pinen die sonden te beteren. Die wijl, dat die men-61sche leefde inder penitencien, so behaechde Gode bet die guede | |
[pagina 654]
| |
62 wille dan die pijn, mer nu wil hi die pine alleen, want hi 63 versuymt [186a] heeft die tijt des gueden wille. 64Ga naar margenoot64-80Dat veghevier is een ghescapen lichaemlic vuer, dat over-65mits Gods werc overnatuerliken hem mitter sielen verenicht, 66 ende weldelicGa naar voetnoot66 van sijnre ghedaente dair of ghecrucet ende 67 gepinicht wert. Ende dat in tweerhande manier. Eerstwerf, 68 want ghelijc dat die siel nae oirden wise der naturen mit des 69 menschen lichaem alsoe wert verenicht, datsi hem leven in-70vloyet ende craft, beweghen ende werc voort alle den leden 71 ghift, also wertse nu na oirden wiseGa naar voetnoot71 der rechtverdicheit Gods 72 verenicht mitten vuer, datsi alle des vuers craft ontfanget 73 ende daer of ghecrucet wert ende pijn lidet. Anderwerf, ghe-74liken dat een beytel, vijl of hamer niet bi hem selven in steen 75 of in hout wercken en can, ten si bi toe-doen des meesters 76 hant, aldus soe en mach dat veghevier van sijns selfs weghen 77 der sielen niet barnen, mer alst God gebruken wil voor een 78 instrument sijnre rechtverdicheit ende dat self opblaset, so 79 barnt dat vuer die siele bi bevelen sijnre godliker craft ende 80 boven allen aert der naturen gaet. 81Ga naar margenoot81-108Die scrifte seit van drierhande manier van menschen die | |
[pagina 655]
| |
82 na desen leven ten veghevier varen. Die eerste sijn die gheen, 83 die haer ghesette boete ende penitencie niet en volbrochten. 84 Desen moghen hair vrienden helpen ende hore scout beta-85[186b] len, mer dat is te weten, dat die gheen die voor hoor 86 vrienden sullen betalen moghen, moeten wesen inden staet der 87 ghenaden Gods buten dootsonden, ende oec moeten si meer 88 guets doen dan haer vriendenGa naar voetnoot88 sculdich waren, want min is des 89 anderen beteren voir Gode, dan sijn eyghen penitencie. Die 90 ander, die int veghevier varen, sijn die ghene, die te luttel 91 penitencie voor hoir sonden ontfanghen, al wast datsise deden. 92 Dat quam toeGa naar voetnoot92, anter datse die priester te luttel settede, of dat 93 si te teder waren die rechte penitencie te doen. God onse heer 94 Ga naar margenoot94wil wise ende maet der sonden ghebetert hebben mit geliker 95 boet ende pinen. Ende daer en mach ghien sonde onghebetert 96 bliven nae gheliker waerde, want dat besmittet is, en mach 97 niet comen in dat ewige leven. Die derde, die in dat veghe-98vier varen, sijn die gheen, die hout, hoy ende caf van deser 99 werlt mit hem voeren. Die gheen, die hoor begheerte keerden 100 op die werlt goet, huys, hof ende lant ende have te besitten, 101 die voeren hout van heen; die gheen die hoir begheerten keer-102den op vleischeliker ghenuechten, wijf, kinderen, ghesinne, 103 vrienden ende maghen mit over-lusteGa naar voetnoot103 te ghebruken, die voe-104ren hoy van heen; die gheen, die hoor begheerten keerden 105 op ydel glori, lof ende eer, in werscappen, in gheselscap ende 106 in cleder, die voeren caf van heen. Dese drie barnen al in enen 107 veghevier, dat sijn minre ende [186c] groter sonden pijnliker 108 of swaerliker <betert> nae dat die mensche hevet misdaen. 109Ga naar margenoot109-120Die meesters vraghen: of die pijn des vegheviers gaet boven | |
[pagina 656]
| |
110 allen pinen der werlt? Dat bewisen si mit drien reden. Die 111 eerste is, dat moet ymmer enen hoghen heten brant wesen, 112 die een geesteliken substancie, een onlichaemlike creatuer, als 113 een siel is, barnen sal ende pinighen. Die ander reden is, dat 114 moet ymmer een heet brant wesen, dat die smette der sonden 115 vander sielen sal purgieren, die mit soe groter lusten ende be-116gheerten sijn in ghetoghen. Die derde reden is, dat moet em-117mer een heet vuer wesen, dat niet dan tot eenre tijt toe en sal 118 barnen om te haesten dat die sielen inder glorien van hemel-119rijck sellen comen, want na doemsdaghe so en sal ghien veghe-120vier wesen. 121Ga naar margenoot121-139Die lerars vraghen: of dese sielen, die aldus swaerliken int 122 veghevier bernen, is enich sins te helpen? Ende dat staet op 123 reden, want wil die rechtverdicheit Gods, dat men clene son-124den sal beteren, so wil oec die ontfermherticheit Gods, dat-125mense mit weldaden mach helpen ende verlossen. Daer sijn 126 vijf manieren van weldaden, diemen den sielen na doen mach, 127 datsi hem helpen. Dat eerste is: priesters ghebet, als mis-128sen, vighelien, die daer toe gheordineert sijn, datse die sielen 129 uten veghevier verlossen. Dat ander [186d] is: dat ghemeen 130 ghebet gueder ghelovigher menschen ende sonderlinge der 131 vrienden, die daer voir bidden. Dat derde is: vasten, pere-132grimaeds voir hem te doen, want dat is quitinghe of betaling 133 der scout, die die sielen in horen lichaem beginghen. Dat 134 vierde is: aelmissen te gheven, want gheliken dat dat water 135 onse vuer lesschet, also doen die aelmissen dat veghevier. Dat 136 vijfte is: oflaetGa naar voetnoot136-139, gracie ende perdoen, datmen pleecht den | |
[pagina 657]
| |
137 doden na te doen ende dat is die scat der heiligher kercken, 138 die verdiente ons Heren sijn passie ende bloet ende alle der 139 heilighen leven, des moghen si oec deelachtich wesen. 140Ga naar margenoot140-148Die heilighen segghen, datmen dese voirscreven vijf wel-141daden den sielen mach an drien manieren an-legghen. Eerst-142werf, dat hoir pinen te lichter werden, al dat dat vuer 143 cleynre wert ende niet so seer en barnt. Anderwarf, dat haer 144 pijn te corter wert ende niet soe langhe daer en blive als voir 145 hoir sonden was ghescicket. Derdewarf, datsi mit allen ver-146lossent werden ende vry van daen tot hemelrijc varen ende 147 segghen aldus: dat strick is ghebroken, wi sijn verlossent; 148 die naem Gods si ghebenedijt! 149Ga naar margenoot149-157Die lerars vraghen: of oec die sielen dat wel weten ende 150 verstaen, wanneer hem van haren vrienden enighe weldaet na 151 wert ghedaen? Si weten dat eerst van godliker openbarin-152ghe. [187a] David seit: Heer, doch op mijn <oghen> ende 153 ic sal dijn wonderlike dinghen over mercken. Si weten dat 154 anderwerven van enghelscher bootscappen, als Pieter seide: 155 nu weet ic voirwaer, dat God sijn enghel mi ghesent heeft. Si 156 weten dat derdewarf van eyghen bevoelinghe, als Paulus seit: 157 Ic weet wel wien ick heb ghelooft, ende ic bin seker. 158Ga naar margenoot158-163Die doctoers vraghen: of oec die bose gheesten die sielen 159 int veghevier pinighen? Daer-toe wort aldus gheantwoort, dat | |
[pagina 658]
| |
160 die duvelen die sielen brenghen totten veghevier; si staen 161 oeck dair bi omghescheert ende het is hem te willeGa naar voetnoot161, dat die 162 sielen ghepinicht worden; anders so en moghen si hem niet 163 doen of scaden. 164Ga naar margenoot164-179Die doctoren vraghen voort: of oec die enghelen die sielen 165 int veghevier vanden ende visitieren ende troosten? Dair sijn 166 drie reden toe, waerom dat sijt pleghen te doen. Die eerste 167 is, want die enghelen weten, dat die sielen int vegevier cortelic 168 hoir broederen, burghers ende mede-ghesellen in hemelriken 169 sullen werden ghevoert; dair om willen sise versoeken ende 170 visitieren. Die ander reden is: die enghelen sijn edel, guet-171gunnichGa naar voetnoot170 ende guedertieren, ende hem is wel te moede, als si 172 horen adel moghen toghen. Hier-om so trecken si mit groten 173 scaren die sielen int veghevier te troosten ende te starcken. 174 Die derde reden is: die enghe-[187b]len sijn Gods boden, dieGa naar voetnoot174-179 175 hi uut-sende totten menschen tusschen hemel ende aerde. Ende 176 want noch die sielen sijn onderweghe, so comen si dick mit 177 gueden troost van Gods weghen ende die hore ontfermt van 178 der menschen weghen, die hem wat guets na doen ende hoirre 179 ghedencken. 180Ga naar margenoot180-192Die lerars vragen: of oec ander steden sijn dan dat veghe-181vier, dair die sielen na deser tijt ghepinicht worden? Dat 182 verhengt God om veel saken wil. Die eerste is: om der lichter 183 pinen wil. Als Gregorius sach, dat die sielen ghepinicht wor- | |
[pagina 659]
| |
184den in dat schim vander sonnen. Die ander reden is: om der 185 snelre cortheit wil, datsi te rasker haren staet horen vrienden 186 moghen openbaren. Die derde reden is: om onser leer wil, 187 dat wi te beken bet comenGa naar voetnoot187 die pine der sonden, ende dat wise 188 vlyen ende scuwen. Die vierde reden is: om der steden wil, 189 dair si in hebben gesondicht; datsi oec dat daer beteren is 190 redelic. Die vijfte reden is om enichs heilichs mans ghebeden 191 wil, die dat van Gode verwerft, als dede Patricius dat veghe-192vier in Yerlant. 193Ga naar margenoot193-209Die doctoers vraghen: of oec die sielen vluchts ende rechte 194 voert tot hemelrijc varen, als si vanden veghevier verlossent 195 werden? Dair-toe sijn drie reden. Die eerste is nader letter 196 sinne: dat hemelrijc is altijt open, endeGa naar voetnoot196 of die sielen ghien 197 hinder en hebben van horen weghen, [187c] wantsi sijn pur-198giert, noch van enichs anden weghen, want hem niement en 199 hindert. Die ander reden is na des gheloven leer; want God 200 is bereder te ontfermen dan te pinighen, soe ist redelic, dat hi 201 die ghereynde sielen brengt ter glorien, ghelijc dat hi die 202 onsuver sielen brochte ter pinen. Ende sonderlinge want hi 203 niet twiewarven en pinicht, dat eens is ghebetert. Die derde 204 reden is nader duechtGa naar voetnoot204; want die minne craftigher is dan die 205 sonden ende die quaetheit. Ende die sonden brenghen den 206 mensche vluchts ter pinen, dair-om brengt die minne den 207 mensche vluchts totter glorien. Ende die siele, als si vanden 208 lichaem ende vanden, <sonden> ende pinen is ontladen, wair 209 sal hi anders dan totten hemel varen? 210Ga naar margenoot210-229Die doctoren vraghen: watterhande sielen sijn dat, die | |
[pagina 660]
| |
211 vluchts na datsi vanden lichaem sceiden, sonder enich let ofte 212 merren ten hemel varen? Die eerste sijn: die ghedoopte kin-213deren, want die dope suvert den mensche van allen smetten 214 ende van allen erfsonden; tot welker wairheit so wart die 215 hemel open ghedaen, als onse heer Cristus ghedoopt uuter 216 fluvy Iordaen is ghegaen. Die ander sijn: die ghedode marte-217laren, want die craft des ghebenediden bloets ons heren Ihesu 218 Cristi, daer si doer liden, maectse niet alleen reyn van [187d] 219 sonden, mer oec scoon van duechden. Tot welker waerheit sach 220 Sinte Stephaen die hemel open, doe men hem om den naem 221 Gods begonden te stenen. Die derde sijn: die volmaecte, sali-222ghe, heilige menschen, als sijn die broederen van religionen, 223 die in horen leven dat hemelrijc tymmeren van goude der minnen, 224 van sulver der leren, van duerbaer stien gueder wer-225cken, van edelen houte gueder willen ende ghedachten. Tot 226 welker waerheit so sach sinte Ian ewangelist den hemel open. 227 Ende dat wi daer alle sullen varen, des wil wi gheloven ende 228 hopen. God gonne ons, Scepper der hemelen, datsi ons nym-229mer meer en werden voirslotenGa naar voetnoot229. Amen. |
|