Tafel van den kersten ghelove. Deel 3A en 3B: Somerstuc
(1938)– Dirc van Delf– Auteursrecht onbekend
Regelnummers proza verbergen
| |
Dat .XLIX. capittel van Entekerst toecoemst, van sijnre hantieringhe ende hoe hi sal eynde ne- [176b] men. Item hier veel teykenen sijnre toecoemst ende wat hi bedriven sal mit sijn bedriechner.6Ga naar margenoot6-257Ga naar margenoot6-44Die materie van Antecrists toecoemst is seer wiltGa naar voetnoot6 inden 7 propheten ende inder ewen gespreidet, daer die leerars haer | |
[pagina 616]
| |
8 glose ende bedudenisse hebben op gheseit. Antekerst beduut 9 ieghenkerst, want ante in latijn beduut ieghen in duutsche. 10Als hi mit name is iegen onsen heer Ihesum Cristum gespro-11ken, also sullen sijn ghedaenten ende formen, sijn leven ende 12 wanderinge, sijn leer ende werc, sijn staet ende sijn macht, 13 sijn sterven ende doot tieghen Cristum onghelijc wesen. Dat 14 eerste punt van Antekerst is van sijnre toecoomst ende die tijt 15 heeft drie teyken. Dat eerste teyken sijns toecoomsts is, als 16 die luden inder werlt werden also vol ongheloven, datsi lofte, 17 ewe ende eede int ghemeen niet en houden. So en salmen van 18 rechter loyen ende statuten niet in vonnissen spreken. Niement 19 en sal vanden anderen eede willen ontfanghen, noch sijn ghe-20loften, noch borghen gheloven. Der heren brieven en salmen 21 niet meer achten dan bladen, die van boemen ghewayet sijn. 22 Ga naar margenoot22Der heren zeghelen sullen stille legghen ende verroesten. So 23 sal die vader segghen totten soon, dijn deel si verre van mi. 24 Die man sal suchten in sinen bed ende en sals den ghenen niet 25 dorren [176c] openbaren, die dair slaept in sinen scoot. Dan 26 en sal nerghent ghelove seker wesen ende die een broeder sal 27 den anderen in sijn doot leyden. Dat ander teyken sijns toe-28Ga naar margenoot28coomst is, als die ganse werlt barnt in quaden vuer, van vulre 29 lust des vleischs, ghenuecht van gesichteGa naar voetnoot29 ende hovaerdicheit 30 des levens. Als dair verloren is suverheit der ioncfrouwen, dat 31 men cleyne maechdekijns int ghemeen sellen bruken, ende 32 scamelheit der echter vrouwen, die den breidel der vrouwe-33liker tucht sullen van hem werpen ende int ghemeen overspul 34 doen. Ende als vergaen is die waerheit vanden mannen, die op 35 loosheit den gansen dach sullen dencken. Ende als vergaen is 36 die heilicheit vanden papen, die dan ongheoorlofde dinghen 37 biden altaer sullen doen tieghen der ewen. Ende als vergaen 38 is die rechtveerdicheit vanden heren, datsi om gonste, om lede, | |
[pagina 617]
| |
39 om miede, om vrese dat recht verkerenGa naar voetnoot39. Ende als vergaen is 40 tucht ende eer vanden hofluden, dat is van edelen luden, datsi 41 op leliken woorden ende vule wercken der oncuuscheit hoirre 42 tucht toe-brenghenGa naar voetnoot41. Als alle die werlt aldus in alle horen staet 43 is verstoort, mit recht heeft hi eer, vrede ende waerheit, recht 44 ende hoveschede verbuert. Dit teyken scrijft Ysidorus. Dat 45 Ga naar margenoot45-54derde teiken sijns toecoemst is, als een twidracht coemt tus-46schen den twie swaerden die God tot allen recht hiet hier op 47 aerden, tusschen die gheestelike hant ende die wairli- [176d] 48 ke hant, als tusschen den paeus ende den keyser. Ende als 49 voort coemt van desen twien een afgaenGa naar voetnoot49, dat die werelt en is 50 hoorre ghien onderdaen ende niement ban van den paeus noch 51 vanden keiser recht ontfaen en sal, so sal die daech Gods aen-52staen ende gheopenbairt werden dat kint der quaetheit, dat 53 sal wesen Antekerst. Dit teyken bescrijft Paulus, dat wi dair 54 niet of en sullen werden vervaert, eer dit is ghesciet. 55Ga naar margenoot55-64Dese Antekerst sal comen vanden gheslachte van een vanden | |
[pagina 618]
| |
56 twaleven gheslachten van Ysrahel, als die patriarcha Iacob 57 propheteerde. Ende sal ghewonnen worden in overspul ende 58 in sonden ende gheboren worden inder stat van Babylonien. 59 Ende inder gheboorten sal hi doer sijnre moeder lichaem bre-60ken als een viperGa naar voetnoot60 doet. Die bose gheesten sellen eyghentliken 61 besitten, als of hi sijn siele wair ende mit sijnre aert sal hi op-62wassen ende op-ghevoet werden. Daer-na sal hi comen tot 63 Iherusalem ende laten hem besniden ende sal segghen totten 64 Ga naar margenoot64-70ioden, dat hi die waer Messyas is, die hem inden ewe vanden 65 propheten is ghelovet, ende so sullen si alle an hem vallenGa naar voetnoot65 ende 66 Salomons tempel, die die Romeyns braken, weder op tymme-67ren, ende daer sal hi ingaen sitten ende laten hem aenbeden 68 ende verheffen hem, als of hi God waer. Dan so sal hi vanden 69 gueden menschen ende vanden gueden enghelen verlaten wer-70den. 71Ga naar margenoot71-85Dat ander punt is van sijnre ghedaente, forme ende ghestan-72tenisse van sijnre [177a] phisonomien, seit SalomonGa naar voetnoot72, datmen 73 in sijn moeten ende aensichte kennen sal gruwelic te wesen, 74 als een lijflic duvel: sijn oghen sullen blincken als sterren uut 75 sinen hoofde, dat men sal ontsien ende voor hem vervaert 76 wesen, uut sinen monde sullen hanghen barnende lampen, | |
[pagina 619]
| |
77 (Glosa:) dat men groot verwonderen sal hebben van sijnre 78 scoenre behendigher sprake, sijn haer ende vlechten sullen 79 barnen als flammen, (Glosa:) als hi die werlt al mit ghe-80nuechten sal ontfanghen; uut sijnre nase sal een roick als eens 81 ovens uutgaen, (Glosa:) dat men sijn wonder voor al die werlt 82 sal ruken ende vernemen. Sijn adem sal wesen als verwaeyedeGa naar voetnoot82 83 colen, (Glosa:) also sal hi die werelt in quaetheit ende in son-84de verwecken. Alse cluwenGa naar voetnoot84 sullen legghen in sinen halse ende 85 strotte van loeghen, blasphemy ende vloecken. Int openbaer so 86 sal hi eerst voort volc enen heilighen schijn toghen, op-dat hi 87 Ga naar margenoot87-101te lichteliker mach bedrieghen int heymelick. In slaepcameren 88 sal hi oncuusch mit vrouwen wesen, des hem seer sal lusten, 89 ende in gulsicheit van overaet ende dranc. Hi sal so traech 90 ende sat wesen ende slaperich in gulden bedsteden also lan-91ghe, dat hem die heren selden sijn aensicht moghen scouwen. 92 Hi sal wesen so nydichGa naar voetnoot92 ende so hatich, datmen niement van 93 scoonheden ende edelheit van vroemheit en sel [177b] moghen 94 voir hem prisen. Hi sal wesen so vermeten, dat hi die iaren, 95 die tijt ende loop des hemels sal onderwinden te wandelen. 96 Alle rechte loeye ende statuten sal hi weder spreken, hi sel 97 sijn beelde doen aenbeden ende mit sijn teyken alder luden 98 voirhoofden doen prenten, hi sal soe woedich ende soe toor-99nich wesen, dat hi tieghen alden oversten sal overmoedelic 100 spreken ende segghen: Mi is die macht ende mijn is die wra-101ke ende alle dinc sijn gherekent in minen scat. 102Ga naar margenoot102-119Dat derde artikel is, hoe hi die werlt sal tot hem verkeren. | |
[pagina 620]
| |
103 Die propheet seit, dat hi sal legghen inden wech als een ser-104pent, die sijn hooft mit vier hoornen op recht. Die eerste 105 hoirn sal wesen sijn listighe spraec ende lose predicaedse. Hi 106 sal die oude eeuwe ende die niewe soe verwilderen ende om-107keren mitten starcsten argumenten, dat die leerre der ewen 108 sullen daer toe moeten swighen; sijn stemme sal clincken, 109 sijn woerden sullen wesen suet, sijn sinnen subtijl ende dusent 110 consten van reden so sal hi voirt brenghen. Sijn predicaren 111 sullen alle die werelt over wanderen, men salse in allen steden 112 ontfanghen, si sullen so heilich scinen, gheel, magher, wair-113achtighe ypocriten; si sullen die scrifture tot haren vreemden 114 sinnen beduden ende des salmen hem ghemeenlic gheloven. 115 Der heiligher kercken sacramenten salmen dan niet [177c] 116 achten. Ende dit sal ghescien, want dat volc inder tijt sal so 117 ghemeenlic wesen van sinnen, datsi op sulke fabulen sullen 118 achten ende niement en sal die waerheit lief hebben, mer al 119 Ga naar margenoot119-130hem selven minnen. - Die ander hoorne sal wesen sijn val-120sche werck van mirakel. Mitter zwarte conste, nigromancia, 121 so sal hi vreemde wonder teyken doen, stienen sal hi spreken 122 doen ende latenGa naar voetnoot122, tvuer vanden hemel neder doen comen, die 123 boemen doen bloyen ende weder dorren, die zee van stormen 124 bulghenGa naar voetnoot124, die sterren van boven doen neder vallen; die bose 125 gheest sal op sijn iongheren comen ende doen spreken mit veel 126 tonghen; hi sal die doden doen opstaen ende verrisen ende 127 veel natuer inder formen doen verwandelen, aertbevinge, aert-128scoren, helle, veghevier tonen, ende daer en sal niet wesen, des 129 hi van sijnre macht niet en sal beroemen, op-dat hi hem heer 130 Ga naar margenoot130-142alre dinghen moghe bewisen. - Die derde hoorne sal wesen 131 mildicheit van gaven. Hi sal vinden alle die verburgen scat, 132 die inder aerden of inder zee mach wesen. Ende want dan ionc | |
[pagina 621]
| |
133 ende out op ghiericheit sal werden ghekeert, so sal hi alle her-134ten mit gaven tot hem trecken. Hi sal die edelste ghesteente 135 wriven in sijnre hant, ende overscoenliken pollijst sal hise 136 den heren in corven senden, ende die rike der [177d] werlt 137 riker maken. Hi sel hovedaghen houden in wijngaerden ende 138 in tenten, scoenre van wersscappen dan dede die coninc Assue-139rus. In toghen sijnre maiesteit gheens ghebrecs en sal bi hem 140 wesen ende dair-om sal hi der armen patroen hieten. Dese 141 sekerheit van guede, van eren, van weelden, sal hi alle sijn 142 Ga naar margenoot142-156vrienden duerende lonen. - Die vierde hoorne sal wesen sijn 143 tiranscap ende tormenten; hi sal wesen als een leeuwe in sijn-144re culen, die daer laghen leit. Een leeuwe van macht, een cule 145 van loesheit, een laghe ende een strick van onghenaden boven 146 alle tyrannen, so sal hi manierGa naar voetnoot146 van torment bedencken. Hi sal 147 vanden vreseliken dieren die menschen al levende <laten> 148 verslinden; hi sal die ghewonde ende die ghequetste laten 149 helen ende salven, op-datsi weder nuwe pijn moghen liden. 150 Hi sal metalen ossen ghieten ende setten se int vuer, ende 151 werpen die luden in haren buken, want als die luden dan 152 roepen ende screyen, dat die ossen scinen te balckenGa naar voetnoot152 ende dat 153 dat volc daer-om moghen lachen ende gheen iammer daer-op 154 en crighen. So sellen die martelaren meer liden, dan si ye 155 deden; ende wair dat God dese tijt niet en cortede, het soude 156 in sorghen wesen of hem yement soude teghen hem behouden. 157Ga naar margenoot157-173Dat vierde artikel is van sijnre heerscappie ende van sinen 158 [178a] ghesinde ende wat heren hi voeren sal. Dese drie pun-159ten machmen wel uuter scrifturen mercken. Die macht sal 160 wesen so over groot ende vermeten, dat hem sal duncken yser 161 als caf ende stroe, metael als vermolsent hout, die zee achten | |
[pagina 622]
| |
162 ofse aerde waer, die woeste wildernisse als een spacierende 163 wechGa naar voetnoot162, die helle ende verdoemenisse, ofse waer sijn carkerGa naar voetnoot163 ende 164 vanghenisse. Hi sal maken vier heil-weghenGa naar voetnoot164 ende vrie coop-165straten over al die werelt; hi sal één sprake doen onder alle 166 tonghen, één mont doen gaen onder alle volc; één wichte, 167 mate ende rekenscap in alre comenscap; één eeuwe onder 168 ioden, heyden ende kersten. Hi sal hem noemen die grote 169 keiser, die alle die werlt regiert in eenre yseren roede, die 170 als een aerden vat sijn vianden mach breken; hi sal glorieren, 171 dat hi als eens voghels nest heeft al die werlt in sijnre hant, 172 die hi den sinen ende haren roef deylen salGa naar voetnoot172; hi sal versmaden, 173 Ga naar margenoot173-200datmen yement heer noemen sal of god dan hem alleen. Dat 174 ghesinde dat hi hebben sal, toghet sinte Ian in Apocalipsi .IIoGa naar voetnoot174. 175 capitulo. Dat die beeste die uter zee clam seven hoofden had-176de ende tien hoornen. Seven hoofden sijn seven ghecroende 177 coninghen, heren ende vorsten, dien hi die werlt sel deilen ende 178 bevelen. Tien hoornen sijn tienderhande gheslachten van qua-179den menschen, die quaetheit ende sonden teghen die tien 180 [178b] gheboden sellen op-rechtenGa naar voetnoot180. Hi sal oec hebben een drie- | |
[pagina 623]
| |
181voudige stringhe in sijn hant, daer hi al die werlt mede sal 182 meten: hi sal die quade trecken tot hem mit gaven, die 183 gueden overmits tormenten, die simpele mit sijnre predicacien 184 ende miraculen. Hi sal hebben sevender hande vergadert huus 185 ghesinde. Die coninghen, heren ende vorsten, op-dat hi mit 186 wapender hant die weder-strubbighe bedwingt. Die bisscopen 187 ende prelaten, op-dat hi mit nuwen ghelove ende heilichdom 188 die kerstenheit mach bedrieghen. Die meesters ende conste-189naers, op-dat hi <mit> vreemder consten van hemels loop, 190 van medicinen, van recht moghe sijn saken vertoghen. Die 191 sprekers ende dichters, op-dat hi mit sophistighenGa naar voetnoot191 woorden 192 moghe alle verstaen besluten ende indoen. Die gheveynsde hei-193lighe moniken, lollaerden ende ypocriten, opdat hi mit ghe-194meenliker wise van heilicheden die heilighe kercke moghe 195 vernederen. Die toevenaers ende die nygromanticos, op-dat hi 196 mit wonderliken vertoghen der dinghen der menschen sinnenGa naar voetnoot196 197 moghen bedrieghen. Die quade felle stockers ende pinighers, 198 op-dat hi van veel manieren van tormenten die kerstene moghe 199 vervaren. Aldus so en sal ghien staet wesen, si en sal van hem 200 Ga naar margenoot200-212ghevalschtGa naar voetnoot200 werden mit mit hem sijns willen te leven. Dat ghe-201wapende heer, dat hi van macht voeren sal, scrijft die pro-202pheet Ezechiel ende sijn oec genoemt [178c] in Apocalipsi, dat 203 hi te stride vergaderen sal Gog ende MagogGa naar voetnoot203, dair hi alle sloten 204 der heilighen sal mede doer trecken. Dese twie volken ghe-205noemt sullen wesen die rode Ioden, die de grote Alexander 206 inden berghe Caspios liet besluten, ende dan sullen si sonder | |
[pagina 624]
| |
207 ghetal als sant des meers uut ghelaten worden. Dat volc sal 208 wesen sonder ghenade, heymelic scalc, openbair wreet, ver-209keert van sinnen, hoverdich van machte, ghesellen der werlt, 210 bondekijnsGa naar voetnoot210 te barnen inder hellen. Dese sellen mit macht die 211 vier enden der werlt bedwinghen ende onder Entekerstes rike 212 ende ghewalt bringhen. 213Ga naar margenoot213-230Dat vijfte artikel is van sinen wedersake, vander tijt sijns 214 regiments ende van sinen eynde. Die wederpartye van Ante-215kersts sullen wesen Enoch ende Helyas. Enoch was een out 216 vader. God nam hem op vander harder aerden ende setten 217 in dat paradijs. Helyas was een propheet ende God voerden 218 in enen vuerighen waghen totten anderen. Ende dese sullen 219 comen prediken ende prophetieren dusent twee hondert sesGa naar voetnoot219 220 ende tseventich daghen lanc; dat is bi drie iaer als Cristus 221 leerde. Dese sullen der vader herten bekeren totten kinderen 222 ende die kinderen totten vaderen, dat is: dat oude testament 223 totten verstaen des nuwen. Ende die Ioden sullen hem bekeren 224 tot Cristum. Dese twie tughen sullen wesen vol heilicheden, 225 als oliven, ende luchten als twie candelaren, vol leer der hei-226ligher kercken, ghecleet mit sacken, predikenden penitencien 227 ende self sullen sise doen. Antekerst [178d] selse verslaen ende 228 si sullen drie daghenGa naar voetnoot228 legghen inder straten, datse niement en | |
[pagina 625]
| |
229 sel dorren begraven. Ende als si stincken, so sullen si weder 230 Ga naar margenoot230-241opstaen ende clymmen openbaerlic in dat paradijs. Die tijt 231 sijns regiments sal wesen drie iair ende een half. Int eersteGa naar voetnoot231 232 iaer sal hi toghen gheveynsde heilicheit, int anderde iaer der 233 heren mildicheit, int derde iaer der tyrannen wreetheit, int 234 leste halve iaer werden die duvelen uut ghelaten te scaden 235 also veel, als si willen. Also sorchliken tijt sal dat wesen, dat 236 die ghelovighe menschen liever coren te sterven dan te leven. 237 Men sal dan niet prediken, noch die lerars en sellen die scrif-238ture niet beduden. Men sal die kercken roven ende die ker-239sten bannen, men sal copen noch vercopen dan die tgetal van 240 Antekerst naem dracht in sijnre hant als een bolletGa naar voetnoot240. Dese tijt 241 sal God corten om der uutvercoren wille. 242Ga naar margenoot242-257Dat eynde dat Antekerst nemen sal, sel hem wesen alte | |
[pagina 626]
| |
243 scandelic. Hi sel comen ende setten sijn pavlioen opten berch 244 van Oliveten int oest, dair Ihesus op-clam, ende hi sal berenGa naar voetnoot244, 245 of hi ten hemelwaert woude opclymmen. Ende als hem die 246 duvelen op-voeren inder lucht, so sal die enghel Michael teghen 247 hem vechten ende doetslaen mitten gheest godliker lippen. 248 Ende die duvelen sellen laten vallen daer inder aerden ende 249 aldus sal hi worden bedrogen. Als dit die Ioden sien, sullen 250 si hem bekeren ende viertich da- [179a] ghen penitencie doen, 251 eer si ghedoopt werden. So sal die heilige kerck hair vernuwen 252 ende alle menschen één wesen. Die vrienden ende navolghers 253 Antekersts sullen segghen: Al is onse vorste doot, wi hebben 254 nochtan vrede ende sullen eten ende drincken ende wiven trou-255wen ende eer si toesien, so sal God onversiens ende oversciesGa naar voetnoot255 256 ten oordel comen: totten ghetrouwen vrienden eer, ende 257 cleenGa naar voetnoot257 tot horen vromen. Amen. |
|