Tafel van den kersten ghelove. Deel 3A en 3B: Somerstuc
(1938)– Dirc van Delf– Auteursrecht onbekend
Regelnummers proza verbergen
| |
Dat.XLI. capittel vanden historien ende ghestichteGa naar voetnoot1, die voor Cristus tiden onder die Romeynen ende heyden ghevielen. Item van vier doechden ende menich exempel, die daer toe dienen.6Ga naar margenoot6-302Die werlt heeft van aenbeghin ghemeenlicGa naar voetnoot6 gheweest ende 7 veel vreemde wonders is dicwijl gheschiet, die te vertellen 8 staen ende sijn te [143b] ghehoeghen, want die wise man 9 rechtet ende schicket dicwijl sijn leven na dinghen, die hier 10 voormaels ghesciet sijn. Als die poeta seit: dats een salich 11 man, die hem van dat een ander misschiet is, hoeden can. 12 Oec so sietmen wel, dat menich man in sinen leven niet 13 gheacht en wert, die nochtan na sinen dode menich man exem-14pel is ende beelde, dat hi hem daer nae regiert. Hier-om wil 15 ic ons nu een exempel ende historie vertellen, op-dat wi onse 16 werc wijslic ende eerlicGa naar voetnoot16 na ander gueden luden moghen stellen, 17 ende dat wil ic in viereleye wijse voortbrenghen op die vier 18 cluften vanden heidenschen doechden, als op wijsheit, op ge-19rechticheit, op starcheit ende op maticheit. | |
[pagina 500]
| |
20Ga naar margenoot20-26Die eerste manier vander heydenscher historien staet op 21 wijsheit. Wi lesen, dat die wijl dat die keyseren, coninghen, 22 hertoghen, heren gheleert plaghen te wesen ende constich, so 23 stont die gulden werelt ende die gemeen oerbaer was gheoectGa naar voetnoot23. 24 Hier-om screef Troianus die keyser den coninc van Vrancrijc, 25 dat hi sijn kinder liet leren die seven vrie consten, want hi 26 seide, dat een ongheleert coninc waer als een ghecroent esel. 27 Hier voirmaels plaghen die heren meesteren bi hem te hebben, 28 diese plaghen te leren. Troianus die keyser hadde PolitracumGa naar voetnoot28, 29 [143c] Nero hadde Senecam, Alexander hadde Aristotilem, 30 want sijn vader Philippus, coninc van Macedonien, screef 31 Aristotiles aldusdanighen brief: Philippus coninc ontbiet 32 Aristotili den wisen saluut. Weet dat mi een soon gheboren 33 is, daer ic ben sculdich den goden of te dancken ende niet 34 alleen voor dat hi mi luckichGa naar voetnoot34 gheboren is, mer oec om-dattet 35 mi is ghevallenGa naar voetnoot35, dat hi bi dijnre tijt is gheboren. Want ic hoep, 36 als hi van di is opghetoghen ende gheleert, dat hi waerdich 37 sal wesen ons ende den rijc, te ontfanghen sijn volc in bescer-38menis ende te leiden in eren alle tijt zeghevechtich. Salomon 39 seit, dat een wijs coninc is een ewighe vestinghe des rijcs; 40 Ga naar margenoot40ende: wee den lande, daer die coninc een kint is ende die | |
[pagina 501]
| |
41 Ga naar margenoot41vorsten des smorgens vro eten. Wi lesen in morali dogmate 42 prophetarum, dat die onwijsheit ende onberadenheit des heren 43 Ga naar margenoot43-64is een val des volcx. Wante XerxesGa naar voetnoot43, coninc van Meden, doe hi 44 een ontellic heer teghen die Griecken vergadert hadde ende 45 sijn heren vanden rade hi hem saten ende wouden hem be-46haghen ende lieve segghen, sprac die eerste aldus: heer co-47ninc, die Griecken en sullen onse coemst niet verbeiden, mar 48 die faem ende gherucht van onsen volc sullense veriagen ende 49 die rugghe doen weyndenGa naar voetnoot49. Die ander seide: en deden si dat 50 niet, wi en wouden mit stridenden handen die Griecken [143d] 51 niet verwinnen, mer wi woudense mit last van onsen volc of 52 heer overvallen ende verderven. Die derde seide: het is te 53 vruchten, dat wi die steden ende sloten woest ende ijdel vinden 54 sullen ende niement te moeten sullen hebben, dan die wilde 55 dieren; aen wien sullen dan der ridders handen versocht 56 werden? Die vierde seide: dat meer sal onsen scepen te enghe 57 werden ende cranck onsen waghenenGa naar voetnoot57, ende die aerde te smal 58 der ridders voeten op te staen. Die vijfte seide: mit scutten 59 sullen wi die sonne verduusteren, datsi die lucht niet en sullen 60 moghen scouwen. Ende als si aldus den coninc sinen moet op 61 bliesen, so ghevielt, dat die onwise heren die grote menichte 62 ende scaren versuymdenGa naar voetnoot62 ende al verloren werden. Daer-om 63 seit die poeta, dat voor dat ghemeen guet en behoeft men niet 64 veel wapens, daer die heren hebben ghesonden raet. — Wi le-65Ga naar margenoot65sen dat Roboam, Salomons soon, omdat hi volchde der ionghen 66 raet, verloes hi tien hertoechdomen van sijn rijck. Hier-om 67 sullen die heren hebben wisen raet, gueden met ende voor-68Ga naar margenoot68sichtighen raet. Als Salomon seit: soon, alle dinc doch mit 69 rade ende ten sel di niet berouwen. Al was hi die wijste man 70 van alder werlt, hi had nochtan van ghewoenten bi hem die 71 wise mannen, daer hi bi dede alle die saken des rijcs. Voirt | |
[pagina 502]
| |
72 [144a] die ondersaten sullen wesen van disciplijn, datsi sijn te 73 handelen ende te stuyren ende bliven inder wise, daer mense in 74 schict. Anders werden si een stortval der onbehoetheitGa naar voetnoot74. Voort 75 die ridderscap sal wesen versocht inder wapenen, op-dat dat 76 waerlikeGa naar voetnoot76 striden ende vechten si van ghewoenten lichte. Hier-77om liet Augustus die keyser inden tiden van vreden tornieren, 78 steken-spelenGa naar voetnoot78, op-dat die edel luden in die wapen niet en ver-79traechden ende die ghewoente niet en verloren. Die heidensche 80 meister seit, dat die gewoente is die ander natuer. 81Die ander manier van heidensche historien staet op ghe-82rechticheit. Daer seiden die poeten of, datsi heeft een gulden 83 aensicht, wantsi is die aller overste scoenste duecht, die een 84 yghelic ghevet dat sijn is ende die niet aen-claghelicGa naar voetnoot84 is. Den 85 Ga naar margenoot85heren betaemt wel dese duecht, want David seit, dat recht ende 86 rechtveerdicheit is die correxie haerre zedulenGa naar voetnoot86. Want die eer 87 des coninx mynnet waer vonnisse ende gherechtich oordel. 88 Ga naar margenoot88-94ValerianusGa naar voetnoot88 seit, dat Cambises die coninc, doe hi verstont, dat 89 sijn scout ongerechtich oordel hadde gheseten, doe dede hi 90 hem villen ende den rechtstoel daer mede behanghen ende 91 sinen soon daer op [144b] sitten, dair aldus stont op gescre-92ven: Aldus sellen si om desen setel cleven, die quade von-93nisse ende oordel pleghen. Dair om rechter so sta recht, anders 94 wert hier dijn huut gherect. Nochtan seit Salomon, dat clemen-95Ga naar margenoot95cia, dat is: mit ghenade, wert des coninx troonGa naar voetnoot95 ghestarct. 96 Ymmer sel die gherechtichede mit ghenade ghemengt wesen. | |
[pagina 503]
| |
97 Ga naar margenoot97-105Ghelijc dat Macharius die abt seit, dat hi eens vant inden 98 water eens dodes mannes hooft, dat hadde scone oghen ende 99 rode hele lippen, dat hem seer verwonderde. Ende bad onsen 100 heer God, dat hi hem toghen woude, wesGa naar voetnoot100 dat beduden mochte. 101 Doe sprac dat hooft ende seide: vader, ic was in deser stat 102 een heydensch rechter, ende want ic nie bedroeft mensch en 103 sach, ic had medeliden mit hem, so sijn mi dese scone oghen 104 ghegheven, ende want ic niet wetens ongherechtich oordel en 105 gaf, so is mijn mont ende lippen scoen ende heel ghebleven. 106 Ga naar margenoot106Hier-om seit Salomon: des rechters hals sal die waerheit be-107dencken ende sijn lippen sal den onghenadighen lachterenGa naar voetnoot107. 108 Ga naar margenoot108Hier-om so minnet die rechtveerdicheit alle die die aerde 109 Ga naar margenoot109-139oordelen. Wi lesen dat die heydensche meester Pitagoras gaf 110 sinen burgheren ee ende ghebode, daer na si leven souden | |
[pagina 504]
| |
111 om dat ghe-[144c]meen guet te oeckenGa naar voetnoot111 ende vrede ende eer 112 onder hem te houden. Die eerste was: <en> laet die 113 waechscalen niet uut slaen, dat is: du en sulte die gerechticheit 114 niet over treden. Dat ander is: du en salte gheen cronen 115 plocken, dat is: du en salte dat recht van dinen lande niet 116 brekenGa naar voetnoot115. Dat derde is: du en salte gheen herten-vleisch eten, 117 dat is: du en salte gheen wraeck, noch haet, noch druck in 118 dinen gronde draghen. Dat vierde is: du en salte ghien toe-119padenGa naar voetnoot118 gaen, dat is: du en salte ghien list noch sonderheit 120 pleghenGa naar voetnoot119, mer nader ghemeenre wise leven. Dat vijfte is: du 121 en salte ghien zwaluwen in dinen huse houden, dat is: du en 122 salte mit ghenen runerGa naar voetnoot122 of oerdragher of smeker of afterspreker 123 omgaen. Dat seste is: du en salte mit ghenen zwaerde vuer 124 stoken, <dat is:> du en salte den toornighen mit woorden 125 niet moeyen noch verstorenGa naar voetnoot125. Dat sevende is: du salte dijn 126 hant op dijn buke legghen, dats: du salte mit arbeide dijn | |
[pagina 505]
| |
127 noturft winnen ende voor die armoede sorghenGa naar voetnoot127. Dat achtende 128 is: du en salte niet in die lucht blasen, dat is: du en selte 129 ghien onneer van Gode of dinen oversten dencken of spreken, 130 datmen hiet blasphemie. Dat neghende is: alstu uutvaerste, 131 soe en haest niet weder omme, dat is: <en> denck niet dat 132 di is misschiet na gheleden tijt die te verhalenGa naar voetnoot131, mer laet di 133 voirt [144d] meer na dat toecomende leven verlanghen. Die 134 dese ee ende statuten can wel liden, die mach biden luden 135 bliven, want het schijnt nu wel die meeste const te wesen, 136 dat nu een man mitter werelt can leven. Dat en coemt niet 137 uut der werelt wijsheit, mer van hoorre ongherechticheit. So-138crates seit: daer en is nu ghien man, die hem voir minne ende 139 Ga naar margenoot139haet ghehueden can. Hier om vraechde een guet dichter ende 140 sprac: wat macht bediedenGa naar voetnoot140, dat die lieden quaet bedieden, 141 daer nie lieden quaet en rieden? Doe wort hem gheantwoort 142 aldus: dat doet die moet, die inder gloet ouderGa naar voetnoot142 begheert 143 altoos benijt, dat voir hem lijt, mit quade beseert. Hier-om 144 Ga naar margenoot144leert Salomon sinen soon: kint, hout dijn siel in dijn hant 145 ende en laetse niet vloeyen mitter menschen gewoente, die 146 als water druypt mit quade. God heeft den menschen recht 147 ghemaect ende die gerechtighen hebben lief. 148Die derde manier van heydenschen historien staet op staic-149heit, dat is een duecht, die niet dan quaet ontsiet, mer mit 150 gueden moede wederspoet can hi liden ende vrome dinghen 151 lusteliken voirt can brenghen. Dat is wel een starc man, die 152 aldus hem selven verherenGa naar voetnoot152 can. Van beroerlicheit des herten 153 Ga naar margenoot153-162weder te staen in ghenuechten seit Vigecius, dat doe die grote | |
[pagina 506]
| |
154 Alexander lach voor eenre stat ende gherooft [145a] was een 155 ioncfrouwe van onsprekeliker scoenheit ende hem tot groter 156 gave ende liefte ghelevert was, die in haren lande was geloeft 157 enen groten vorst, - die coninck Alexander en wouder niet 158 aensien, of sijn herte yet daer hadde of moghen beroert wer-159den, mer hi sendse weder mit groter eren ende gaven den heer, 160 dien si ghetrouwet was, dair hi nochtan teghen oorlochde. 161 Ende om die eerbaerheit Alexanders so wert die heer also 162 bedacht, dat hi hem selven over gaf in sijnre genaden. Iob 163 Ga naar margenoot163die seit: Ic heb een verbant mit minen oghen ghemaect, op-164Ga naar margenoot164-172dat ic niet en dacht op eenre maecht. - Voort van beroerli-165cheit des herten weder te staen in toern men leest, dat Socra-166tes twie wiven hadde, die hem veel onwairden deden. Want 167 hi was een philosoeph ende hadde meer minne totter wijsheit 168 dan totten wiven. Ende op eenre tijt, dat hi haren toorn woude 169 wiken ende ghinc staen onder sijn huus, daer die een van 170 boven neder goit hem vuyl water opt hoeft, doe antwoorde hi 171 saftelic ende seide: Ic mocht dat wel vermoeden dat na soe 172 Ga naar margenoot172groten donreslaghe een groten reghen soude comen. Daer-om 173 seide Salomon: die sinen moet bedwinghen can die is starcker 174 dan die burghen stormet. — Voort van beroerlicheit des herten 175 Ga naar margenoot175-183in bewisinghe der eren. Valerianus seit van enen wisen 176 co-[145b]ninc, doemen cronen soude, dat hi die crone hielt | |
[pagina 507]
| |
177 langhe voor hem ende dacht over wat des coninx staet van recht 178 soude wesen ende int leste seide hi aldus: der coninghen croen 179 is veel edelre dan si salich is. Want die te rechte bedenct mit 180 wat sorghen, doghens ende arbeit datsi is ghebreit, al laghe 181 si opter aerden hi en souden niet weder op nemen. Hier-om 182 seit een wijspreker: dat honor ende onus, dat is eer ende last 183 niet dan een letterGa naar voetnoot183 en scelen, op grixe gescreven honos. – 184 Ga naar margenoot184-190Voort van beroerlicheit des herten op homoet ende op staet 185 van moghen. Exerses, die coninc, doe hi stont ende sach sijn 186 volc over, dat onghetalGa naar voetnoot186 was, ende men hem seide, dat hi waer 187 een groot coninc van volc, doe antwoorde hi ende seide: Ic 188 bin een groot coninc van asch ende slick, want alle dat volc 189 dat ghi hier siet, dat en was over hondert iaren niet ende tot 190 hondert iaren en salt niet wesen, mer pulver werden. Ende 191 Ga naar margenoot191hondert iaren voor eens wisen mans aensicht is te rekenen als 192 Ga naar margenoot192-201een dach die gheleden is. - Voort van beroerlicheit des herten 193 in stride ende in vechten. Valerianus seit van enen ridder, die 194 buten al sijn volc eerst in die vianden viel mit luder stemmen 195 ende also gruweliken ende vromeliken vacht, dat hise te scepe 196 iaghede ende spranc na hem inden water ende hielt [145c] 197 dat scip ende doe si sijn handen of sloghen ende geslaghen 198 hadden, so hilt hi nochtan dat scip mit sijn tanden also lan-199ghe, datsi gelettet waren ende al gevangen. Dese ridder be-200wijsde sinen starcken moet, sijn starcke leden, sijn guet ghe-201Ga naar margenoot201trouwen, sijn duerich biblivenGa naar voetnoot201. Aldus versiet God, dat hi ym-202Ga naar margenoot202-211mer wert ghecroent die wittachtelikenGa naar voetnoot202 striden. - Voort van | |
[pagina 508]
| |
203 beroerlicheit van herten ghiericheit te versmaden. Marciocu-204riusGa naar voetnoot203, die patricius was der Romeren, versmade alle guet ende 205 alle scat, want op een tijt, dat die legaten der SamitenGa naar voetnoot205 inden 206 heer tot hem quamen ende saghen sitten op een banc, etende 207 uut aerden vaten, boden si hem een onsprekeliken scat, dat 208 hi van hem toechGa naar voetnoot207. Doe seide hi aldus: Ic heb liever den riken 209 te ghebieden dan self rijc te werden; ende weet, dat die Ro-210mer patricius mit striden niet en verwonne, noch mit ghelde 211 Ga naar margenoot211verwonnen en sal werden. Ende dit was dat David seide: Ist 212 dat di rijcheden toe vloeyen, wilter gheen hert ansetten. Al-213dus is hi die starcste man, die ondoechde ende onneer verwin-214nen can ende vromerGa naar voetnoot214 die sijn hert dwinct dan die die heiden 215 verslaet. 216Ga naar margenoot216-227Die vierde manier van heydenscher historien staet op mati-217cheit, dat is een duecht daer een sijn leven onder den banckGa naar voetnoot217 218 sijnre ee in alre mate houden can. Van onmate Alexanders 219 Valerius scrijft, dat doe hi hoorde van enen [145d] philo- | |
[pagina 509]
| |
220sooph, datter veel werelden waren, doe suchtede hi ende sei-221de: ay mi, dat ic der werelden noch niet meer dan één ghe-222creghen en hebbe. Doe antwoorde die meester weder: had-223den die goden dijn lichaem aenghenomen, die werlt soude 224 hem te enghe ende te nauwe gheweest hebben; die een hant 225 soutste oost ende die ander hant soutste west gheraect hebben. 226 Ende dit seide hi daer-om, want Alexander cleen was van live 227 Ga naar margenoot227-253ende alte groot ende machtich van moede. Ende dat bewijst 228 wel Amphusus, die van hem scrijft, dat, doe hi doot was ende 229 men graven soude, doe quamen neghen philosophen heyden-230schen meesteren, datsi souden lof ende prijs in sijnre uut-231vaert van hem dichten ende spreken, mer si volchden die 232 waerheit ende spraken van sijnre onmaticheit aldus: die eer-233ste seide: ghister so maecte Alexander van goude enen wa-234ghen, nu maect dat gout van hem enen waghen. Want sijn graf 235 was van goude, daermen in voeren soude. Die ander seide: 236 ghister so en ghenoechde Alexander niet aen die heele werlt, 237 nu heeft hi ghenoech an drie ellen aertsteden. Die derde sei-238de: ghister so gheboet Alexander alle den volc vanden lande, 239 nu is alle ghebot ende macht uut sinen handen. Die vierde 240 seide: ghister so leide Alexander dat volc uut waer hi woude 241 in leven of in [146a] dode, nu gheleit dat volc Alexander doot 242 waer datsi willen. Die vijfte seide: ghister so mocht Alexan-243der menighen mensch vander doot verlossen, huden so en 244 mocht hi self des doots scutte niet ontcomen. Die seste seide: 245 ghister so voerde Alexander een groot heer ten stride, nu voort 246 dat selve heer Alexander totten grave. Die sevende seide: 247 ghister ontsaghen ende eerden Alexander alle volc, huden 248 scuwensen ende rekenen als een crenghe. Die achte seide: 249 ghister so was al die werelt Alexander onderdaen ende hi en 250 hadde ghenen ghelijc, nu is hi huden alle menschen lagher | |
[pagina 510]
| |
251 gheworden. Die neghende seide: ghister so leverde Alexan-252der dat volc ende spijseGa naar voetnoot252, huden is <hi> self een spijs der wor-253men gheworden. Hier-om seit die poeet aldus: des menschen 254 Ga naar margenoot254leven is cranc gehangen. Salomon seit: Die tijt des men-255schen leven en is niet also cort, alset onseker is. Wes wil hem 256 dan een mensche in onmate verheffen ende vermoeden, die 257 Ga naar margenoot257aerde ende asch is ende alsoe snel dat self is gheworden. Moy-258ses leerde den volc van Ysrahel, datsi alle tijt dencken souden 259 op haer leste uterste eynde ende soe mochten si hem voer 260 Ga naar margenoot260sonden hoeden. Iheronimus seit inder prologhen vander bi-261bilen: hi mach lichtelic alder werlt salicheit versmaden, die 262 alle tijt dencket dat hi sterven sal. Vanden moghen- [146b] 263 sten, edelsten, rijcsten, scoonsten, wijsten is alle slot rede ghe-264Ga naar margenoot264-302lesen: et mortuus est, hi is gestorven. Theodosius scrijft van 265 Alexanders leven dat hi seer tot luxurien gheneghen was ende 266 sach sonderlinghe gaerne scone vrouwen. Dit verstont die | |
[pagina 511]
| |
266 coninc van Cecilien, dat Alexander om cierheit van goude 267 of van sulver niet en achtede, ende daer om, doe hi hem soude 268 ontfanghen, settede hi Alexander onder vier die scoenste 270 vrouwen, die hi mochte vinden, als die coninghinnen van 271 Cecilien, van Provincien, van Arabien ende van Affriken. En-272de als Alexander inden werscap onder desen vrouwen sittet, 273 so wert hi alsoe seer blide, als opten dach hi die croen van 274 Griecken ontfenck overmits dat scone oghenweyde ende spie-275ghel-ghesichtGa naar voetnoot274 vanden vrouwen. Ende als die maeltijt was ge-276daen, wert Alexander geleit in een scone camer, daer een su-277verlic bedde was toe ghemaect, behanghen mit vier gardinen 278 <daer vier alte suverlike beelden waren in ghewrocht. An 279 die gordine> totten hoofde stont een beelde ende hadde een 280 rolle in sijnre hant, dair in stont ghescreven: Ic bin saligher 281 dan die conincinne van Cecilien; ende daer boven was ghe-282screven: Prudencia, dat beduut: wijsheit. An die rechter 283 gordijn stont een beelde, had in sijnre rollen gescreven: Ic 284 bin claerre dan die conincinne van Provincien; [146c] ende 285 boven hem stont ghescreven: Iusticia, dat is: gherechticheit. 286 An die luchter gordine stont een beelde ende hadde in sijnre 287 rollen gescreven: Ic bin mogender dan die conincinne van 288 Arabien; ende boven hem stont ghescreven: fortitudo animi, 289 dat is: starcheit des moets. Anden voeten stont een beelt ende 290 hadde in sijnre rollen ghescreven: <Ic bin meerre dan die 291 coninghinne van Affriken; ende boven hem stont ghescre-292venGa naar voetnoot290:> Temperancia, dat is: maticheit van leven. Als 293 Alexander dese suverlike <beeldenGa naar voetnoot293> ende haren ghescrift 294 begonde te verstaen, hoe hem die coninc wijsde bequaemlic 295 uut sijnre sinnenlust op minnen dese<r>Ga naar voetnoot295 voirnoemde duech- | |
[pagina 512]
| |
296den, als wijsheit, gerechticheit, starcheit van moede ende ma-297ticheit van leven, danckede hi den coninc van beiden: eerst 298 dat hi hem mit sconen vrouwen wel ontfaen haddeGa naar voetnoot298 <ende 299 mit beelde ende mit exempele wel gheleert hadde.> Want-300men pleecht te segghen: exempelen bewegen meer dan woor-301den. Daer ic nu hier na wil een capittel van scriven, den ver-302standighen mede die doghet te bewisen. |
|