Tafel van den kersten ghelove. Deel 3A en 3B: Somerstuc
(1938)– Dirc van Delf– Auteursrecht onbekend
Regelnummers proza verbergen
| |
Dat neghentiende capittel vanden staet ende ordinancie der heiligher kercken ende ondersceit ende scickenisse hoorre prelaten, als van paeus, macht van bisscopen ende van priesters macht dier bevolen is biecht te horen. [88a]7Ga naar margenoot7-263Ga naar margenoot7-13Die heilighe kerck, datmen hiet ecclesia, is een vergaderinge 8 alre ghelovigher ende ghetrouwer menschen van anbeghin des 9 eersten onnoselen mans Abels went totten lesten rechtveerdi-10ghen mensche, die op aerden comen sal. Van desen is Cristus 11 onse Heer, waer God ende mensche, een overste pape of ende 12 een waer bisscop, diese hout te samen in enicheit der minnen | |
[pagina 319]
| |
13 Ga naar margenoot13-16Gods ende der menschen. Dese vergaderinghe is recht als een 14 reyne maghet ende ioncfrouwe, scamel ende ongequetst over-15mits reyn levens wil, welke ioncfrouwe Cristo onsen Heer tot 16 eenre bruut ende hi haer weder tot enen man is ghetrouwet. 17 Ende ghelijc dat tusschen man ende wijf een onversceiden hu-18welic was ende echtscap naden woorden, die God heeft ghe-19sproken, also isset tusschen onsen Heer Ihesum Cristum ende 20 Ga naar margenoot20sijnre bruut der heiligher kercken. Als Paulus seit: Ic heb u 21 ghetrouwet ende ghegheven enen man Cristo, alsmen enen rey-22Ga naar margenoot22-27nen maghet wert ghegheven. Ende wat mensche dat buten de-23ser kercken ghewonnen wert, is onsalich ende sal verloren 24 werden ende barnen inden brant der hellen, recht als een af-25ghesneden twijch niet en leeft, noch en bloeyt, mer ghescict 26 is ten vuer, also en is ghien salicheit buten een- [88b] saem-27heitGa naar voetnoot26 der heiligher kercken. 28Ga naar margenoot28-30Die roemssche kercke is een moeder ende een hoeft alder 29 ander kercken inden kerstenheit. Wantsi is die eerste scoelGa naar voetnoot29 30 inder latijnssche sprake, diemen niet verlegghen en mach, 31 want sinte Pieter dair uut schicte alle staet ende ordinancie, 32 Ga naar margenoot32prelacie der heiligher kercken. Si is een meesterisse diemen 33 Ga naar margenoot33in allen saken horen sal ende volghen ende tot haer so mach 34 men sonder middel appellierenGa naar voetnoot34, dat is recht beroepen, ende 35 van haer so en machmen niet verrer versoeken. Si sal alle 36 dinck oordelen ende van niement en sal si berecht werden. Si 37 Ga naar margenoot37is een spieghel der wijsheit, daer men alle saken ende twivel 38 Ga naar margenoot38moet verclaren, si gheeft vonnisse ende sentencie uut, die nie- | |
[pagina 320]
| |
39Ga naar margenoot39ment en mach beduden, wederroepen of weder-comenGa naar voetnoot39. Si is 40 die volheit der ghewelt ende macht ons Heren ende vanden 41 apostelschen rade der kerstenheit ende scatte ghefundiertGa naar voetnoot41 ende 42 si bewaert alleen die statuten der ghemenen rade der heiligher 43 kercken ende alle kerstenheit. Uut haer so coemt die eerste 44 benedictie, salf, bevelinghe, ordinancie alle der ander kercken.45 Ga naar margenoot45Si en staet oec onder ghien wairlic tribuut, noch onder gheen 46 vorsten bedwanc, mer keyser, coninghen ende alle heren sijn 47 haer vaselle, mannen ende uutridersGa naar voetnoot47, voirvechters ende be-48schermers. 49Die staet ende ordinancie [88c] der heiligher kercken is van 50 Adams ende van Abrahams tiden bescict ende verstaen, ghe-51sticht van Moyses ende allen propheten ewe ende visioen, ghe-52starct van al ons Heren leven, van alre apostolen rade, predi-53caedse, van alre martelaren bloede ende innicheit der confes-54soren ghestadicht ende confirmiert ende van allen gueden men-55schen heilich leven. Aldus langhe van ghewoenten is si ghe-56wassen, ghebreet ende toe genomen ende is in drien particu-57len ghedeilt na gheliken der heiligher Drievoudicheit, op welc 58 ghelijc hemel ende aerde steit. Want als Aristotiles seit: Alle 59 dat ghemene guet staet op drie volcomen, welc is: grote macht, 60 claerre wijsheit ende oorbaerlick werc. Want dese drie heeft 61 in haer ghescict die heilighe kercke, als die macht der paep-62scap, die wijsheit der leerrars ende der meesters of der predi-63caren, ende die arbeit des wairlics volcs ende alre menschen. 64 Die prelaten bebben macht, leer ende werc, die lerars en heb-65ben niet dan leer ende werc, die leke menschen hebben niet 66 dan werc ende arbeit. Aldus is die staet der heiligher kercken 67 onderscheit: die prelaten regieren, die lerars prediken, dat 68 volck leeft der doecht. Die eerste staet der kercken is prelaet-69scap, als die paeus, bisscopen ende papen, die van Gods craft 70 ende van sinte Pieters bevelinghe macht ende ghewelt over | |
[pagina 321]
| |
71 siel ende lijf alre menschen hebben ontfanghen. Ende [88d] 72 boven al so is die paeus, want hi is een aerdsch god, die ghien 73 ander heer boven hem en heeft dan God alleen. Hi voort 74 die machtGa naar voetnoot73 Gods inder aerden ende hi is onse Here Ihesu Cris-75ti ruwaert, bailiu, scaffenaer ende rentemeester, hi is een va-76der alle der vaderen ende een wonder ontsichGa naar voetnoot76 der werelt, hi 77 Ga naar margenoot77is een vorst alre rechteren ende van niement en wert hi ghe-78oordelt, want alle saken der tijt heeft <hem> God ende sin-79te Pieter, des hi een vicarius is, bevolen te sluten ende te 80 eynden mitten menschen, mer des pawes saken wil God alleen 81 Ga naar margenoot81-85uut rechtenGa naar voetnoot81. In dien dat een man paeus wert, soe is hi claer, 82 wairdich ende in onsen oghen heilich. Men sal voor hem alre 83 meest bidden, want an hem hangt alre menschen salicheit; 84 men sal hem waerdelic versoeken, want hi den dienst Gods 85 Ga naar margenoot85-91meer begheert ende versorcht. Ende wat die paeus seit of ghe-86biet, dat salmen ontfanghen oft uten monde Gods ende sinte 87 Pieters ghesproken waer. Men moet van sinen oordel ende 88 ghebode niet dan eer ende lof spreken, mer dats wair, hem 89 boort wel na te volghen die ghesetten ende die statuten der 90 vaderen, die inden ghemeen recht der heiligher kercken ende 91 der scrifturen sijn gheleghen. Die paeus heeft volle ende over-92ste macht in drien dinghen. Eerstwerf dat hi mach mede dey-93len ende verlenen den scat der heiligher kercken, diemen 94 noemt pardoen ende oflaet. Want [89a] al ons liefs Heren 95 leven, sijn werken ende ghecruusten doot mitten gaven des 96 Gheests ende alle der martelaren bloit, gestort voir den naem 97 Gods ende die rechtverdicheit, is een scat der heiligher ker-98Ga naar margenoot98ken, dair Salomon of scrijft aldus: Een onendich scat is den 99 mensche gegheven; wien dien ghebruuct, sijn deelachtich ghe-100maect der vrienscip Gods. Desen scat is den paeus sonderlin- | |
[pagina 322]
| |
101ghe ende gheheel bevolen mit volre macht ende wat hi dair 102 uut gheeft is also wairlic gegheven, als Cristus sijn water ende 103 bloit liet vlieten uut sijnre borsten, ende also veel alst luutGa naar voetnoot103 104 mit woorden, also goet is ander waerheit des dings. Dit aflaet 105 is een quittinge onser penitencien, die ons boirt te doen voir 106 onsen sonden ende een leschingeGa naar voetnoot106 des vegheviers ende cortin-107ghe alre pinen ende plaghe, die wi plichtichGa naar voetnoot107 ende kennich 108 sijn voor onse sonden. Over dese saken heeft die paeuwes 109 Ga naar margenoot109macht, als Paulus seit: Wat ic u verleent heb, dat heb ic u 110 inder persoen Gods verleent. Anderwarf so heeft die paeuwes 111 volle macht te dispensieren in veel grote saken, als in ghelof-112ten diemen Gode doet ende den heilighen, hoe groet datsi oec 113 sijn van oorden, van beedvaerden, van verbinden tot enighe 114 Ga naar margenoot114gheestelike saken. Voort hi mach dispensieren mit allen eden, 115 dat een sijn eedt niet sculdich en is te houden, hoe vast [89b] 116 hi hem selven oec versekertGa naar voetnoot116 heeft lofte mit eede ende mit bor-117ghe. Voort hi mach dispensieren in alle ghevallen, saken ende 118 ghesciede dinghen, die van menscheliken recht of ghesette en-119de lovenGa naar voetnoot119 der werlt vorsten sijn opghebracht. Mer dats wair, 120 dat die paeus in alre dispensasien die hi doet, gaerne saken 121 ende reden voirnoemtGa naar voetnoot121, wat hem daer toe brengt ende neicht. 122 Voert alle sijn dispensasien maken rechtGa naar voetnoot122 mitten ghenen diese 123 ghescien, die wijl dat hi leeft, want hi oec is inder werlt ende 124 alle dispensasien des paeus comen recht als ofseGa naar voetnoot124 God dede dair 125 niement toe segghen en mach: wair-om hebstu dit ghedaen? 126 Derdewarf so heeft die paeus volle ende overste macht te bin-127den ende te ontbinden in bannen ende weder te absolveren. 128 Ga naar margenoot128Als Cristus seide tot sinte Pieter: wat du bindes inder aerden, 129 sal gebonden werden inden hemel, ende oec weder om, wattu 130 ontbindes inder aerden, dat sel ontbonden wesen inden hemel. 131 Dese bandenGa naar voetnoot131 sijn twierehande, als oec die lossinge ende abso-132lucien sijn, ghelijc dat dat twerehande recht is: een nader | |
[pagina 323]
| |
133 consciencien van binnen ende dat is een heymelic recht; dat 134 ander recht is nader heiligher kercken ende dat is een open-135baer recht. (Glosa:) Wie nu sonde heeft ghedaen, al wair 136 der also veel als er ghesciet sijn ende sullen wesen of ymmer-137meer mochten ghescien, hadde [89c] hi lede ende berouwe 138 daer of, die paeus mochten absolveren, ja oec so ganselic, dat 139 hi ghien veghevier en dorfteGa naar voetnoot139 dair voir liden, noch en waer 140 sculdich penitencie te doen. Ende dese macht is heimelic van 141 Ga naar margenoot141binnen over die consciencie. Voort inden anderen recht, als 142 nader kercken dwanc, so mach hi uutdeilen ende uutsluten die 143 misdadighen uter ghemeenscap ende vergaderinghe der heili-144gher kercken mit banne, die niement of lossen en mach, noch 145 absolveren dan sijn macht alleen, teghen welke macht die 146 helsche poorten niet en moghen wederstaen. 147Die bisscop is inder heiliger kercken onder den paeus, als 148 een hertoch onder den keiser, in beveling ende besitting, volc 149 Ga naar margenoot149ende lant. Een bisscop beduut: als een die over een werc 150 Ga naar margenoot150geset is. Dair om seit Paulus: Wie een bisscop begheert, die 151 begheert een guet werc, want om gheenre nootsake van lijf, 152 Ga naar margenoot152so en sal hi sijn volc overgheven, want, als Cristus seit, so en 153 ist ghien guet harder, mer een huerlinc, die van sijn scapen 154 Ga naar margenoot154vliet, als hi die wolf siet comen. Alle die bisscopen sijn in 155 die stede der apostolen ghecomen ende besitten in hare macht, 156 die lande ende volc, dair si over gheset sijn ende hair am-157bochtGa naar voetnoot156 <is> te prediken ende dat volc mitter genaden ende 158 craft der sacramenten op te voeden inder ewen ende gheloven 159 Gods. 160Dits die reghel der bisscopen, [89d] als die apostol heeft 161 Ga naar margenoot161bescreven ende als wi inden decreet lesen. Hi sal wesen sonder 162 openbare quaetheit, op dat hi sijn volc castien mach ende 163 Ga naar margenoot163-172datsi niet en segghen: meester, maect u selven ghesont. Hi | |
[pagina 324]
| |
164 sal wesen sober, ghien vraet noch gulsenaer, hi sal wesen wijs, 165 gheleert in heidensche scriftuer ende inden recht der heili-166gher kercken; hi sal wesen gheciert van zeden ende duechden, 167 dat niement en twivelt, ten siGa naar voetnoot167 een gheestelick vader; hi sal 168 wesen een scaffenair der kercken goet, aelmissen den armen 169 te deilen, ellendeGa naar voetnoot169 ende peregrijns tontfanghen, een vader der 170 weezen ende weduwen, hi en sal ghien kijver, vechter, 171 noch clagher wesen, mer een ruwaert des vreden; hi en sal 172 Ga naar margenoot172-180niet ghierich wesen, noch ghien lelic ghewin soeken; hi sal 173 hebben ripeGa naar voetnoot173, goede mannen van clercken ende van moniken 174 bi hem in sijn camer om guets gheruchts wilGa naar voetnoot174. Sijn huus sal 175 staen bider kercken, op-dat hi te bet biden dienst Gods mach 176 wesen; sijn huus sal hieten een hospitale ende een gasthuus 177 ende die dinghenGa naar voetnoot177 salmen dair hantieren. In sijnre tafel en 178 salmen ghien afterspraec horen, noch buerte, noch fabulen 179 voirtbrenghen, mer men sal die scrifte doer lesen; hi en sal 180 niet iagen noch riden, noch hof van vrouwen te houden. 181Ga naar margenoot181-189Dit is die officie der bisscopen. Eerst die armen te [90a] 182 besorghen, na dat volc die ewe Gods te leren, naGa naar voetnoot182 te zeghenen 183 ende te wyen, na recht ende bedwanc onder der kercken recht 184 te setten, na die menschen van haren sonden te lossen, na in 185 sijnre ghebedinge ende in contemplacien te bliven. Aldus is 186 hi een scaffenaer Gods voer die sielen ende een deelre ghees- | |
[pagina 325]
| |
187teliker gaven. Dair om hiet hi een oghe Gods, een brugghe der 188 werelt, een harder der sielen, een paep des offers ende een 189 soeninghe voir die sonden. 190Ga naar margenoot190-208Die priester is inder heiligher kercken onder den bisscop 191 als een ridder onder den hertoech in vervolghen sulker saken, 192 dair hi over gheset is in steden of in dorpen. Ende sijn naem 193 beduut als een ghever heiligher dinghen ende si staen inden 194 officie der twie ende tseventich iongheren ons Heren. Hi sen-195de die apostolen in allen landen, also sijn noch die bisscopen, 196 ende hi sende die iongheren in allen steden, also sijn noch 197 die prochiaen-papen. Die priesteren hieten inder scrifturen 198 enghelenGa naar voetnoot198, wantsi den volck condighen die geboden Gods ende 199 der kercken; si hieten dat licht der werlt, wantsi die wair-200heit Gods bekennen. Cristus sende sijn iongheren in allen ste-201den, dair hi toe comen soude; hoe merkelic volcht die kerc 202 naden woorden ons Heren. Si hieten aersten, wantsi der men-203schen sonden bekennen ende connen buetenGa naar voetnoot203; si hieten vade-204ren, wantsi onse sielen inder [90b] doop Gods winnen; si hie-205ten ioncfrouwen, want hem buert een reyne offerhande te 206 offeren ende een reyn leven te leiden; si hieten voirspraken, 207 wantsi ons mit ghebeden voir Gode verantwoorden; si hieten 208 cramersGa naar voetnoot208, want onse sielen an hore halsen hanghen. 209Ga naar margenoot209-217Die reghel der priesteren heeft veel ghelikenisse mitten bis-210scopen. Si sullen wesen sober, besceiden, satich ende tam, 211 behoitsam, oirbairliken kuusch, innich ende wel gheleert, rijpGa naar voetnoot211 | |
[pagina 326]
| |
212 van zeden, niet uutwendich van zeden, niet wilt van wande-213ringeGa naar voetnoot212, niet ghemeenGa naar voetnoot213 onder tvolc, niet nerich van comenscap, 214 dicwijl inder kercken, mild van aelmissen, bereet den volc te 215 antwoirden uut den kersten ewe. Hi sal dicwijl misse doen 216 ende Gods lichaem ministrieren, want hi ett der menschen 217 sonden. 218Ga naar margenoot218-226Dit is die officie der priesteren: daghelix misse te doen, 219 sijn seven ghetiden te lesen, sijn psalmodien te eercauwenGa naar voetnoot219, 220 die ewangelien ende omelien te lesen ende te prediken, der lu-221den biecht te horen ende penitenci hem te sitten, die sacra-222menten te ministrieren, die bedroefden te troosten ende van-223den altaers offerhande den armen mede te deilen, dat boven 224 sinen betaemliken staet comet. Ende ist dat hi dese saken niet 225 en hantiert, soe ghelijct hi bet een onscamel dove houtGa naar voetnoot225, een-226re apen dan enen priester. 227Ga naar margenoot227-251Die clercken sijn ghelijck [90c] den leviten in dat oude tes- | |
[pagina 327]
| |
228tament, die ghien erve onder hair maecscap en ontfanghen, 229 mer God was hair erve, ende dair om beduut hair naem als 230 die in den lote Gods gheroepen sijn. Die clercken sullen dra-231ghen een verweGa naar voetnoot231 ende si sullen in gueden ghelaet ende van hei-232lighen leven buten den leken menschen voirbairliker wesen. 233 Si sullen die ghetiden ende missen helpen inden Gods husen, 234 wantsi sijn dienren der priesteren. Self sullen si souters lesen 235 ende studieren die bibel ende dat ghemeen recht ende manier 236 der kercken; si moeten wel reinlic hantwerc hantieren ende 237 doen dat eerlick is, als scriven, malen, barduyr wercken en-238de sonderlinghe dairmen ghene sonde mede en pleecht te be-239gaen. Si sullen dicwijl tsamen comen ende disputieren ende 240 versoecken wes hem ghebreect te leren; si en sellen in ghien 241 tornoy vechten, noch in bruloften warscappen, noch in taber-242nen teren, noch ongheoerlofde dinghen hantieren ende consten 243 vander heydenscap en sullen si <niet> hantieren. Si en sellen 244 over ghien bloitstortinge sitten, si en moghen ghien stockersGa naar voetnoot244 245 noch der heren knechten wesen, si en sullen tot ghenen wair-246liken recht staen, si moeten ghesont wesen van leden ende vol-247maect eerste, eermense clercken sal wyen. Si moeten vry 248 wesen, ghien eyghen ludenGa naar voetnoot247, si en moeten ghene weduwen trou-249wen, si en [90d] moeten ghien speelluden wesen, si en moeten 250 ghien openbaer penitencie doen, si en moeten <ghien> 251 croickenGa naar voetnoot251 draghen. 252Die clercken hebben veel privilegien boven die leke men-253schen, want hem buert een beter leven te voeren van meerre 254 eerbaricheit ende heilicheden, daersi oec mede mitter crunen 255 uutgheteikent sijn. Ende hier of is inden Decretael een scoen 256 capittel ghescreven. Mer want ic nu mit desen boec wairlike 257 lude leren wil, die ic tot ontsichGa naar voetnoot257 der kersten ghelove ende reve-258rencie der kercken gaerne woude brenghen, so en wil ic van-259der paepscap ende clergie niet meer scriven, wantsi onse aert-260sche Gode sijn ende enghelen, die ons totten hemel sullen voe- | |
[pagina 328]
| |
261ren ende leiden, tot welken wech moet ons die wandelair Cris-262tus Ihesus wisen ende bereiden, die ewelic gheloeft si van 263 clercken ende van leken. Amen. |
|