Tafel van den kersten ghelove. Deel 3A en 3B: Somerstuc
(1938)– Dirc van Delf– Auteursrecht onbekend
Regelnummers proza verbergen
| |
Dat sevende capittel is van ons Heren vijf open wonden ende vanden seven woerden, die hi heeft anden cruce ghesproken ende vanden wapenen sijnre passien ende van onser vrouwen claghe ende van haren rou ende haer seven droefnisse.7Dat edel bloet menschelics lichaems wert alre eerst [22d] 8 uter lever ghewonnen, want dair die materie der spisen wert 9 ghedeilt: dat puer vanden onpueren. Dat onpuer wijst die | |
[pagina 92]
| |
10 natuer weder inder aerden, als hef ende misGa naar voetnoot10, mer dat puer 11 sendt die natuerlike hetten ende cleinstetGa naar voetnoot11 schuym of quader 12 humoren ende sendt heet ende roet ter herten toe, daert sijn 13 oerspronghelike fonteyn heeft, die haer in vier ander rivie-14ren uutdeilt, in welken dat bloet also vander naturen cracht 15 veredelt wert, dat menich verburghen aert dair in is, daer die 16 philosophen van scriven. Ende uut deser fonteynen doer vier 17 rivieren wert dat bloet vloeyende doer die aderen in alle die 18 leden, datsi daer of vleisch ende ghebeente crigen, nadien dat 19 dat natuerlike bloet des menschen soe edel is van oerspronc 20 sijns wesens, van stede sijns onthoutsGa naar voetnoot20 ende van cracht sijns 21 aerts ende dat daer voort veel wonderlike saken in verburghen 22 sijn. Want die natuer meest ghelijcs werct inden bloede, om-23dat dat bloit der naturen is meest onderdaen. Hoe edelen, 24 duerbaren, preciosen bloet was, dat Cristus voer ons uutgoet, 25 dat vanden edelen stammen was ghecomen der vroemster man-26nen, als coninghen, patriarchen ende heilighen, die <ye>Ga naar voetnoot26 27 op aertriken ghinghen, ende mit soe gueder complexien is ghe-28formet ende mitter godheit ghewoentGa naar voetnoot28, daer soe edelen salighen 29 siel in gheleeft hadde. Dit bloet is, als Salomon seit in den 30 Ga naar margenoot30boeck [23a] der ewigher wijsheit, ghestort voir die onrecht-31Ga naar margenoot31veerdighe. Als Paulus seit: Dat bloit Cristi reinicht onse 32 consciencie vanden doden wercken. Des was een figuer dat God 33 liet alle die wateren in Egypten verwandelen in bloede. Alle 34 die vuchte, die si hadden in houten, stenen ende sulveren va-35ten, was al bloit. Ende wair si groeven, daer en vonden si 36 niet dan bloit. Augustinus seit: Des eersten bloit is ghestort 37 ende is den woedighen menschen een medicijn gheweest. En-38de dat betoghen ons die lerars in vier manieren. Die eerste is, 39 indien dat die bloetstortinghe Cristi heeft duer gheweest. Die | |
[pagina 93]
| |
40 mensch is dat edelste creatuer, boven al Gode waerdigherGa naar voetnoot40 41 ende daerom is hi alre dinghen heer ghemaect: voghelen, 42 dieren, visschen, ende voirt erfnaem al des ghemenen guets. 43 Adam was die edelste man, die voor Cristum ye op aerden 44 quam; alle dieren baden hem an. Ende doe sijns soons Abels 45 bloit wert inder aerden ghestoort, wart God harde gram ende 46 seide, dattet tot hem riep vander aerden inden hemel; dat 47 most ymmer van groter edelheit wesen. Hierom leert Aristo-48tiles den keyser Alexander, dat hi hem hoeden soude van 49 veel bloits te storten, want van edelheit des bloets niement 50 dan Gode van Gods recht toe en behoortGa naar voetnoot50. Nu was boven alle 51 den edelen mannen bloit Cristus bloit veel waerdigher. Want, 52 als Damascenus seit : soe wasset vergadert vanden alren hei-53Ga naar margenoot53-54lichsten puersten droep der ioncfrou- [23b] weliker herten, 54 dat vanden heilighen Gheest ghecleinst was, suver van allen 55 Ga naar margenoot55smetten der sonden. Hierom seit Paulus: Niet mit vergancli-56ken dinghen als mit gout of mit sulver en sidi verlost, mer 57 mitten preciosen bloit des onbesmitten Lams. Die ander ma-58nier onser verlossinge is: indien dat die bloitstorting Cristi 59 heeft pijnlic gheweest. Want des menschen bloit niet en vloeyt 60 sonder quetsinghe, rouwen, leet of pijn. Dairom plachmen te 61 Ga naar margenoot61-66scricken bloit te sien storten. Also alst ghesciede, doe Constan- | |
[pagina 94]
| |
62 tino, den malaetschen keyser wert gheraden, dat hi in heten 63 bloide der kinder soude baden. Dairof hi verscricte ende sei-64de : wat batet mi, dat ic mijn sondige bloit behilde ende ic 65 al deser onsculdigher kinder bloet voor mi goet. Aldus ist mit 66 <ons> contrarie ghelijc: wi waren al misdadich ende Cris-67tus alleen onnosel ende hi liet mit menigher manieren, mit 68 menighen instrumenten sijn bloit uutghieten, als mit gheesce-69len, mit doornen, mit naghelen ende mitten speer, opdat wi 70 daer in vanden sonden ghewasschen soude werden. Als Iohan-71Ga naar margenoot71nes seit in Apocalipsi: Dat hi ons soe lief had, dat hi ons 72 wasschen woude van onse sonden in sijn bloede. Die derde 73 manier, hoe wi inden bloede Cristi warden verlost, schijnt 74 indien, dat die bloetstortinghe Cristi heeft ghenadeliken ghe-75weest. Seneca seit, dat dat bloit een vriendinne is der natu-76turen, want wair quetsinghe of pijn inden leden is, vloeyt 77 dat bloit toe ende sonderling totter herten [23c] alst in node 78 is. Die heidensche philosophus Hermes EgypciusGa naar voetnoot78 seit, dat als 79 een hout beghint te dorren, soe selmen te tijd menschen bloit 80 ander wortel ghieten ende het sel groen bliven, want ic hebt 81 self besocht, seit hi. Ic hadde een proyel gheplant mit aerde, 82 die mit bloede ghemengt was, ende daermen een cleyn vuer des 83 winters in helt, ende daer wiessen alder ganse iaer scone rosen. 84 Aldus wast mitten edelen bloede Cristi. Wi waren al verdor-85de boemen ende en brachten gheen vruchte, die inden hemel 86 dochtGa naar voetnoot86; mer doet an onser herten wert ghestort mitten vuer 87 godliker minnen, begonnen wi rosen der duechden al onse 88 leven doir voir Gode te brenghen. Als David seit: Hi sel 89 Ga naar margenoot89werden als een boem gheplant biden loop des waters, dat 90 sijn vrucht sel gheven in sekeren tiden (Glosa:) ende segghen: | |
[pagina 95]
| |
91 Ga naar margenoot91Heer, in dinen handen beveel ic minen gheest. Die vierde ma-92nier, hoe wi inden bloede Cristi verlost sijn, schijnt an, in-93dien dat die bloitstorting Cristi heeft ghelijc-wairdich ghe-94Ga naar margenoot94weest. Die apostol seit: dat alle pijn nader ewe werden in 95 bloede ghedelighet ende sonder bloetstorting en wert ghien 96 verghiffenisse verleent, als dat oude testament wel uutwijst. 97 Een drope bloits Cristi had ghenoech gheweest voir al die we-98relt scout, die ye was of ymmermeer wesen sel, want het was 99 alre saken onsculdich, want het was boven allen gueden wair-100[23d]dich, overmits dattet Gode verenicht was. Ende wanttet 101 die Vader ontfinc in also groten behaghen datmen niet lievers 102 en mochte doen te soene dan des Soens bloet te storten, daer-103Ga naar margenoot103om seit Paulus: Wi sijn ghestadicht an dat fundament des 104 Ga naar margenoot104levens doir den bloede Cristi. Men leest in Historia Britonum, 105 dat doe die coninc een slot soude timmeren inden berch Chir, 106 wat die maetselaers des daechs leiden, dat verslan die aerde 107 des nachts. Die heydensche meysteren rieden, datmen weesen-108kinderen bloet storten soude in dat fundament ende het soude 109 vast bliven staen. Recht of dat onnosel bloet, dat God alleen 110 soude verantwoorden, niet en mochte versincken. Al dat wie | |
[pagina 96]
| |
111 vóór Cristus passie werckens begonnen, viel inden afgront van-112der hellen ende en mochte niet staen tot hope onser salicheit. 113 Ga naar margenoot113Als Paulus seit: Ghi sijt ghecomen totten middelaer des nu-114wen testaments ende totten besprenghen des bloits Ihesu, dat 115 bet spreect dan Abels bloet, (Glosa:) dat riep om wrake ende 116 dit om verghiffenisse. Die vijfte manier, die den verlossinghe 117 doer den bloede Cristi bewijst, scijnt an dien, dat die bloet-118stortinge Cristi ons seer ghenoechlic heeft gheweest. Aristoti-119les seit, dat ghelijcheit der complexien, die meest anden bloe-120de schinen, doet ghemeen pijn doghen ende bevoelen, als is 121 in pestilencien, daer die ghelijc van bloede meest bevanghen 122 werden [24a] ende daer die een vanden anderen ontfunctGa naar voetnoot122 wert. 123 Oec waer een vrient ghewont inder hant of in anderen leden, 124 des vrients ghelike lit soude daer of siec worden. Paulus seit: 125 Ga naar margenoot125Wi waren aleer vreemde vanden bloede Cristi, mer doe hi 126 onse sonden woude dreghen, doe creghen wi ghemeen bloet. 127 Men leset in Avicennen boeckenGa naar voetnoot127, dat die kinderen crighen 128 somwijl siecten, dien ic hiet sprincvierGa naar voetnoot128, dat harde sorchlic 129 is, want quaemt om een lit, dat waer die doot. Mer men salft 130 die stede mit een menschen bloede, die te voren van dier siec-131ten bevanghen heeft gheweest. Aldus wast mit onsen heer Cris-132Ga naar margenoot132tus, die onse sonden ende crancheden der naturen an hem nam; 133 doe worden wi van sinen bloede ghesont, als Ysaias heeft ghe-134seit, dat dat sprincvuer om onse siel ende lijf inder hellen 135 niet ront om en quam. 136Die heilighe lerars hebben veel vriendeliker leer ende be-137dinghe hier gheset op die ghehuechnis des ghebenediden bloets 138 ons liefs Heren, dair ic wil sonderling sinte Dyonisius ghebet 139 van scriven, dat aldus wert intituliert: O, ghecruuste heer 140 Ihesu Criste, quets mijn hert mit dijnre passien, wonde mijn 141 siel mit dijn wonden ende drenc haren dorst mit dinen bloe-142de, beghiet mijn ghemoede, bestort daermede mijn ghedach-143ten, opdat waer ic mi keer, dat ic ghedencke wat ic ansie, dat | |
[pagina 97]
| |
144 mi dat schijn mit dinen bloede [24b] gheveruwet, opdat ic 145 gheheel dair in swemme, al in leve ende minne ende nym-146mermeer anders en soic noch en beghinne; datsi mi mijn 147 hoechste vroechde mitti te liden, mitti ghewont te warden, 148 mededoghen op di te draghen, recht of ic di daghelix saghe 149 dijn hete bloet voor mi storten ende uutghieten. Soe laet mi 150 al mijn aderen daer yeghen ontspringhen, al mijn sinnen te 151 samen indringhen, opdat ic in dijnre passien warde deelach-152tich ende meed verdien te ontfaen dijns vaderliken troosts. 153 Amen. | |
Van den vijf open wonden ons Heren Ihesu.155Dat heilighe bloit ons liefs Heren Ihesu Cristi is in vijf 156 spronghen uutghedeilt, diemen hieten vijf open wonden des 157 crucifixienGa naar voetnoot157, als één inder borsten, twee inden handen ende 158 Ga naar margenoot158twee inden voeten. Van desen seit Paulus: Die vijf ghepren-159te wonden mijns heren Ihesu Cristi draghe ic in mijn lichaem. 160 Ende dat had hem drie edele crachten ghedaen, als naturen-161cracht, minne-cracht ende gheestscracht. Eerst so had die na-162turen-cracht die vijf wonden in sijnre herten ghewracht, doe 163 hi daerop ghekeert was mit eenpaerlikeGa naar voetnoot163, stadighe ghedachten. 164 Ga naar margenoot164-170Aristotiles seit, dat virtus estimativa, dat is die waenachtigheGa naar voetnoot164 | |
[pagina 98]
| |
165 cracht; dese leit haer celle boven inden breyn vanden hoofde 166 ende is van also wonderliker aert, datsi verwandelinge inden 167 lichaem maect an sulcken saken, daer si is opghekeert. Quin-Ga naar voetnoot167 168 talius seit, dat een vrou [24c] al moer-kinder waren die si 169 wan, om-datsi een moer in hoer slaepcamer had ghemaelt en-170Ga naar margenoot170-172de daerop docht. Men leest inder bibilen, dat Iacobs scape al-171sulcke lammeren wonnen, als si veruwe saghen inden dranck 172 van gheschilden roeden. Aldus schijntet dat die waning den 173 mensch veel wandeling in sijn lichaem pleecht te doen. Ende 174 aldus soe is menich heilich mensch an die punten der vijf 175 wonden ghecomen. Anderwarf soe had die minnecracht die 176 vijf wonden Cristi in sinte Paulus herte ghewrocht. Doe hise 177 mercte uut wat minnen si waren latenGa naar voetnoot177 printen, doe wart dat 178 minnen-beelt des crucifixen so inwendelic ghetoghen, dat dat 179 ghelijc is als een zeghel inden was ghebleven, want als sinte | |
[pagina 99]
| |
180 Augustinus seit, soe is die minne een overformende crachtGa naar voetnoot180, 181 die wandeling doet, dat een also wert als die hi mint. Minstu 182 God, so bistu God, ende minstu aerd, soe bistu aerd, want du 183 dan niet en bistu van meerre waerden. Dairom seide die pro-184Ga naar margenoot184pheet den minnaren toe: ic heb gheseit, ghij sijt godenGa naar voetnoot184. Men 185 leest dat sinte Iacob om liefte wille op Cristo onsen heer soe 186 ghelijc wart. Barnardus seit: Dat strenghe leven, oetmoedigheGa naar voetnoot186 187 laten, guedertieren inden afgrontGa naar voetnoot187, vuerighe ghepeinse prin-188ten die minnen teiken der wonden Cristi inder ghelovigher 189 herten. Derdewarf soe had des gheests cracht die vijf wonden 190 Cristi in sinte Pouwels herte ghewrocht, doe die raeyen der 191 glorien Gods over hem ghestort warden, die hem to- [24d] 192 ghen inden derden hemel, daer hi hoorde verburghen woor-193den, die beelden in hem wrachten God-formelic, want in ghe-194scapen ghedaenten niet en isGa naar voetnoot193, dair si mede gheantwoort moghe 195 werden; die niement en <kennet> dan diese ontfangt. 196 Daerin openbairt werden vreemde wonder der geloven Cristi. 197 Als David seit: Onseker ende verburghen saken dijnre wijs-198heit hebstu mi gheopenbaert. Want hi siet die vijf wonden 199 Cristi in sinen gloriosen lichaem boven sonnenschijn lichten 200 ende blincken. Dair hi in verneemt Glosa der scrifturen, alseGa naar voetnoot200 | |
[pagina 100]
| |
201 raeyen der sonnen, doer sijn verstaen ende sinnen dringhen, 202 dair ic nu of segghen wil vijf ghetale der scoonre wonden Cris-Ga naar voetnoot202203ti vijf manieren. 204Die eerste sin is, hoe die vijf wonden ons Heren sijn ghe-205sont makende al die gheen, die arsedye hoorre zielen willen 206 begheren. Ende daerom sijn si inder scrifturen beteikent bi-207der piscinen, die onder den tempel stont, die vijf voirburchten 208 of poortaelkijns had, ende wie daer eerst in quam, als die 209 enghel Gods dat water beroerde, so wert hi ghesont van wat 210 siecte dat hi was begrepenGa naar voetnoot210. Dat water der piscinen is dat bloet 211 ons Heren Ihesu Cristi, dat hem in sijn vijf poortaelen uut-212Ga naar margenoot212deilt. Ezechiel seit: IckGa naar voetnoot212 sach een water vloeyen vander rech-213terzijd des tempels ende al werden si behouden, dair dat wa-214ter toecoemt. Die eerste poortael is Gods ghenade ende die 215 vloeyt uut der borsten; die ander is verghiffenisse der sonden 216 ende vloeyt uter [25a] wonde der luchterhant; die derde is 217 verlenen godliken weldaet ende die vloeyt uter wonde der 218 rechterhant; die vierde is onghenoechte op die aertsche lust 219 ende die vloeyt uut die wonde des luchteren voets; die vijfte 220 is ghenoechte op die godlike sake, ende die vloeyt uut die 221 wonde des rechteren voets. 222Die ander sin is, hoe dat die vijf wonden ons Heren sijn ont-223houdende ende verberghende, die voor den anxt ende ordel 224 Ga naar margenoot224-242Gods scuweGa naar voetnoot224 ende vluchtich sijn, ende dairom sijn si inder | |
[pagina 101]
| |
225 scrifturen beteikent biden vijf vrie steden des toevluchts daer 226 een yghelic mensch van dootslaghe inden lande van Ysrahel 227 seker mochte in wonen totter tijt toe, dat die overste priester 228 was ghestorven, ende dan quam hi vri weder op sijn goet son-229der yements ansprecGa naar voetnoot229, als in Yosue staet ghescreven. Dese vri-230heit maect ons dat salighe bloet Cristi, dat hem in vijf steden 231 hevet ghespreit. Die eerste stat heet Sychem, dat beduut: ver-232gheten alle wraken van scout onser misdaet. Ende dese stat 233 staet in die wonde der borsten Cristi. Die ander hiet: Ebron, 234 dat beduut een overliden alle beswaringeGa naar voetnoot234; ende dese stat staet 235 in die wonde der rechterhant Cristi. Die derde hiet: Bozor, 236 dat beduut liden inden vleisch mit safticheitGa naar voetnoot236; ende die stat 237 staet in die wonde der luchtelhant Cristi. Die vierde stat hiet: 238 <Ramoth>Ga naar voetnoot238, dat beduut een verheven antwoord mitten tei-239ken Gods; ende die stat [25b] staet in die wonde des rechte-240ren voets. Die vijfte hiet <Gaulon, dat beduut>Ga naar voetnoot240 een hope 241 vergaderde stene an sekerhede; ende dese stat staet in die 242 wonde des luchteren voets Cristi. 243Ga naar margenoot243-263Die derde sin is, hoe dat die vijf wonden ons Heren sijn 244 ons mit wapen starckelike uutreidendeGa naar voetnoot244 ieghens alle anstorm 245 des bosen gheests, ende daerom sijn si inder Scrifturen betei-246kent biden vijf blenckenden stenen, die David samende uter 247 torrenten ende stacse in sijn aesacGa naar voetnoot247, dair hi Golyam den heiden 248 uutslingherende verwan, doe hise in sijn voorhooft warp den 249 enen opten anderen, als inden eersten Coninghenboeck is ghe-250screven. Dese slingher is dat heilighe cruce; die scoeGa naar voetnoot250, daer | |
[pagina 102]
| |
251 die stenen in legghen, is dat waerde lichaem ons Heren. Daer 252 die eerste stien in leit, als die anxt ende vrese ons Heren, die 253 veriaecht alle sonden, ende dese is inder wonde der borsten 254 ons Heren. Die ander is hoep ende toeverlaet te Gode, dat hi 255 ons boven macht niet en sel laten becoren, ende dese is inder 256 wonde der rechter hant Cristi. Die derde stien is geduldicheit 257 in liden, dat ons valtGa naar voetnoot257, ende dese is in die wonde der luchter-258hant Cristi. Die vierde stien is langheduericheit inden dienste 259 ons Heren, ende dese <is> in die wonde des rechteren voets 260 Cristi. Die vijfte steen is eensomheitGa naar voetnoot260 uter menschen gheruft 261 ende dese steen leit inder wonde des luchteren voets Cristi. 262 Die sijn Davids vijf stenen die den duvel Golyam van ons 263 doenGa naar voetnoot263 wiken ende vlien [25c]. 264Ga naar margenoot264-295Die vierde sin inden wonden Cristi is te verstaen, hoe datsi 265 mit hogen sinnen leren ende wisen: waer wijsheit ende sub-266tile consteGa naar voetnoot266 in alle wercken ons levens te voeren, ende dair-267om sijn si inder Scriften beteikent biden vijf boecken des 268 ouden Testaments, dat Moyses, die propheet, inder woestinen 269 uten monde Gods had ghescreven, datmen mit offerden lams 270 bloit plach te besprenghen ende inder arcken Gods te huydenGa naar voetnoot270 271 ende te legghen, als in Deuteronomio staet ghescreven. Dit 272 boec is dat lichaem Cristi, dat inder arcken des cruus gheGa naar voetnoot272- | |
[pagina 103]
| |
273<he>-melt was ende mitten reynen onnoselen lams bloet 274 beronnen was. Daer dat eerste boec hiet Genesis, dat beduut 275 een ghewonnen gheslachte, want wi inden water ende inden 276 Gheest sijn ghewonnen ende weder gheboren; ende dit boec 277 is ghescreven in die wonde der borsten Cristi. Dat ander boeck 278 hiet Exodus, dat beduut die uutganc der kinder van Ysrahel, 279 want wi uut Egypten der verdoemenis sijn gheleit in dat lant 280 van beloften des ewichs levens; ende dit boec leit in die 281 wonde der rechterhant Cristi. Dat derde boeck hiet Leviticus, 282 dat beduut verkiesing der offer ende der dieneren Gods, want 283 wi inder ewen gheleert werden hem te dienen; ende dit boeck 284 staet indie wonde der luchter hant Cristi ghescreven. Dat vier-285de boec hiet Numerus, dat beduut een uuttelling, want God 286 die kinder van Ysrahel tot meni- [25d] ghen saken uutlas, als 287 te striden, als te dienste, als te berechten die ghemeenheit. 288 Aldus sijn si den voeten Gods ghetelt te volghen; ende dit 289 boec staet in die wonde des rechten voets Cristi. Dat vijfte 290 boec hiet DeuteronomiumGa naar voetnoot290, dat beduut een uutscicking der sa-291ken, diemen onthouden sel ende voor die voeten Gods gheho-292ghen, als sijn weldaet die wi van hem hebben ontfanghen, 293 hem te liever te crighen; ende dit boec is in die wonde des 294 luchteren voets Cristi ghescreven. Dit sijn die vijf boecken 295 der ewen, die ons boeren te leren ende te lesen. 296Ga naar margenoot296-333Die vijfte sin in die wonden ons heren Ihesu Cristi is, | |
[pagina 104]
| |
297 hoe datsi den acker ende hof onser herten overvloeyen ende 298 dien vuchtighen, datsi vruchtbarich in gheesteliken duechden 299 werden. Ende daerom sijn si inder Scrifturen beteikent biden 300 vijf vloeden des aertschen paradijs, die uter stede van weelden 301 ontspringhen ende alle dat aertrijck bevuchtighen, als inder eer-302sten boick der bibilen Genesis staet ghescreven. Welcke fonteyne, 303 moeder van allen wateren, is die springhende borst Ihesu Cris-304ti, dair te hant niet alleen water, mer oec bloet uutvloeyt. 305 Dit is die trane ende drope, dair alle vruchtbarighe herten in-306den ghelove hem vervroechden. Die eerste vloet hiet Phison, 307 dat beduut een vergadert hope, om- [26a] dat hi hem in tien 308 vloeden deilt. Alsulcken fonteyn is die wonde der rechterhant 309 Cristi, die die tien gheboden ons gaf, dat wi in onser ewe in 310 vloeyenGa naar voetnoot309 ende baden mit heilighen natte vucht gueder wercken. 311 Die ander vloit hiet Gyon of Nilus, dat bedudet een adem-312tocht der aerden, want hi is seer dick ende volle vets slijms 313 ende plecht dat lant van Egypten te missenGa naar voetnoot313, als hi overvloeyt; 314 anders soudt alle dorre wesen. Alsulcken vloet is die wonde 315 der luchterhant Cristi, die ons opdrachtGa naar voetnoot315 verleent van inniche-316den ons herten grondes ende versoetet mit sinen vetten gheest 317 der ghenaden ende gheestelics troosts. Die derde vloet hiet 318 Tigris om des sneldiers wil, dat oec tigris hiet, dat vlieghende 319 loopt. Alsulcken vloet is die wonde des rechteren voets Cristi, 320 die ons verlanghen ghift ten rijc des ewichs levens, dat wi ons 321 soe seer vorderen, dat alle ghenuecht der werlt gheen hinder 322 en can wesen. Die vierde vloet hiet Eufrates, dat beduut vrucht-323barich, want hi loept doer Caldeen, dair Abraham die patri-324arche of was, ende maect dat lant so edelikcn vruchtbarich, 325 dat sijns325 ghelijc in coorne, in gheboemte ende in crude niet | |
[pagina 105]
| |
326 veel en is, als Iosephus seit. Alsulcken vloet is die wonde des 327 luchteren voets Cristi, dat wi in Cristus ghelove leven mit 328 sulcke duechdeliken wercken, die Gode aennemelic sijn [26b] 329 ende ontfanckelic ende ons verdientlic totter salicheit des 330 ewichs levens, welcke wercken staen in guede ghedachten, in 331 gueden woorden ende in gueder handeling ende oeffening. Al-332dus schinen die edele vier fonteinen der weelden, die uuter 333 ghecruuster borsten Cristi vloeyen. 334Ghebedinghe. Die heilighe hebben veel suverliker sinnen 335 gheseit vanden lieven vijf wonden ons liefs heren Ihesu Cristi 336 ende menen, dat daer grote verburghen Gods wonder crachten 337 in ghehouden werden den ghenen diese ghedencken ende die-338nen mit innigher oeffening des daghes, van welcken alle neem 339 Ga naar margenoot339-354ic een dat in Stimulo amoris ghescreven staet, dat is inden 340 boeck vanden prekel der minnen, die seit aldus: Du alre gue-341dertierenste heer ende lieflicste vrient, inder minnen raem 342 des cruus ghespannen ende uutghewracht mit vijf teikenen 343 sonderlinghes wonders, dair alle liefhebbende herten ghe-344noecht is in te verwonderen, want die meninghe hore formen 345 niement anders en can verstaen noch bedencken, soe verleen 346 mi, hogher meester, consten-<aer> alle<r> minnen 347 werckGa naar voetnoot346, dat die in mi geprentet werden in ewigher ghehuech-348nisse dijns arbeits dattu an mi hebste bewijst, ende in gheli-349kenisse dijns beelts dat den Vader wel behaecht ende ic nym-350mermerc en vergheet, ende in behoedin- [26c] ghe alre scade 351 die mi laghen, opdat ic in dinen ghesmiede di warde ghepre- | |
[pagina 106]
| |
352sentiert ende in dinen wapen ghevonden zeghevechtich ander 353 cronen der glorien, di van allen gheesten si ghelooft ende ghe-354eert. Amen. | |
Ga naar margenoot355-498Vanden seven woorden die Cristus inden cruus heeft ghesproken mit <wonderteiken>.357Die heilighe lerars seggen, dat op dien dach onse heer Ihesus 358 inden cruus stoet, gheschieden seven wonderteiken tot allen 359 woorden, die hi sprac inden cruce, want een yghelic woort is 360 mit sonderlingher godliker duecht begaeft ieghen een vanden 361 seven dootliken sonden, die verdreven warden doer die cracht 362 Ga naar margenoot362des godliken woorde. Hierom seit David: Ist dat ghi huden 363 sijn stemme hoort, soe en wilt iu herte niet verharden, mer 364 verweckenGa naar voetnoot364. Want dair vrient van vrient sceiden wil, daer be-365hoeftmen Gods troost wel ende die woorden, die dan ghespro-366ken werden, plechtmen best te onthouden. Hierom soude onse 367 heer Ihesus in sinen leste spreken seven corte woorden, hoghe | |
[pagina 107]
| |
368 van verstaen, groot van crachten, ghenuechlic te ghedeneken, 369 want si in duechden ieghen sonde mit wonderteiken ghescien, 370 als wi noch wel sullen sien. 371Dat eerste woort, dat Ihesus inden cruus sprac, was doemen 372 nederleiden ende sijn handen ende voeten naghelden. In dier 373 pinen ende wee dede hi op sinen mont ende seide biddende 374 Ga naar margenoot374aldus: Vader, verghif hem, die in minen do- [26d] de scul-375dich sijn ende doen mi dese zware pijn, want si niet en weten, 376 wat si doen. Dit was een woort der groter guedertierenheit, 377 dair wi in gheleert werden haet ende nijt of wrake uut onser 378 Ga naar margenoot378herten te laten ende alle misdaet te vergheven. Als Paulus seit: 379 doemen hem lasterde, en dreichde hi niement, mer hi bat voor 380 die sondaren, die hem cruusten, (Glosa:) niet alleen voor die-381gheen, die hem doe misdeden, mer die noch smadeliken mit 382 vloecken, zweren, bedrieghen, valscheit, blasphemie anderwarf 383 Ga naar margenoot383-385crucen souden. EgeseppusGa naar voetnoot383 seit, dat in dier stont, dat onse heer 384 Ihesus dese woorden sprac, werden bekeert dertich hondert 385 menschen. Dair quam die baetGa naar voetnoot385 weder in vanden verlies dat | |
[pagina 108]
| |
386 Ga naar margenoot386-388Iudas hadde ghedaen. Men leest dat een mensch vergaf opten 387 gueden Vridach enen dootslach ende dat crucifixe dat neichde 388 tot hem, doe hi inder kercken quam. Voort soe ghesciede dat 389 teiken. Doe onse heer Ihesus sprac dese woorde spleten ende 390 bersten die stene. Want het was billix: doe si vernamen dat 391 hoir scepper in handen ende in voeten was ghespaldenGa naar voetnoot391, wou-392den si mit hem ghelijc werden, opdat wi des exempels souden 393 ons beteren in vergheven ende mededoghen. 394(.II. verbum) Dat ander woort was, doe die mordenaer bat, 395 hi sijnre ghedencken woude, als hi quam in sijn rijc, ant-396woorde Ihesus ende seide aldus: Ic seg die voer waer: huden 397 selstu mit mi [27a] wesen int paradijs. Dit was een woort der 398 groter mildicheit ende voldoen. dair wi in gheleert werden, 399 Ga naar margenoot399hoe wi ieghens die giericheit alle den ghenen sellen twidighenGa naar voetnoot399 400 ende gheven, die van <ons> behoefteliken bidden. Als 401 Salomon seit: hebstu veel so selstu veel mede gheven ende 402 deylen; (Glosa:) dit en is niet alleen van Gode gheleert, mer 403 het is der menschen edelheit ingheboren. Dese stemme ende 404 dit woort hoorde die helle, die soe ghierich was, dat mense 405 niet versaden en mocht. Die gaf nu over dat hoir toe behoorde 406 Ga naar margenoot406van recht als des mordenaers siel ende die ander, die si had-407den langhe iaren ghehouden. 408(.III. verbum). Dat derde woort was, doe die suete moeder 409 Ihesu stont in soe groten iammer; ontfermende <hi> hem 410 over haer ende seide, dat sinte Iohan haer kint waer ende si | |
[pagina 109]
| |
411 soude wesen sijn moeder ende hi weder hoir behoeder. Dit was 412 een woort groter orbaerGa naar voetnoot412 tucht, daer men die ouders in be-413sorcht ieghen die sonden der ondancsamicheit, die niet be-414Ga naar margenoot414denct, dat wi van onsen ouderen lijf hebben, leven, onthout, 415 sinGa naar voetnoot415, const, ghelove, ende al, des wi ons verbliden moghen. 416 God, onse heer, die heeftet alle menschen gheboden hoor 417 ouders te eren ende te besorghen, dat hi self in dese woorden 418 Ga naar margenoot418woude vervollen. Wie dit doen, pleghen langhe ghesont lijfs 419 mit gheluc op aertrijc te wesen. Dese stemme ende dit woort 420 hoorden [27b] die doden, die doe verresen totten teiken, dat 421 dit ghebot ghift dat leven niet alleen in deser tijt, als ic heb 422 gheseit, mer oec inder ewicheit, dair meer nuts an leit. 423(.IIII. verbum). Dat vierde woort was, doe die doot ter 424 herten quam ende sijn bloit beranGa naar voetnoot424 in sijnre borsten, dat hi 425 Ga naar margenoot425seide: Mi beghint te dorsten. Dit was een woort herteliker be-426gheerten tegen die onghevoelicheitGa naar voetnoot426, dat een menschelic herte 427 gheen lust noch minne en draecht om sijnre salicheit. Die 428 scrift seit, dat Ihesus niet alleen dorst en had in sinen bloede, 429 mer begheert <droech> voir ons, dat wi creghen die ewigheGa naar voetnoot429 430 gueden. Aldus soude ons dorsten nader duecht, nader eren 431 Gods, na rechtveerdighen wercken, na dat ewighe leven. Soe 432 Ga naar margenoot432soude onse Heer ten ionxsten daghen segghen: Mi heeft ghe-433dorst ende ghi hebt mi ghelaeft. Coemt en drinct den wijn, 434 dien ic iu ghemengt heb. Die glose seit: dat is, ghebruuct die 435 Godheit mitter menscheit. Dese stemme ende dit woort: hoor- | |
[pagina 110]
| |
436den die dode graven, die hem op deden, recht of si segghen 437 wouden: God dorstet naden menschen, dairom willen wi ons 438 opdoen, datsi te leven verrisen. 439(.V. verbum). Dat vijfte woort was, doe hi in sijnre ellende 440 Ga naar margenoot440stont des cruus mit veel iammers ende seide aldus: Mijn Heer, 441 mijn God, hoe hebstu mi aldus ghelaten. Dit was een woort 442 groter voordachticheitGa naar voetnoot442, dat wi in allen noden hilpe ende 443 troost an Gode suecken sellen ende bidden, want hem sonder-444linghe sorghe is van onsen [27c] weghenGa naar voetnoot444. Dit is een lesse 445 ieghen die mistroestighen, die an Gode gheen ghelove en heb-446ben. Dat veronwaertGa naar voetnoot446 Gode al te seer, want het gaet ieghen 447 Ga naar margenoot447sijn godlike aert. Dair Paulus of seit, dat hi is een vader veelre 448 ontfermherticheden ende een God alles troosts, die ons troostet 449 in al onse liden, ende dairom soe moghen wi ons tot hem in 450 al onsen noden te bet betrouwen. Dese woorden ende stemme 451 hoorde die sonne ende die maen ende begavenGa naar voetnoot451 haren schijn 452 of si segghen wouden: wi trecken roucleder an om dinen wil, 453 van medeliden dijns iammers. Die sonne wert duuster, of si 454 had enen sacGa naar voetnoot454 anghedaen ende die maen stont al bloedich. Die 455 Ga naar margenoot455propheet seit, dat die enghelen des vreden screiden bitterli-456ken. 457(.VI.) verbum). Dat seste voort was: het is volbrocht, of 458 Ga naar margenoot458hi segghen woude: mijn werc, dat mi mijn Vader had be-459volen, heb ic volbrocht; alle scult der menschen heb ick mit 460 mijn bloede betaelt, wel gherekent ende ghequijt ende van 461 al onwaerdeGa naar voetnoot461 mijns Vaders heb ic se ghesoent. Ende dairin is 462 alle ewe, testament, propheten besloten ende vervolt. Dit was | |
[pagina 111]
| |
463 een woort groter volcomenheit teghen die gheen, die onnut-464teliken hoir leven toe-brenghen ende niet in salighen einde en 465 sluten. Daer nochtan alle werc, leven ende sin moet anstaen, 466 dat een segghen mocht, als Cristus sprack: Vader, ic danc 467 di, ic heb dat werke volhrocht dattu mi bevaelste te doen; nu 468 coem ic totti mijn [27d] loon te ontfaen, (Glosa:) Di selve, 469 Ga naar margenoot469dattu gheloeft hebste te gheven alden ghenen, die dijn wil 470 doen. Dese stemme hoorde die aerde, die scuddende wart ende 471 beefde tot een teiken, datsi gaern alle menschen totten dienste 472 Ga naar margenoot472Gods woude verweckenGa naar voetnoot472. Als Paulus seit: staet op alle ghi die 473 slapen (Glosa:) in versumen deser saligher tijt der ghenaden, 474 daer wi in wercken souden een spijs, die niet en verghinghe, 475 mer die bleve in dat ewighe leven. 476(.VII. verbum). Dat sevende woort was, doe hi vander tijt 477 woude sceiden, riep hi mit luder stemmen ende mit tranen: 478 Ga naar margenoot478Vader, in dinen handen beveel ic minen gheest. Ende hi 479 zijchde ende neichde mitten hoofde ende gaf den ademGa naar voetnoot479. Dit 480 was een woort groter sekerheit, dat een inden handen sijns 481 Vaders scheit. Wie daer in is, die is seker, die is costelic ende 482 duerbair, die is alle tijt Gode ieghenwoirdich. Daerom in sinen 483 handen te wesen leit alle die machtGa naar voetnoot483. Dit is een woort, dat die 484 verdoemenisse ende den ewighen doot heeft vermoort, want hi 485 nimmermeer en blijft verloren, die in Gods handen wert ghe-486vonden. Dese stemme hoorde die ommehancGa naar voetnoot486 des tempels, die 487 scoirde van boven tot beneden, recht of si segghen wouden: 488 dat hert scoort des Heren des tempels, in dien ic hanghe; | |
[pagina 112]
| |
489 dair om sel ic scoeren ende breken ende laten ondecken ende 490 schinen openbaerGa naar voetnoot490, waer ghenade <ende> waerheit heeft in 491 gheweest, die tot deser tijt toe verburghen heeft gheweest. 492 [28a] Sinte Bernairt seit: In vijf steden heb ic dijn ontferm-493herticheit sien bliken; blidelic is mi die tijt, daer mi dat seil 494 ende decsel van minen oghen is ghenomen ende sie, hoe ghe-495nadeliken mi heeft verlost God der waerheit, dair alder 496 gheesten salicheit an steit. Aldus soe heb ic cortelic over ghe-497lopenGa naar voetnoot496 die lieve heilighe woorden, die Cristus inden cruus heeft 498 ghesproken. 499Die lieve heilighen hebben veel suverliker sinnenGa naar voetnoot499 ende ghe-500bedinge gheset vanden seven hoghen godliken woorden, die 501 Cristus inden cruce heeft ghesproken, ende willen segghen dat 502 dair sonderlinghe verburghen Gods wonder in gheleghen is 503 den-ghenen, die se bedenckenGa naar voetnoot503. Van welcken al neme ic een, 504 diemen in veel steden den eersamighen Beda toe scrijft, ende 505 seit, dat soe wie dat se daghelix hilde op sijn knien, onghe-506biecht noch onghemonichtGa naar voetnoot506 ende soude hi niet van aertryc scei-507Ga naar margenoot507-540den. — Du Heer Ihesu Criste, al dair du inden cruce hencste | |
[pagina 113]
| |
508 inden lesten daghe dijns levens, spraecstu seven woorden, die 509 du woudste, dat wi in onser ghedachten hielden, ic bidde di 510 doer die cracht der heiligher woorden, dattu mi vergheveste 511 ende quijt laetste, wat ic ghesondicht hebbe in den seven doot-512liken sonden ende in allen anderen wercken, die daer van 513 comen moghen. Eerst daer du spreecste: Vader, verghif den 514 ghenen, die mi crucen, soe verleen mi, dat ic in dier duldi-515cheitGa naar voetnoot514 spaer ende vergheef alden ghenen, die mi misdoen. Voirt 516 [28b] alstu seitste totten mordenaer: Huden selstu mit mi 517 wesen inden paradijs, soe ghif soe te leven, dattu in die ure 518 mijns doots spreecste: Huden selstu mit mi wesen inden para-519dijs ende inden hemel. Voort alstu seidste dijnre moeder toe: 520 Sich hier dijn kint, ende Iohannes, dijn iongher: Sich hier 521 dijn moeder, soe ghif mi, dat mi dijn minne mit dijnre moe-522der soe verselleGa naar voetnoot522, datsi van mi tot di spreke: Sich hier mijn 523 kint, dattu mi hebste bevolen. Voirt alstu seidste: Mijn Heer 524 mijn God, hoe hebstu mi dus ghelaten, so ghif mi in allen 525 tiden mijns lidens ende vresen di mit ghetrouwen an te roe-526pen en dattu in mijn noden te hulpe wilste comen. Voort alstu 527 seidste: mi dorstet, dat was oec na alre menschen salicheit, 528 soe ghif mi in alle mine leven minen dorst na di te draghenGa naar voetnoot528 529 ende salicheit mijnre sielen vuerlic te begheren. Voort alstu 530 seidste: Vader, in dinen handen beveel ic minen gheest, soe 531 verleen mi, dat ic in die ure mijns doots sekerlic moghe spre- | |
[pagina 114]
| |
532ken: Vader, ontfanghe mijn gheest in dijnre hoede, dien du 533 mit dinen bloede verlost hebste. Voort alstu seidste int lest: 534 Het is al volbrocht, als dat werc onser verlossing, dattu mit 535 arbeit ende pijn voor ons ellendighen hadste ghewrocht, soe 536 verleen mi, dat ic van dinen monde moghe horen in die vier-537scaer dijns rechtes: du hebste voldaen, dat ic di had bevolenGa naar voetnoot537 538 bi dinen leven te doen; com nu in die glorie [28c] mijns Va-539ders rijc der hemelen ende ontfanghe dijn loon, der glorien 540 croen. Amen. | |
Vanden wapen der passien ons heren Ihesu Cristi.542Die historien der heiligher ewangelien spreken uut van veel 543 wapenen der passien ons liefs Heren, die tot sinen ghecruusten 544 dode ghebesicht werden. En dier sijn int ghetal van dertigen. 545Dat alre eerste instrument dat tot Ihesus liden heeft ghe-546dient, was die crebbe, daer hi in sijnre gheboorte onder die 547 beesten was gheleit, opdat wi an die crebbe sijnre ewen wer-548den gebonden ende mitten voeder sijnre leer opghevoet wer-549den. 550.II. Dat ander was dat mes synre besnidenis, dair sijn kint-551sche bloit mede wart ghestort ende sijn teder natuer ghequetst, 552 opdat wi die waterrancken der vleischeliker begheerten doer 553 sijn mes souden besniden. 554.III. arma. Dat derde was dat felle ioedsche volck, die mitten 555 herten, monde ende mit handen onsen Heer alle sijn leven 556 lanc ende in sinen doot vervolchden, opdat wi van quaden 557 menschen castiet souden werden, als mit gheescelen, daer om 558 die kinder des vaders hem verbeteren. 559.IIII. Dat vierde was dat ghelt dertich penninghen, daer 560 Iudas, den verrader, onsen Heer den ioden om vercoft, op-dat 561 wi doer dien scat, dair hi mede wert gheprijst, van alre hel-562scher eyghenscap ghevriet ende gequijtGa naar voetnoot562 mochten werden. 563Dat vijfte was die kelc sijnre passien, daer hi soe voir 564 scroem-[28d]de, dat hi water ende bloit van anxte zwetede 565 ende sinen Vader bat, dat dien kelc voirbi mochte lidenGa naar voetnoot565, op- | |
[pagina 115]
| |
566dat die kelc al ons lidens in sijnre bitterheit ghetempert werde, 567 dat wi en mochten drincken. 568Dat seste was die bant of dat zeel, daer onse Heer mede 569 ghegrepen ende ghevanghen wert inden hof, daer hi hem te 570 ghemoet gaen quam, op-dat wi van allen banden der sonden 571 ende verdoemenisse verlost mochte werden. 572Dat zevende waren die zwaerden, die die sarganten uutGa naar voetnoot572 573 brochten als ghewapent, opdat wi an die twie zwairden ghees-574telix ende wairlics rechts uut allen quaden regiert mochten 575 werden. 576(8) Dat achtende waren die stocken of staken, coddenGa naar voetnoot576 of sta-577ven, dair die scaren mede quamen, opdat wi alder duvelscher 578 slaghen inder hellen doer sijn vreseGa naar voetnoot578voirbi mochte comen. 579 Amen. 580(9) Dat neghende waren die fackelen ende lanteernen, die 581 si inder duuster nacht hadden ontsteken, opdat wi voor die 582 dicke duusternisse der hellen mitten scijn der ewigher glorien 583 verlicht werden. 584Dat tiende was dat coelvuers, datsi midden inden hof had-585den ontfunctGa naar voetnoot585, wanttet cout was, opdat wi doer den vuer sijnre 586 minnen, dat in sijnre passien meest barnde, van alre coutheit 587 onser consciencien verwarmt werden. 588Dat elfte was die haen, die mit sinen craeyen Pieter dede 589 sijn lofte ghedencken, opdat wi in allen uren vanden slaep 590 onser sonden ghewect mochten werden ende [29a] onser sali-591cheit gehoghen. Amen. 592Dat twalefte was die doecke, daermen sijn suete aensicht 593 mede bedect, doe hi raden soude: wiGa naar voetnoot593 en hadde gheslaghen, 594 opdat wi doer syn aensicht also werden bedect, dat wi ons 595 levens ende wercs ten ionxsten daghen voor hem ende voor 596 alle hemelsche, aertsche ende helsche scaren niet en dorren 597 scamen. Amen. 598.XIII. arma. Dat dertiende is dat witte cleet, daer hem | |
[pagina 116]
| |
599 Herodes mede in bespottede als enen gheck, opdat wi in sinen 600 clede scoen, waerdich ende eerbaer voor sinen Vader werden 601 ghevonden. Amen. 602.XIIII. arma. Dat viertiende was die stenen calumpne, dair 603 onse Heer Ihesus wert an ghegheescelt, dat een heleGa naar voetnoot603 stede 604 an sinen lichaem niet en bleef, opdat wi an sijnre calumpne 605 van alle wonden onser sonden gheheelt mochten werden. 606Dat vijftiende waren die gheescelen scarp ende hart, daer 607 si hem mede sloeghen, opdat wi doer sijn gheescelen van al 608 onse ghebreken daghelix castiet ende ghebetert mochten wer-609den. Amen. 610.XVI. Das sestiende was die doornen croen, die si mit stae-611cken op sijn hooft dructen, dat die pennen doir syn voerhooft 612 dronghen ende die wonden van bloede hoghe ontspronghen, 613 opdat wi in sijnre cronen mit menigherhande duechden voir 614 sijn Vader gepresentiert werden tot ewigher eren. Amen. 615(.XVII. arma.) Dat seventiende was dat rode, purpur cleet, 616 datsi hem te spot voir enen coninc an deden, op-[29b]dat wi 617 in roden purpur der godliker minnen in hemelscher cierheit 618 sinen Vader ghepresentiert werden totter ewigher eren. Amen. 619Dat achtiende was dat grote, dicke riet, datsi hem gaven in 620 sijnre hant voer een sceptrum ende knielden voir hem neder 621 ende seiden: Ave rex iudeorum, ende slogen in sijn hooft 622 daermede, opdat wi doer sinen conincliken septrum <in> 623 al onsen gueden staet onser gheloven regiert mochten werden. 624Dat neghentiende was die veronicaGa naar voetnoot624, dair hi sinen heilighen 625 aensicht in enen doeck prentede ende gaf dat der gueder 626 vrouwen, die hem minde, opdat wi an sinen godliken beelde 627 sijnre goeden souden ghehueghen ende sijnre weldaden ghe-628dencken. Amen. 629Dat twintichste was dat ghebenedide heilighe cruus, datmen 630 groot, zwaer, nat, cout ende quastich op sinen heilighen, lieven 631 rugghe leiden ende dat ter poorten uutwaert droech, opdat wi 632 onse cruus duldeliken souden draghen ende ons willichlic inder 633 ghescickenisse Gods alle tijt geven. | |
[pagina 117]
| |
634Dat enentwintichste was die titel sijns ordels, die boven den 635 cruce ghescreven was aldus: Ihesus Nazareen, coninc der 636 ioden, opdat wi in sijnre heiligher titel werden opghescreven 637 niet te sterven, mer mit hem ewelic salich te leven. Amen. 638(.XXII. arma.) Dat twientwintichste waren die drie naghe-639len, die doir sijn handen ende voeten waren gheslaghen, op-640dat wi doir sijn naghelen an die gheboden Gods [29c] ende 641 anden cruce ware penitencien al onse leven lanc gheheftetGa naar voetnoot641 wer-642den. Amen. 643(.XXIII. wapen.) Dat drientwintichste waren sijn cleder, die 644 hem driewarf uut ende an warden ghetoghen ende in sinen 645 bloedighen wonden weder ghedroecht ende uutghescoert, op-646dat die drie rocken onser sielen, als ghelove, hoep ende minne 647 <in> gheestelikerGa naar voetnoot647 oeffeninghe ons anghetoghen mochte 648 werden. Amen. 649.XXIIII. Dat vierentwintichste was dat lot of dobbelspul, 650 dair ons Heren cleder mede ghedeilt werden, opdat wi dieGa naar voetnoot650 651 sorchlike ende aventuerlike eyghenscap nu Gods, nu des du-652vels, nu der werelt ter gueder winninghe ende eighenscap tot 653 Gode mochten brenghen ende inden ghelijckeliken lotten ten 654 hemel mochten raken. Amen. 655.XXV. Dat vijfentwintichste was die sponge, dair ons Heren 656 dorst mit gal ende edic, ysoep ende mirre wart ghelescht, op-657dat wi in sijnre sponge mitten heilighen Gheest soeten troostGa naar voetnoot657 658 in allen dorst ghelaeft mochten warden, die druupt tranen des 659 ewichs levens. Amen. 660(26) Dat sesentwintichste was die omganc of cortijn des 661 tempels, die van boven neder scoirde, doe onse lieve Heer sijn 662 geest over gaf, opdat doer des tempels cleet onse gheest bedect | |
[pagina 118]
| |
663 wart ende verhudet voir den toorn des strenghen Rechters, 664 daer alle gheesten moeten staen ten antwoordeGa naar voetnoot664. Amen. 665(27) [29d] Dat sevenentwintichste was dat speer, dat Lon-666ginus, die ridder, in ons Heren borst stac, daer te hant uut-667vloeyde water ende bloet, opdat doer sijn speer onse herte 668 werde ontsloten mit duechden ende guedertierenheit tot allen 669 menschen te ghieten. Amen. 670(28) Dat achtentwintichste was dat nuwe ziden cleet, dat 671 Ioseph, die guede man, coft, dair hi onsen Heer inwant, doe 672 hi hem vanden cruus mit Pylatus orlof hadde ghenomen, op-673dat wi in sijnre doot cleet werden bewonden ende ghestorven 674 alre quaetheit ende sonden. Amen. 675(29 arma) Dat neghenentwintichste <was> die hondert 676 pont duerbare cruden mirre ende aloes, daer ons Heren li-677chaem meed ghebalzaemt was, opdat wi in sinen specerien 678 werden also confitiert, dat onse wercken, woorden, ghedachten 679 ende al onse leven voor den hemelschen Vader als een suete 680 cruutroke opgae ende luchteGa naar voetnoot680. Amen. 681(30) Dat dertichste was dat heilighe graf, nuwe ghegraven, 682 daer onse Heer drie daghen ende drie nachten doot in lach 683 die wijl, dat sijn siel in dat voirburch vander hellen was ghe-684togen om die oude vaders die daer laghen, opdat wi in sijn 685 graf ten ionxten daghe toe mitten lichaem souden rusten ende 686 in sijn gloriose lichaem verrisen ende opstaen ende in dat 687 rijc der hemelen gaen, loen des levens van hem te ontfaen, 688 van allen wercken die wi hebben ghe-[30a]daen. Aldus heb ic 689 die dertich wapenen gheestelic ghesmedet ende ons allen daer 690 meed ghecledet inden stride deser tijt alle heilighen Gods rid-691der te warden. 692Die salighe, heilighe oeffenaren der passien ons Heren heb-693ben veel suverliker sinnen ende ghebedinghe vanden edelen 694 wapen der passien ons lieves Heren ghescreven ende willen 695 segghen, dat dair grote ghenade si in ghehouden den ghenen, 696 diese mit innicheden ghedencken; ende sonderlinghe hebbe ic 697 ghelesen toe vele steden van groten oflaten, dat die heilighe 698 paeusen daertoe hebben gheset ende verleent den ghenen, | |
[pagina 119]
| |
699 diese daghelix mit bedinghe begaen. Daer ic een in des coninx 700 capelle van Enghelant vant staen, dat in duutsche is aldus 701 ghedaen. 702Oratio. Du edel hoghe coninc ende heer Ihesu alder vorsten 703 ende heerscappien, inden stride dijns ghecruusten doots 704 zeechvechtich ghevonden, mit menighen wreden wapen ghe-705torment, welck di die hemelsche Vader in voordachticheden 706 hadde ghesmedet, soe verleen mi, starcheit alre ruesen endeGa naar voetnoot706 707 gyganten, inden orloch mijns levens mitti ghewapent te sijn 708 alder instrumenten dijnre bittere passien ieghen die helsche 709 vianden ende haer becoringe, ieghen die aertsche quadyen 710 ende al hoor felle loghen, ieghens mijn eyghen vleisch ende 711 alle sijn quade onnairdigheGa naar voetnoot711 lust, opdat ic, Heer, in dijn ghe-712tale dijnre ridderscap warde ghevonden kem-[30b]peGa naar voetnoot712 ieghen 713 alle sonden, een verwinner alles leets ende noots, an die croen 714 der eren ende der glorien te raken, die mi alleen van alre on-715salicheit salich ende heilich moet maken. Amen. | |
Ga naar margenoot716-842Van onser liever Vrouwen claghe ende van haren rouwe ende wee. | |
[pagina 120]
| |
718Die ewangelist Sinte Iohan seit, dat onder den cruce stoet 719 Maria, die moeder Ihesu, ende veel ander heiligher vrouwen, 720 die hem uut Galyleen waren ghevolcht ende van hare havenGa naar voetnoot720 721 hem dienden, die hem oec seer bescreiden ende saghen hem 722 aen ende onder sijn passie groot misbaer dreven, daer wi van 723 onser liever Vrouwen, Gods moeder, niet en lesen, want daer 724 was si te wijs toe ende te scamel. Mer die heilighe lerars scri-725ven veel minliker woorden, die si wel mitter herten hebben 726 mocht of mit stilliker lippen ghesproken mochte hebben ende 727 der waerheit wel ghelijcken. Want als veel historien segghen, 728 soe stont Maria die moeder Ihesu voor den cruus ieghen sijn 729 aensicht op enen steen, die nu te Constantinopolen is, daer die 730 tranen noch besceidelikenGa naar voetnoot730 in staen ende openbaren. 731Anselmus seit tot haer aldus: O, mijn alre guedertierenste 732 Vrouwe, hoe menich heet water vloeyt uuten sueten fonteynen 733 dijnre oghen, doe du dinen ghewonden Soen saechste als een 734 misdader hanghen ghenaghelt inden cruus, dien du van dijnre 735 ontfanghenisse wel kenste te wesen God ende [30c] Scepper. 736 Hoe worden doe dijn moederlike inghedoemteGa naar voetnoot736 mitten zwaerde 737 des rouwen doerslaghen, die di betuechden, dattu moederlic | |
[pagina 121]
| |
738 bevoelen mit recht tot hem soudste draghen. Al hadden dijn 739 leden stalen gheweest van starcheden ende dijn hert een 740 adamantGa naar voetnoot740, soe hadstu nochtan van iammerheden worden weec 741 ende cranc. Wantsi daer onder den cruus in onmacht viel ende 742 beswijmt, al toechse die minne weder op; ende begheerde 743 sijn voeten te reiken, mer, want dat cruus soe hoech was, soe 744 bleef alleen hoor troost, dat sijt omclepteGa naar voetnoot744. 745Ende sprac den cruus toe aldus: Du, hoghe boem, hoe 746 bistu mi dus swairlic ter pinen ghewassen! Wairom 747 hebstu mijn soon dus wredelic van mi opghenomen? O, 748 sware boem, o quastich hout, bughe tot mi dijn tacken ende 749 slap die ghespannen leden, opdat icken eens mach levende 750 cussen, eer hi van minen oghen doot wert ghenomen. Of nim 751 mi op tot dijnre siden, in di mit hem te sterven. Want daer 752 wi één sijn van lichaem ende één van minnen der sielen, laet 753 ons één ende ghelijc wesen der pinen ende stervens. 754Totten hemelschen Vader sprac si aldus: 755Du, hoghe waerdighe Vader ende God, sich neder vanden 756 throen dijnre grootheit mit dinen oghen der onghemeteliker 757 guedertierenheit, hoe du dinen eengheboren Soon dus ellen-758deliken inden doot hebste ghelaten, die du voor der morghen-759sterren [30d] opganc uut dijnre eighenre borsten hebste ghe-760wonnen. Hoe bistu nu dus vreemtGa naar voetnoot760 hem gheworden, dair du 761 van seidste opten berch: het waer dijn lieve Soon, daer di 762 wel in behaechde? Waer meed heeft hi ieghens di ghebroken 763 die dinen liefsten wil went in den doot heeft volbracht? 764 Daerom, o hemelsche Vader ende God alles troosts, com hem 765 nu in sinen liden een onderstant ende een hulp te sijn. 766Totten enghel Gabriel sprac si aldus: 767Du, minen bode Gabriel, wervende gonst vriendeliken wel, | |
[pagina 122]
| |
768 waer bistu mit dinen hemelschen licht ende mit dinen lachen-769de suverliken aensichte ende seidste: Ave? Nu bin ic vol van 770 wee, herten-pinen, banghen druc ende seer. Doordattu 771 seidste: vol van ghenaden, bin ic vol bitterheden ende rouwe 772 beladen. Door dattu seidste: die Heer is mitti, sich, hi is nu 773 opghehanghen hoech van mi. Door dattu seidste: ghebenedijt 774 bistu onder allen wiven, nu bin ic die ellendichste, die nu op 775 aerde iammer drivenGa naar voetnoot775. Door dat mi was gheseit: ghebenedyt 776 is die vrucht dijns lichaems, die is nu mismaect, dat daer 777 en is forme, cierheit, noch ghedaent. Die glans des ewighen 778 lichts is verduustert, die spieghel der Godheit is besmet, dat 779 beelt der Godheit is ghescapen als een malaetsche. Wies liden 780 mach men desen rouwe ghelijc maken? 781Tot alden enghelen vanden hemel sprac si aldus: 782Ghi, hemelsche gheesten, waerde enghelen, [31a] wair is nu 783 iu vroechde, die ghi eer drevet, doe ghi die suete melodye son-784ghet inder lucht aldus: Gloria in excelsis; ende nu hoor ic, 785 dat ghi bitterliken screyet ende wenet ende segghet: wi willen 786 van desen sceiden. Waer sijn nu die enghelen, die minen soon 787 inder woestinen dienden? Nu laet ghi hem recht of ghijs niet 788 en kende. 789Tot Simeon, den ouden vader, sprac si aldus: 790Du, vader Symeon, waer is dat gheworden, dat dat zwairt 791 des rouwen mijn siel soude doergaen; het gaet nu soe doir 792 mijn gheest, dattet mijn adem wil ofsniden. Doer du mi 793 noemste te wesen mijns liefs kindekijns moeder, en voelde ic 794 doe anders niet in mijnre herten, dan als rosentwighen 795 bloeyen; na moeders recht ende der vrouwen eewen lide ic 796 nu harde pijn, pers ende wee. Ic was doe moeder ende maecht; | |
[pagina 123]
| |
797 nu ben ic die bedroefde weduwe, die ye wert op aerden be-798claecht! 799Totten ioden sprac si aldus: 800O, broeders mijns gheslachts, Abrahams kinder ende Ysra-801hels, hoe si <di> aldus bedacht te doden, die nye en heeft 802 quaet gewrocht. Hi heeft van kinde op onnoselic gheleeft, nie-803ment ghelet of gescaet, mer die wijsheit Gods u allen ghepre-804dict ende gheleert; die sieken heeft hi ghesont gemaect, die 805 doden hevet hi verwect ende alle guet heeft hi iu bewijst. Om 806 wat saken, om wat scout is hi in dese cruce ghenaghelt, die 807 simpel is van her-[31b]ten, weldadich van handen ende vol 808 alre gueder wercken? 809Totten vrouwen sprac si aldus: 810O, ghi, mijn lieve susteren, hoe ellendich werden wi ghe-811laten nu! Wanneer seldi nu horen sijn sermoen, meer sien 812 sijn minlic aensicht, vernemen sijn hoghe wonderteikenen, 813 bevoelen sijn guetheit ende ghenade? Wien selt ghi nu navol-814ghen uut Galyleen? Nu en seldi niet meer voor hem sorghen, 815 wat sijn cost, sijn noturft mit sinen iongheren sel wesen! Iu 816 minne, iu guede en moechdien niet meer bewisen. Siet hoe hi 817 nu staet in pinen, dair ghi op rusteGa naar voetnoot817 ende van herten minde. 818 O, Magdaleen, suster, wie sel nu iu sonden vergheven, wie sel 819 iu meer onsculdighenGa naar voetnoot819? Sijn voeten en moechdi nu niet meer 820 cussen, noch mit tranen wasschen, die soe hoech is boven iu 821 mit iser inden hout ghesleghen. Nu doet wel alle dien kennen, 822 ende helpt mi minen Soen beclaghen. 823<Totten soon sprac si aldus:> 824Ga naar margenoot824-832Du alre suetste Kint, dat mijn hert soe hertelic mint, sel ic | |
[pagina 124]
| |
825 nu ymmer sceiden van minen God, van minen Vader, van 826 minen Soen, van mijnre sielen Brudegom? Nu heeft orlof alle 827 troost, alle goet, alle vroechde. Wie wart ye aldus ghelaten, 828 wie wert ye also berovet, wie wert ye aldus ghescent? Nu 829 slach op, Kint, dijn oghen ende sich an mijn iammer dogenGa naar voetnoot829. 830 Laet mi nu recht mitti sterven, want nu moet ic di ymmer 831 derven. Du en selste mine bede niet verhorenGa naar voetnoot831, wanttu biste 832 alleen mijn al ende uutvercoren! [31c] 833Doe die suete Ihesus hoorde dese iammerclaghe, wert hi be-834roert van herteliken mededoghen ende sloech op sijn oghen 835 ende sachse an, hoe si mit tranen, hoe si mit rouwen was be-836vaen. Ende hoor sprac hi toe ende seide hoer van sinte Ian: 837 wijf, sich hier dijn soen. Ende van dier uren namse sinte 838 Ian in sijnre sorghen ende hoede. Die nu wil besien wat troost 839 an desen wandel ghesciet: si ghift haer eyghen kint voor een 840 vreemd, Gods soen voor een mensch, den meester voor den 841 discipel, den scepper voer een visscher. Ic mien dat hoor die 842 hertaderen te meer ontspronghenGa naar voetnoot842. | |
[pagina 125]
| |
Ga naar margenoot843-934Van onser liever Vrouwen seven drofenis.844Die lieve moeder Gods Maria was meer dan op een stonde 845 van haers liefs kints weghen mit rouwen bevaenGa naar voetnoot845, want dat ghift 846 haer naem Maria te verstaen, die beduut een bitter zee. Want 847 die golven van veel lidens op ende neder in hare herten gron-848de dronghen mit menighen storme tijtlics verdriets. Als ic in 849 seven manieren wil uutwisen, dair ic recht als een ghetideGa naar voetnoot849 850 hairs lidens wil of scriven. 851Ga naar margenoot851-860Die eerste droefenisse ende herten rouwe, die si ontfenc, 852 ghesciede, doe si mit groter vrolicheden quam inden tempel 853 ende woude horen Soon Gode offeren nader ewe. Ende Sy-854meon, die guede oude man, quam ende ontfencken in sinen 855 armen ende ghebenediden ende seide: Nu laet, Heer, dinen 856 knecht na dinen [31d] woorden in vreden. Want mijn oghen 857 hebben dinen heil ghesien. Ende doe seide hi der moeder 858 toe: Sich, dit kint is tot menichs menschen val gheset; endeGa naar voetnoot858 | |
[pagina 126]
| |
859 doer dijns selfs siel sel sniden een zwaert des rouwen, opdat 860 van veel herten gheopenbaert warden die ghedachten. Van 861 desen woorden ontfenc die moeder soe groten rouwe, want si 862 die prophecie wel verstont ende daer of bedroeft wert alle 863 tijt in hare ghemoede. Om dese rouwe wil heeft haer die Soon 864 gegheven, datsi alles menschen sorgheGa naar voetnoot864 mach troosten ende ver-865soeten. 866Ga naar margenoot866-878(.II. romue). Die ander rouwe was, doe die coninc Herodes 867 dede soeken hair kint, dat hi mitten swairde woude doden, 868 opdat hi ghien coninc en worde, ende doe si in des duusters 869 nachts van des enghels gheboden in dat vreemde lant van 870 Egypten most mitten ionghen kinde in ellende varen dolenGa naar voetnoot870, 871 daer si mitGa naar voetnoot871 haren hantwerc den ouden man ende haer cleyne 872 kint ende haer selven most op bedraghen. Die wijl dode Hero-873des hondert ende vieren ende viertich dusent kinder, want 874 hi miende ymmer dat kint Ihesum onder dien ghetal te rakenGa naar voetnoot874. 875 Om desen rouwe wil heeft haer die Soen ghegheven, datsi alre 876 menschen peregrimaedse in deser werlt troostelic sel wesen 877 ende mit salicheden tot haren lande van hemelrijc sel weder 878 helpen. 879Ga naar margenoot879-889.III. Die derde rouwe was, doe hair [32a] lieve kint twalef | |
[pagina 127]
| |
880 iaer was out ende mit haer ten tempel van Iherusalem uut 881 haer stat van Nazareth quam. Ende als si souden wederomgaen, 882 soe heeft si haer kint Ihesum verloren ende mit groter sor-883ghen beghintsi hem te soeken drie daghen lanc, alle die tijt 884 datsi hem had verloren. Och, mit wat iammer heeft die ion-885ghe, suete maghet ende moeder haer kint ghesocht, hoe me-886nighen menschen heeft si daernae mit tranen ghevraecht! 887 Om dese rouwe wil, so heeft haer die Soon ghegheven, datsi 888 alle ghelovighe menschen sel sueken ende inden tempel Go-889des ten ionxten daghen vinden. 890Ga naar margenoot890-898Die vierde rouwe was, doe si nae hoors liefs kints avontmael 891 in haer camer lach ende hoorde roepen ende segghen, dat 892 Ihesus, hoor soon, vanden ioden wair mit wapen ende mit 893 macht als een mordenaer ghevangen, ende datten sijn scaffe-894naerGa naar voetnoot893 Iudas hadden verraden ende ghelevert mit enen cussen; 895 ende dat alle sijn iongheren van hem waren ghevloghen ende 896 alleen achter ghelaten. Om dese rouwe heeft hoor die Soon 897 weder gegheven, datsi mach alle menschen ontbinden van die 898 banden haerre verdoemenisse ende der sonden. 899Ga naar margenoot899-909.V. dolor. Die vijfte rouwe was, doe si horen lieven Soon 900 sach hanghen naect anden cruce ende hem niet en mochte | |
[pagina 128]
| |
901 decken; sach ghenaghelt strac sijn leden, ende sise niet en 902 mochte [32b] slappen; hoorde dat hem dorstede, ende si hem 903 niet en mochte een dropel waters langhen; sach dat sijn hooft 904 henghe op sijn borst, ende sijs niet en mochte opheffen; sach 905 dat hi sijn geest den Vader beval ende sijs niet eens vóór sijn 906 doot en mochte cussen; sach dat hi starf, ende niet en mochte 907 sijn oghen luken. Om dese rouwe wil, so hevet haer die Soon 908 weder gegheven, datsi in alre kersten menschen leste eynde 909 sel bi wesenGa naar voetnoot909. 910Ga naar margenoot910-920.VI. Die seste rouwe ende droeffenisse was, doe si hoors 911 doots kindes lichaem soude vanden cruce in haren scoet ont-912faen. Doe warden weder in haer vernuwet al hare herten won-913den ende ontdaen. Si wesch mit tranen sijn beronnen aensicht 914 van bloede ende droechtet weder mit sueten cussen hoerre 915 lippen. Die iammerclaghe, die si doe uutgafGa naar voetnoot915, soude alle herten 916 beweken, al waren si stenen. Die dat ghebare mochte hebben 917 anghesien, soude alle oghen hebben ghebrocht in mededoghen. 918 Om dese rouwe wil hevet haer die Soon wedergegheven, datsi 919 over alle stervende menschen behoedsterinne sel wesen, dat 920 die duvelen van onsen dode hem niet verbliden en mogen. | |
[pagina 129]
| |
921Ga naar margenoot921-933Die sevende droeffenis was, doe si vernam, dat Ioseph van 922 Armathien tot haer quam ende woude horen lieven soon leg-923ghen in een graf, daer si begheerde mit hem besloten te wer-924den. Want si sijnre niet der-[32c]ven en mocht die wijl si 925 waer op deser aerden. Die mocht hebben aenghesien, hoe 926 Ioseph den Heer ontfenc ende hoe minlic die moeder dair nae 927 hinck, hoe innichlic alle die vrienden hem becingheldenGa naar voetnoot927, mit 928 wat claghen, mit wat tranen si die moeder weder tot horen 929 huse brochten, daer of mochten alle suete herten van iammer 930 of ontspringhenGa naar voetnoot930. Om deser rouwen wil, soe heeft hoir die Soon 931 weder ghegheven, dat si alle kersten menschen ten ionxsten 932 daghen sel weder ontfaen uten doden graven ende heffense op, 933 lovende, blivende ewelic, mit haren Soon salich levende. 934Ga naar margenoot934-953Die innighe mensche hebben ghescreven, dat die lieve moe- | |
[pagina 130]
| |
935der Ihesu wil van haren seven droeffenissen bedacht wesen. 936 Ende wie dat dat daghelix mit devocien doet, datsi hem te 937 hulpe coemt in alre noot ende sonderlinge in dier uren sijnre 938 doot. Ende voort scrivet men van veel oflaets, dat dair toe-939behoortGa naar voetnoot938. Als ic van enen heilighen broeder eens las, dat sijn 940 bedinghe van onser liever Vrouwen aldus was. 941(fratris oratio:) Du alre barmhertichste coninghinne, moe-942der alre ghenaden ende vrouwe alre gueder herten, mijn gue-943dertieren troosterinne, hoer mi mijn iammer claghen, ende 944 com mi te hulpe in al mijn node, ende help mi mijn lasterGa naar voetnoot944 945 draghen, om den rouwe dijnre bedroeffenisse, die du hadste 946 bi dinen leven, van dijns liefs kints weghen, daer ic di seven 947 ghehuechnissen van wil gheven, opdat [32d] ic di, moeder, in 948 al mijn liden bevoel mit troost bi mi te comen ende een on-949derstant alle mijns noots te wesen, doer die eerGa naar voetnoot949 des swaerts 950 des rouwen, dat doer dijn herte van mededoghenGa naar voetnoot950 dijns kints 951 passie wert ghesneden. Welcke minne-wonden, suete moeder, 952 laet op mijn armoede bloeden ende al mijn leet daer in ghe-953sachtet werden. Amen. |
|