Verzamelde geschriften
(1950)–Alphons Diepenbrock– Auteursrecht onbekendAlphons Diepenbrock, Verzamelde geschriften. Het Spectrum, Utrecht / Brussel 1950
-
gebruikt exemplaar
exemplaar universiteitsbibliotheek Leiden, signatuur: 1069 A 24
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van de Verzamelde geschriften van Alphons Diepenbrock, in een editie van Eduard Reeser, met medewerking van Thea Diepenbrock, uit 1950.
redactionele ingrepen
Bij de omzetting van het oorspronkelijke tekstverwerkingsbestand naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (p. 2, 3, 6, 14, 18, 72, 266, 304, 366, 394,en 418) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina ongenummerd (p. 1)]
VERZAMELDE GESCHRIFTEN VAN ALPHONS DIEPENBROCK
[pagina ongenummerd (p. 5)]
VERZAMELDE
GESCHRIFTEN VAN
ALPHONS
DIEPENBROCK
BIJEENGEBRACHT EN TOEGELICHT
DOOR
EDUARD REESER
IN SAMENWERKING MET
THEA DIEPENBROCK
[vignet]
MDCCCCL
UITGEVERIJ HET SPECTRUM
UTRECHT BRUSSEL
[pagina ongenummerd (p. 430)]
Inhoud
VERANTWOORDING | Blz. 7 |
ARTIKELEN EN POLEMIEKEN | |
La damnation de Faust (1882) | 15 |
Over Verhulst (1891) | 19 |
Melodie en gedachte (1891-1892) | 28 |
Rémy de Gourmont: Le latin mystique (1892) | 46 |
Schemeringen (1893) | 55 |
Het Stabat Mater van Palestrina (1893) | 67 |
Het probleem van den stijl (1894) | 69 |
Muziek (1895) | 73 |
De muziek van Bernard Zweers bij Gysbrecht van Aemstel (1895) | 85 |
Muziek en Philologie (1895) | 87 |
Over een opvoering van Siegfried (1895) | 91 |
Les Béatitudes van César Franck (1895) | 94 |
Muziek en modernisme (1895) | 97 |
De wijze bouwmeester (1895) | 101 |
Dilettantisme (1895) | 104 |
‘Het bankroet der wetenschap’ (1895) | 109 |
Ommegangen (1895) | 114 |
Louis Coenen (1895) | 122 |
Over Lodewijk van Deyssel (1896) | 124 |
De waarheidsliefde der Ouden (1896) | 133 |
Over een opvoering van Die Meistersinger (1896) | 138 |
Hamlet als opera (1896) | 139 |
Naar aanleiding van een portret (1896) | 142 |
Naar aanleiding van een concert (1896) | 144 |
Het Pianoconcert van Charles Smulders (1896) | 146 |
Over een opvoering van Tristan und Isolde (1896) | 149 |
De kroning van den Czaar (1896) | 151 |
Antwoord aan P.L. Tak (1896) | 154 |
De nieuwe wandschilderingen van Derkinderen (1896) | 157 |
Over een opvoering van Lohengrin (1896) | 161 |
Drogon van Arthur van Schendel (1896) | 164 |
Vermaning (1897) | 167 |
Bij den zeventigsten verjaardag van Dr P.J.H. Cuypers (1897) | 168 |
Over een opvoering van Götterdämmerung (1897) | 170 |
Een gedenkraam (1897) | 172 |
De Symphonie Pathétique van Tschaikowsky (1897) | 175 |
Richard Strauss (1897) | 176 |
[pagina 431]
Een ‘liederavond’ (1897) | 178 |
Harold Bauer (1897) | 180 |
Sweelinck en het Sweelinck-monument (1898) | 182 |
Het onderwijs in de klassieke philologie (1898) | 187 |
Het ‘Classicisme’ (1898) | 191 |
Over Nietzsche en Strauss (1898) | 195 |
De ‘terugkeer tot het oude’ in de muziek (1898) | 199 |
Don Lorenzo Perosi (1899) | 204 |
De Regensburger School (1899) | 207 |
De Idee in de kunst (1899) | 209 |
Het monumentale karakter der toonkunst (1899) | 213 |
Naar aanleiding van een protest (1902) | 219 |
Ongewenschte bemoeizucht | 220 |
Critisch onvermogen (1903) | 221 |
‘Kunst is geen regeeringszaak’ (1905) | 222 |
Prof. de Boer over Nietzsche (1907) | 226 |
Prof. de Boer en Nietzsche (1907) | 238 |
Mahler's Vierde Symphonie (1910) | 246 |
Aan Willem Kloos (1910) | 251 |
Gustav Mahler (1911) | 252 |
Beethovenschwindel (1911) | 254 |
De nieuwe Tempeliers (1911) | 261 |
Kindertotenlieder (1911) | 264 |
Naar aanleiding van een critiek (1912) | 265 |
‘La grande Allemagne’ (1914) | 267 |
Het daghet in den Oosten (1914) | 272 |
Naar aanleiding van een bericht (1914) | 277 |
De reyen van den Gysbrecht (1914) | 278 |
Koningin Elisabeth van België (1914) | 283 |
Naar aanleiding van een gerucht (1915) | 284 |
Nederland en Frankrijk (1917) | 285 |
De Duitsche invloed op het onderwijs in de oude talen in Nederland (1917) | 287 |
De veroordeeling van J.C. Schröder (1917) | 296 |
Boieldieu - Fauré - Debussy (1918) | 297 |
Muziek en politiek (1919) | 299 |
Willem Mengelberg (1920) | 301 |
CONCEPTEN EN FRAGMENTEN | |
De wijze bouwmeester (1895) | 305 |
St. Joris en de philologie (1895) | 307 |
De herleving der oude vocale muziek (1895) | 308 |
Herman Gorter en de ‘burgerlijke’ poëzie (1897) | 310 |
[pagina 432]
Mincelijn van A. Molkenboer (1898) | 313 |
De Brahms-herdenking te Amsterdam (1898) | 314 |
Richard Strauss: Also sprach Zarathustra (1898) | 319 |
Toelichting bij het Te Deum (1903) | 326 |
De Magdalena-Mis van Philip Loots (1903) | 329 |
Mahler's Achtste Symphonie (1910) | 330 |
Aan Willem Kloos (1910) | 332 |
‘Het Beethovenhuis’ (1911) | 339 |
Beethovenschwindel II (1911) | 344 |
Mahler's Achtste Symphonie (1912) | 347 |
Over een opvoering van Tannhäuser (1913) | 356 |
De onvruchtbaarheid van het gymnasiaal onderwijs (1914) | 359 |
Terrorisme (1914) | 360 |
De philologie als ‘wetenschap’ (1918) | 362 |
CAPITA SELECTA | |
Iets over den ondergang der Romeinsche Republiek (1881) | 367 |
Over het ontstaan van de antieke komedie (1881) | 371 |
Julianus Apostata en zijn tijd. Eene karakterschets (1882) | 374 |
De natuurindrukken der Ouden (1883) | 377 |
Het leven van Seneca (1888) | 381 |
AANTEKENINGEN | 393 |
REGISTER | 419 |