ling van de Pop Art. Begonnen in het begin van de zestiger jaren had deze stroming aanvankelijk een duidelijk communicatieve en informatieve waarde. In korte tijd echter werd het nieuwe medium erkend, officieel als kunst aanvaard en vervolgens tot cultureel cliché gedegradeerd. Het is tot een modieus randgebied geworden, geheel geannexeerd door de bestaande (kapitalistische) maatschappij en aangewend voor eigen doeleinden tot handhaving van de status quo. Het biedt slechts mogelijkheden voor navolgers, terwijl de originele pop kunstenaars zichzelf blijven herhalen, omdat zij als personen ook in het culturele establishment zijn opgenomen. Het zien van overzichtstentoonstellingen van b.v. Lichtenstein en Rauschenberg is daardoor een trieste ervaring geworden. De informatieve en communicatieve waarde, die een aantal van hun werken in ieder geval gehad heeft, wordt doodgeslagen door het grote aantal nodeloze herhalingen.
Het zal na het bovenstaande duidelijk zijn dat voor publicatie van de serie literaire tijdschriften e.d. niet in aanmerking kwamen. Deze periodieken zijn geheel verweven met het bestaande isolement van kunst en literatuur in maatschappelijk opzicht. In feite dragen zij er toe bij het isolement te handhaven. Zij richten zich tot een klein sectarisch publiek, dat de kunst gebruikt als ontvluchtingsmiddel uit de werkelijkheid. Precies het tegenovergestelde van de bedoelingen van het project. Vandaar dat de serie in stencilvorm werd rondgestuurd, omdat op die wijze het best invloed kon worden uitgeoefend met uitschakeling van het risico te worden opgenomen in een literair establishment.
De serie werd in de eerste plaats toegezonden aan de critici, die ‘Voor de soldaten’ indertijd gerecenseerd hadden. Verder aan een aantal literaire historici, en klein aantal geïnteresseerden buiten de literatuur en aan een aantal personen, die op eigen verzoek de serie wensten te ontvangen. Dit totale aantal steeg in de loop van 1½ jaar tot ongeveer 125.
Daar echter af en toe in de pers op de serie gereageerd werd,