niet is ontstaan, dan toch zich heeft vervolmaakt; met deze oorsprong hangt samen, dat het voornamelijk is gericht op het tentoonspreiden van bekoorlijke effecten, die het gevolg zijn van een balanceren tussen geesteslompheid en zielvolle verfijning. Deze tegenstelling, tussen zwaarte en lichtheid, werd door de uitnemendste representanten van deze dansvorm verdiept tot de uitdrukking niet alleen van oppervlakkige bekoorlijkheid, maar ook van meeslepende verrukking. Maar het ligt voor de hand, charme zowel als exaltatie worden bij de geringste misstap ronduit belachelijk.
Ik meen dat zij hiermee niets bewijzen. Ik hecht niet zoveel aan de charme, hoewel er geen reden is om er ongevoelig voor te zijn, maar wel geloof ik dat, naast hartstocht en ontroering, in de kunst ook de verrukking thuishoort. Hartstocht vindt men in de Spaanse dans; ontroering wordt in sommige moderne dansen nagestreefd, hoewel slechts bij uitzondering bereikt; meeslepende verrukking hebben wij soms in het ballet en in de oosterse dans ervaren. Een stijl die deze kwaliteiten in zich verenigt, bestaat vooralsnog niet.
Enige leden van het ensemble dienen afzonderlijk te worden vermeld. Jennifer Roders bezit ongetwijfeld dansersbloed, bovendien een behoorlijke techniek, maar zij heeft te weinig van die bezieling, waarvoor de Fransen zo'n fraaie naam hebben, ‘épanouissement d'âme’, die wij wel bij Coby van der Hoeven, ondanks haar helaas geringe techniek, aantreffen. Ik geloof trouwens dat het, naast Jennifer Roders, alleen de twee mannelijke leden van het ensemble zijn, die men als professionals zou kunnen beschouwen. Aart Verstegen en Cor Borghmans hebben hun werk bescheiden en goed gedaan.
Maar, zoals ik zei, onze waardering gaat toch in de eerste plaats uit naar de op deze avond onzichtbare lerares, Sonia Gaskell.