beeld zal niemand hem verbeteren, het is voortreffelijk. Daartegenover staat zijn beschouwing over Kafka, die te zeer maar dadelijk naar de toppen van het ‘hoogste standpunt’ klimt: Marsman gunt zich in dit geval de tijd niet om zich te verdiepen in de materie, hij stelt zich tevreden met al te metafysische, al te essentiële uitspraken, al zijn die op zichzelf niet onjuist. Het proza van Marsman bereikt allicht hoogtepunten, waar hij een esthetisch of metafysisch onderwerp aanroert (de onvergetelijke essays uit zijn jeugd, onder andere over Trakl, 1923, en zijn prachtig bloeiende vertaling van Paulus van Teixeira de Pascoaes, 1938). En waar zijn proza als zodanig mislukt, bevat het niettemin poëtische passages, waarom ik het persoonlijk betreur hier
Vera te missen, hoezeer ik in andere opzichten de bezwaren deel, die Marsman tot weglaten zullen hebben genoopt.
Uit dit alles zou men kunnen opmaken, dat ik de opvatting huldig van degenen, die zeggen, dat Marsman een dichter is, die om een of andere curieuze reden zich aan proza bezondigt. Dit nu is geenszins het geval. Ik wijs daarom met nadruk op het ‘Zelfportret van J.F.’ (1937), dat in alle opzichten proza is, door de boeiende wijze waarop de ontknoping wordt voorbereid en de fijnzinnigheid waarmede de verschillende motieven met elkaar verweven zijn. Ik meen zelfs, dat Marsman in dit werk het volledigst de bedoelingen van zijn latere jaren heeft verwezenlijkt. In ‘Teresa Immaculata’ (1937) mist hij echter de ontspanning, zonder dewelke in proza spanning niet denkbaar is; hij neemt hier te gauw de lyrische tijgersprong. Marsman wil hier een geval geven van bloedschande en tegelijk, wat allicht ook van eminent belang is, de verhouding van de maatschappij tot een dergelijke daad. Wat doet Marsman? Hij slaat gewoon het liefdesverhaal over, grijpt dadelijk het sociaal conflict aan. Daarmede is zijn novelle echter als proeve van sociale psychologie geslaagd, maar als erotisch verhaal wezenloos, zodat anderzijds het sociale deel, in de lucht hangend, meer essayistisch dan creatief aandoet. Niettemin bewijst ‘Teresa Immaculata’ de enorme groei van zijn psychologisch inzicht vergeleken met zijn roman De dood van Angèle Degroux, die typisch