Ik heb tot nu toe deze roman een roman in brieven genoemd. Formeel is dat zeker ook zo. Wanneer wij echter dit boek vergelijken met de bekende Liaisons dangereuses, zien wij waar het verschil schuilt met de roman, waarin de handelingen niet alleen verteld worden in brieven, maar zich ook voltrekken door de reactie van brief op brief. Denk aan de correspondentie tussen Valmont en La Marquise wier langzaam aangroeiende haat gevoed wordt met uiterst kleine zinswendingen, waarin zij venijn proeft. Denk aan La Présidente, wier verstandsverbijstering veroorzaakt wordt door een episteltje, in de literatuur berucht geworden om zijn giftigheden. In Heden ik, morgen gij wordt over de hoofdpersonen in brieven verteld maar zelf schrijven dezen geen brieven, noch Wevers noch zijn slachtoffers. De briefschrijvers zijn hier te vergelijken met het koor dat in de Griekse tragedie de gebeurtenissen bijwoont en zich daarover verwonderd, ontzet of smartelijk uitspreekt. Ook dit was een ‘voordeel der nadelen’. De roman kon aanmerkelijk worden bekort, de reactieve instelling van Snellen en Van Millingen werd zelfs een vereiste. Bij deze vergelijking met de Liaisons dangereuses zeg ik niet veel anders dan wat ik in verband met Poe reeds opmerkte: de auteurs laten hun handelingen niet objectief verlopen, maar identificeren zich met de twee briefschrijvers die de geschiedenissen vertellen, er commentaar op leverend.
Dit zegt noch iets voor noch iets tegen het boek, het constateert slechts een bepaalde compositie. De auteur mag componeren op de wijze die hij verkiest. Het gaat om het uiteindelijk resultaat. Ik heb reeds gewezen op sommige voordelen die de schrijvers uit hun compositie wisten te trekken. Wanneer men de roman als een geheel neemt, ging het erom of de twee geschiedenissen, die verteld worden - die uit het verleden als een waarschuwing door Van Millingen, en de andere die in het heden door Snellen wordt beleefd - gelijke tred zouden houden, zodat de ene de werking van de ander niet zou verzwakken maar versterken. Men moet dit boek lezen om te zien hoe schitterend Marsman en Vestdijk hierin geslaagd zijn. Met de grootste natuurlijkheid vertelt Van Millingen het