Christeliicken waerseggher
(1603)–Jan David– Auteursrechtvrij
[pagina ix]
| |
Cap. II.
| |
[pagina x]
| |
de engelen deur Godts wille belet. Die eens-deels de natuerlijcke oorsaecken en crachten der seluer veranderen, soo dat de ghewoonelijcke effecten en wercken uyt die selue causen niet en volghen: ende hebben bouen dien, de veur-seyde goede engelen alle de cracht ende maght der boose gheesten in haer handen: dat is, in haer-lieder bedwanck: op dat sy nerghens iet uyt en richten, voorder dan't Godts wille ende toe-laten en ghedooght. Het welcke, want de boose vyanden oock wel wete, als sy wat wonderbaers willen veur-segghen, oft voort stellen, ende nochtans niet sekerlijcks en weten, hoe't om-comen sal, om de reden te veuren verhaelt: op dat sy niet en schijnen in ghebreke van wetentheydt oft van maght te wesen (want sy uytter maeten hooueerdigh zijn) soo ghebruycken sy ghemeynelijck twijfelachtighe manieren van spreken, ende eenighe woorden van dobbelen verstande, vol bedroghs en valscheydt. Op dat sy, hoe't valt, oft niet en valt, eenighs-sins moghten schijnen waer gheseyt te hebben. Veur enigen monster van sulcks, zij dat vers van eenen af-godt eens met grooter wanckelinghe ghesproken, ghevraeght zijnde, wie victorie soude vercrijghen:
Ga naar margenoot+Aio, te AEacida Romanos vincere posse.
Het welcke men aldus moghte in onser tale ouer setten: Ick segghe (ghebruyckt tot verstandt v sinnen al)
Dat den sone van Achilles den Romeyn verwinnen sal.
Dit nam Pyrrhus den coninck (sone van Achilles) veur hem, meynende daer deur versekert te wesen vande victorie teghen de Romeynen, daer hy teghen te velde track. Ende de woorden schenen oock dien sin te hebben. Maer t'quam nochtans contrarie. Hy wierdt vande Romeynen verwonnen. Welcken contrarien sin de woorden van t'veur-seyde vers euen wel toe-lieten. Soo dat-men den afgodt Apollo noch berispen noch achter-halen en coste, hoe datt quam oft vergingh: hy scheen al-tijdts de waerheydt veur-seydt te hebben: soo uyt het aen-mercken vanden dobbelen standt ende sin der woorden te bemercken is. Dat is dan t'verstandt, ende ons segghen, dat den hooueerdighen, boosen ende loosen gheest, deur den af-godt sprekende, altijdts sochte in sijn eere te blijuen, als waer-gheseyt te hebben, ende binnen dien, de menschen te bedrieghen. Sulcke exemplen van bedrieghelijcke veur-segghinghen zijnder vele in de Heydensche historien: maer sulck een is hier ghenoegh veur al. Nu, dat die arme dwase menschen, die haer-lieder ghelooue ende betrouwen, op sulcke bedrieghelijck ende loghenachtighe waersegghers stellen, soo iammerlijck dick-mael bedroghen worden: niet alleen tot haer-lieder groote schande, maer oock tot haer-lieder | |
[pagina xj]
| |
verderuenisse, daer en passen noch en schaffen de duyuelen niet een haer op. Iae, dat meer is, sy verblijden haer grootelijcks in sulcke schade ende verlies der bedroghene menschen: meest ende veur-nemelijckst in t'quetsen ende verlies der sielen, d'welck altijdts gheschiedt in sulcke stucken: oock als daer eenighe veur-deel oft profijt op schijnt te sitten. Welcke redenen claerlijck doen blijcken, eens deels hoe valsch ende onwaerachtigh dat den boosen gheest met alle sijn bedrieghelijcke waer segghers is, ende hoe qualijck dat sy beraden zijn, die sulcks iet vraghen, oft haer betrouwen daer op stellen, om willens en wetens bedroghen ende beschadight te worden. |
|