Christeliicken waerseggher
(1603)–Jan David– Auteursrechtvrij
Cap. XVII.
| |
[pagina 369]
| |
dienende, op sijn stuck. Dus verre Sinte Gregorius in de historie van Vranckrijck. Het tweede is dus gheschiedt: Soo dien boosen Moroueus GodtsGa naar margenoot+ waer-schouwinghe niet waer en nam, soo gingh hy den duyuel te rade: tooueraers ende valsche waersegghers ende waer-seghsters onder-vraghende. Maer soo hem S. Gregorius van sulck een ongoddelijcke superstitie strafte, keerde hem hem van selfs tot die maniere die den heylighen bisschop nu beproeft hadde. Moroueus dan, nam drij H. Boecken ende leydese op't graf van S. Marten, den boek der Psalmen, de boecken der Coninghen, ende der Euangelien. Ende in waecken, vasten, en bidden van drij daghen en drij nachten, badt hy Godt, dat hy hem deur de verdiensten van sijnen H. Confesseur S. Marten, soude te kennen willen gheuen, wattet noch van sijne saecken ghewerden soude: ende oft hy het Rijcke vercrijghen soude, of niet. Naer de drij daghen, soo comt hy tot het graf des heylighs Martini, ende doet den eenen boeck veur den anderen naer open, ende besiet wat hem daer ten goeden lote ghevallen moght, als van Gode comende. In d'boeck der Coninghen vondt hy veur al dese woorden: Pro eo quòd reliquistis Dominum Deum vestrum, &c. Om dat ghyGa naar margenoot+ uwen Heere uwen Godt verlaten hebt, daerom heeft v Godt in uwer vyanden handen gheleuert. In den Psaulter van Dauid, ghevielen hem dese woorden: Veruntamen propter dolos posuisti eis mala:Ga naar margenoot+ deiecisti eos, dum alleuarentur: Maer nochtans, om hun bedrogh, hebt ghy nu veel quaedts toe-gheschickt. Ghy hebtse afgheworpen, als sy hun op-hieuen. Inden Euangelie-boeck, quam hem dit tot sijne deele: Scitis quia post biduum Pascha fiet, &c. GyGa naar margenoot+ weet dattet binnen twee daghen Paesschen werdt, ende de Sone des menschen sal gheleuert worden, om ghecruyst te zijn. Alsoo heeft hy, met dit ghebruyck en vondt, gheleert gheweest van Godts-weghe, hadde hy't willen verstaen ende waer-nemen. Het derde exempel verhaelt de selue Gregorius, als sy seluen ghebeurtGa naar margenoot+ te wesen. Hoe hy in een groote benauwtheydt Gode te rade is ghegaen, met dese maniere van doen, die wy hier verhandelen, ende veur-houden. Des anderen daeghs (seyt hy, te Paesch-tijde, Leudastes (een stadt-regeerder, die't op S. Gregorius, ende de sijne, seer quaedt hadde) dese quam te Tours ter stadt in ghesmackt: ende ghebarende, iet anders op handen te hebben, sackte Platonem den Archidiaken, ende Gallienium, ende sloeghse in banden: ende dede-se gheketent ende ontcleedt naer de coninghinne leyden. Ick, dit hoorende, soo ick in de woon-stede der kercken met droefheydt bevangen was sittende, ontstelt ende beroert, ben in het Oratorium, oft Sacristie | |
[pagina 370]
| |
Ga naar margenoot+ghegaen. Ende daer: Dauidici carminis sumo librum. Vt scilicet apertus aliquem consolationis versiculum daret. In quoita repertum est: Eduxit eos in spe, & non timuerunt; & inimicos eorum operuit mare: Ick nam den Psaulter van Dauid in mijne handen, op dat dien open ghedaen zijn, my een versken ter handt doen soude, daer ick my mede moghte vertroosten. Ende siet, daer vondt ick, in d'open doen, dese woorden: Godt heeft de sijne met goede hope uyt-gheleydt, ende en zijn niet bevreest gheweest: ende de zee heeft hunne vyanden ouer-deckt. Binnen dien, soo die veur-seyde onnoosele ghevanghenen op het water gheleydt waren, ouer een brugghe die met twee schepen onder-houden wierdt: het schip daer dien boosen Leudastes in was, is gaen sincken. Ende hadde hy niet wel connen swemmen, hy souder by auonture met al de sijne ghebleuen hebben. Het ander schip, d'welck met dat ander ghecoppelt was, daer de ghevanghene priesters in waren, dat is op d'water blijuen vloten, ende deur Godts hulpe bewaert gheweest. Siet, dien heylighen bisschop Gregorius Turonensis in bedrucktheydt ende benauwtheydt zijnde, heeft sijn toe-vlucht, als een sonderlinghe remedie, ghenomen, tot het open doen van dien goeden boeck, die hy ghereedste hadde, ende heeft ghesien wat hem daer eerstmael vertoonen soude, als van Gode ghesonden, ende heefter hem wel mede bevonden. |
|