weet, dat er in de christenwereld geen vorstenhof zonder eenig belgischen toonkunstenaer bestaet.’ Guicciardino haelt vervolgens, om dit te staven, eene reeks levende en doode Belgen aen, en zegt, dat de Belgen ‘alom vermaerde en luisterryke geesten zyn.’
Dat inderdaed talryke Belgen, gedurende de XIV.e en XV.e eeuw, in Italië de eerste zang- en muziekscholen geopend hebben, is eene eer, die ons niemand betwist; maer niet minder streelend is 't voor ons volksgevoel, dat onze voorouders die kunst ook in Duitschland onderwezen hebben.
Willaert, in 1490 te Brugge geboren, verliet te Parys de regtsstudie, om aldaer tot de school van Jean Mouton, kapelmeester van Frans den I.en, over te gaen. Wanneer hy der kunst magtig was, lokte hem de roem, dien zyne landgenooten in Italië verwierven, naer dit land. In Bome hoorde hy by zyner aenkomst een kerkgezang van hem zelven uitvoeren: hy was er over verwonderd, maer was het nog meer, als hy vernam, dal dit kerklied eenen anderen vermaerden Belge, Josquin Deprés, werd toegeschreven. Nadat de jonge Willaert er zich opsteller van had verklaerd, werd het wonderstuk misprezen, en niet meer uitgevoerd. Misnoegd trok Willaert Rome uit, en bekwam van Lodewyk den II.en, koning van Hongaryen en Bohemen, den titel van kapelmeester. Die koning op den slagvelde gesneuveld zynde, keerde Willaert naer Italië