aerzelen grypt Godfried t'eener tyd het monster aen, en werpt het omver. Krachtig als hy is, drukt hy dit met eener hand tegen zich vast, en stoot met der andere zyn stael in diens ingewanden. In de worsteling had de menschenvriend diepe wonden ontvangen, en de geredde krygsman moest hem tot de legerplaets terugbrengen.
Men haelt nog andere bewyzen van Godfrieds kloekheid aen; maer wy stappen liever tot Jerusalems verlossing of inneming over, waerby hy zich eenen onsterfelyken krans om het hoofd vlocht.
Na oneindige moeijelykheden, was eindelyk het sterk verminderde christenleger in Jerusalems omstreken aengekomen. Hier rezen een aental nieuwe hinderpalen op; de stad was van sterke wallen en hooge muren met torens omsingeld. Vyf weken lang duerde de merkwaerdige belegering, die in uitvoerige schriften staet afgeschetst. Eindelyk in 1099, werden de kruisvaerders meester van de Heilige stad. Godfried stond een der eersten op de verwonnene muren, alwaer nu de banier der Halve Maen door die van het Kruis werd vervangen.
Waerom, helaes, moesten de verwinnaers nu ook onmenschelyk rooven en moorden? Waerom moesten zy, die Jesus geloof beleden, en voor zyne eere vochten, in die plegtige uren Jesus liefderyke leer en daden vergeten?
Godfried echter, zoo vroom als dapper, zag de wreedheid zyner krygeren met innige droefheid;