schermd. De roepsteen, hier in de vorm van een overdekte
kansel die in de kerkhofmuur is ingewerkt, legt dan weer de nadruk op de
volksgebondenheid. Van in dit roephuisje werden na de hoogmis de gemeentelijke
mededelingen den volke kond gedaan.
Achter de witte muur liggen de doden
in een herinnering van gras verzonken,
de nap van de gebeden leeggedronken,
de binnenwaartse wierook van de zoden.
Wie kans ziet om deze oudste kerk van het Waasland van binnen te bekijken, zal er
heel wat merkwaardig houtsnijwerk ontdekken. De kerk is toegewijd aan
O.-L.-Vrouw. Als je het kerkhof betreedt, kun je niet naast het mooie
toegangshek kijken. En hoor je dan de stemmen klagen, dan komen die gewis uit
het vagevuur aan het kooreinde van de kerk.
Op Pinkstermaandag wordt hier een kunstmarkt gehouden en de plaatselijke
Reynaertkring zorgt ervoor dat Reynaert niet wordt vergeten. Tijdens de maand
mei loopt de stemmige dries vol en viert Reynaert ‘meye’.
De trappist vloeit er overvloedig uit 't vat. Naast de traditionele verkiezing
van een meigraaf en een meigravin, klinkt er koor- en beiaardspel en zijn de
Reynaertruiters en de drie Reynaert-reuzen van Lochristi steeds op post. Op dit
Vlaams feest wordt vooral veel gezongen:
In Daknam, gezelligste der Vlaamse vesten
Daar schenken ze zonder discussie den besten
Het bier vloeit hier bij beken,
hier brandt het zuiverend vuur.
En Reinaert de Vos toont hier zijn mooiste streken
De vriendschap is er puur. (Meyelied)
Het kloosterbier smaakt het best na een kloeke wandeling. Speciaal voor de
Reynaertfreak werd in Daknam een ‘Koning Nobelpad’
uitgestippeld, dat hem of haar twee uur zoet houdt, 10 km door een
variërend landschap van de ene verrassing in de andere, zoals dat een
vossepiste past (VVV-Lokeren).
Vanaf hier is een uitbreiding naar Destelbergen en Hijfte mogelijk, waarna men
terug op deze plek belandt (zie p. 145-157).