'De ornamentenversierde cither heraangeraakt'. De metapoëzie van Jacques Hamelink
(2012)–Anneleen De Coux– Auteursrechtelijk beschermdAnneleen De Coux, ‘De ornamentenversierde cither heraangeraakt’. De metapoëzie van Jacques Hamelink. Z.p., 2012
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
bestand aangeleverd door auteur
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van ‘De ornamentenversierde cither heraangeraakt’. De metapoëzie van Jacques Hamelink, het proefschrift van Anneleen De Coux uit 2012.
redactionele ingrepen
De eindnoten zijn in deze digitale editie direct bij de bijbehorende nootverwijzingen geplaatst. De volgende pagina’s zijn hierdoor komen te vervallen: 609, 610, 611, 612, 613, 614, 615, 616, 617, 618, 619, 620, 621, 622, 623, 624, 625, 626.
p. 3: de kop ‘Dankwoord’ is tussen vierkante haken toegevoegd.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (2, 4, 8, 10, 14, 62, 219, 220) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina 1]
Vrije Universiteit Brussel
‘De ornamentenversierde cither heraangeraakt’:
de metapoëzie van Jacques Hamelink
Proefschrift voorgelegd tot het behalen van de graad van Doctor in de Taal- en Letterkunde aan de Vrije Universiteit Brussel te verdedigen door
Anneleen De Coux
Promotor: Prof. dr. Michel Bartosik (†)
Prof. dr. Hans Vandevoorde
Copromotor: Prof. dr. Bart Vervaeck
Academiejaar 2011-2012
[pagina 5]
Inhoudsopgave
0. Inleiding | 11 | |
Deel I: Poëzie over poëzie | 15 | |
Hoofdstuk 1: Een zo ruim mogelijk begrip | 15 | |
1.1. Poetologische Lyrik als beginpunt | 15 | |
1.2. Over het Zelf | 19 | |
1.3. Metapoëzie | 21 | |
Hoofdstuk 2: Metapoëzie en de wereld | 37 | |
Hoofdstuk 3: Metapoëzie en poëtica | 44 | |
Hoofdstuk 4: Metapoëzie en de lezer | 50 | |
Hoofdstuk 5: Metapoëzie, een voorstel | 54 | |
Deel II: Jacques Hamelink | 63 | |
Hoofdstuk 6: Het leven | 64 | |
Hoofdstuk 7: Het narratieve proza | 68 | |
7.1. De vroege verhalen | 68 | |
7.2. Het Grote Verhaal | 70 | |
7.3. De late verhalen | 71 | |
7.4. Ander werk | 72 | |
Hoofdstuk 8: Het essay | 73 | |
8.1. het wandelende woord | 73 | |
8.2. Op weg naar de poëzie | 76 | |
8.3. De droom van de poëzie | 85 | |
8.4. In een lege kamer een garendraadje | 92 | |
8.5. Breakthrough | 102 | |
8.6. Niet door de tuin en niet over de asfaltweg | 104 | |
8.7. Vuurproeven | 105 | |
8.8. De kritiek | 117 | |
Hoofdstuk 9: De poëzie | 120 | |
9.1. Eerste gedichten | 120 | |
9.2. Tweede gedichten | 130 | |
9.3. Herinnering aan het verdwenen licht | 138 | |
9.4. Sacrale komedie | 140 | |
9.5. Folklore Imaginaire de Flandre | 142 | |
9.6. Boheems glas | 146 | |
9.7. Zeegezang inclusief Gesternten van Frederik de Zeeman | 148 |
[pagina 6]
Intermezzo: Rijke armoede van de trekharmonika | 151 | |||
9.8. Liedboek der oorlogen en feesten van al-Haqq | 172 | |||
9.9. Zilverzonnige en onneembare maan | 174 | |||
9.10. Kinksteen van Ch'in | 175 | |||
9.11. De Dame van de Tapisserie | 178 | |||
9.12. Germania, een canto | 180 | |||
9.13. Een poging tot systematisering | 184 | |||
Hoofdstuk 10: Poststructuralism, I presume? | 197 | |||
10.1. Het (post)modernisme volgens Hamelink | 198 | |||
10.2. Het (post)modernisme volgens Vervaeck, en Hamelink | 199 | |||
10.3. De postmoderne poëzie volgens Brems en De Geest, en Hamelink | 203 | |||
10.4. De postmoderne poëzie volgens Vaessens en Joosten, en Hamelink | 205 | |||
10.4.1. Het probleem van de coherentie | 206 | |||
10.4.2. Het probleem van de identiteit | 207 | |||
10.4.3. Het probleem van de oorspronkelijkheid | 209 | |||
10.4.4. Het probleem van de volmaaktheid | 210 | |||
10.4.5. Het probleem van de intuïtie | 212 | |||
10.4.6. Het probleem van de autonomie | 213 | |||
10.4.7. Het probleem van de moraliteit | 215 | |||
Deel III: De metapoëzie van Jacques Hamelink | 221 | |||
Hoofdstuk 11: Spraakgestalte | 221 | |||
11.1. Spraak: de taal | 222 | |||
11.2. Gestalte: de dichter en de lezer | 242 | |||
11.3. Conclusie | 285 | |||
Hoofdstuk 12: Gewoon als de man | 287 | |||
12.1. Ik, mensenkind: de dichter | 287 | |||
12.2. Het uur van de sirene: de inspiratie | 315 | |||
12.3. Kalm en aandachtig: de lezer | 329 | |||
12.4. Het niet dichtklapbare boek | 338 | |||
12.5. Ernstig spelend: over het werk van de lezer-dichter, de intertekstualiteit | 392 | |||
12.6. Conclusie | 397 | |||
Hoofdstuk 13: Ik is een ander | 399 | |||
13.1. Orpheus: het verschil tussen persoonlijke en geontindividualiseerde | 399 | |||
13.2. Het pak van Sjaalman | 417 | |||
13.2.1. Folklore Imaginaire de Flandre | 417 | |||
13.2.2. Zeegezang inclusief Gesternten van Frederik de Zeeman | 469 | |||
13.3. De laatste vier | 503 | |||
13.3.1. Meer poppenkast | 510 | |||
13.3.2. Zilverzonnige kinksteen van de Tapisserie, een canto | 525 | |||
13.3.2.1. Vleugels | 525 | |||
13.3.2.2. Onder de roos | 553 | |||
13.3.2.3. De ornamentenversierde cither heraangeraakt | 577 |
[pagina 7]
13.4. Conclusie | 591 | |
14. Conclusie | 594 | |
Noten | 609 | |
Bibliografie | 627 |