Talen in beweging
(2012)–Leonie Cornips– Auteursrechtelijk beschermdStereotyperingVaak is stereotypering en in het slechtste geval vooroordelen de grondslag van groepsidentiteiten.Ga naar voetnoot45 En in dit proces kunnen taal- en cultuurelementen gepoliti- | |
[pagina 11]
| |
seerd worden. Wilders deed dit bij zijn presentatie van de kandidatenlijst van de pvv van de provinciale Staten in 2010 met de leus 'geen halal, maar zuurvlees! Geen moskee, maar carnaval! Geen preken van haatimams, maar buutreedners!'Ga naar voetnoot46 Hij doelde hier op een Limburgse identiteit maar een dergelijke identiteit is geen etiket dat 'iemand' op basis van waargenomen gemeenschappelijke cultuurelementen zoals dialect, zuurvlees en carnaval aan een groep van buitenaf kan toeschrijven. Het is de groep zelf die de cultuurelementen als kenmerkend en afbakenend voor het saamhorigheidgevoel in de provincie moet herkennen en beleven.Ga naar voetnoot47 Bovendien is elke oppositie weer ingebed in een ruimere oppositie. Iemand voelt zich van een bepaalde wijk of straat in Venlo, maar ook van Noord-Limburg, Limburg, van Nederland, Europa en zo verder. Bovendien interageren regionale met sociale en etnische identificaties. Vanuit die inbedding is de Limburgse identiteit niet eenduidig. Er bestaat in de beleving van de inwoners verschillen binnen een dorp of stad, als wel tussen de diverse dorpen en steden, en er bestaat vooral een noorden en een zuiden van de provincie.Ga naar voetnoot48 Limburg is zo uniek omdat al die verschillen talig worden beleefd. De 'zachte' en 'langgerekte' klanken van de Zuid-Limburger verwijzen via een complex proces van betekenisgeving naar de op de vruchtbare löss gemoedelijke levende Zuid-Limburger terwijl de 'harde' uitspraak van medeklinkers naar de hardwerkende Noord-Limburger op de kale zandgronden verwijzen. In deze processen zijn verschillen tussen dialecten nooit waardevrij en nooit zonder sociale betekenis. |
|