Kort besluyt deser drie Boecxkens.
SO hebdy hier nu, Arnolde ende Donteclock uyt dese drie Boecxkens mogen mercken, dat Adam noyt en heeft gehadt, ende mitsdien oock noyt en heeft verloren, noch voor hem self, noch voor ons allen, sodanigen beelde Godes, als ghyluyden waent in hem geschapen te zijn geweest. Ghy siet hier mede (wildy) dat die spreucken der Schrift, daer op ghy dese uwe gewaende erfsonde bouwet, niet altoos en doen tot bewijs der selver, immers dat zy meest al selve, grontlijck sulcken uwen erfsonde vernielen, sulcks dat ghy (soo ghy u belofte wilt volbrenghen) nu schuldigh zijt sulcks self te bekennen. Oock merckt ghy hier licht dat dese uwe gewaende sonde, is een vreemde sonde, die in niemande en is, ende daer over oock niemandt een recht wroeghen mach hebben, vele minder dat zy yemanden soude verdoemen ofte quaet maken. Ghemerckt Asam noyt zijn eygen (dat's verde vande geheele menschelijcke) nature verdorven en heeft gehadt. 'Twelck u noch al toeghelaten zijnde (tegen de waerheyt) so moeste sulck verderf dan noch in allen ghevalle, door ons Heeren Iesu Christi versoeninge, voldoeninge ende geleden boete ofte straffe, uyt hem Adam selve, ende oock uyt die geheele menschelijck nature, hier inder tijdt gantschelijck wech genomen zijn geweest, in sulcker wijsen, dat niemant eenighe quaetheyt aen der Zielen, van Adam of van zijne selfs naestgheboren ouderen en mach zijn aengheboren, somen niet opentlijck die kracht, ghenade ende weldaden van Christi lijden, of die rechtvaerdigheydt ende goetheydt Godes en wil verkleynen ende lasteren. Ende dat mitsdien oock noyt sulcken erfsonde als ghyluyden leert, geweest en is, nochte nu oock niet en is. Daer uyt dan moet volghen dat dese uwe leere vande erfsonde onrecht is, by soo verde recht is 'tgene by my in dese drie boecxkens is geseyt, onder verbeteringe van alle Godgeleerden, welcker oordeel ick het mijne ende alle dit voorseydt mijn seggen, met leergieriger herten eenvuldelijcken onderwerpe, dat weet d'alwetende Godt, hem zy prijs ende eere door zijnen Sone onsen Heere ende Salighmaker Iesum Christum. Amen.
De Leser sal verstaen dat de plaetsen in desen verhaelt uyt Calvijns Institutien ghenomen zijn van vvoorde te vvoorde uyt zijne Institutionibus in Latijn, gedruckt tot Geneven by Ioannem Gerardum Anno 1550. soo de Schrijver van desen dien Druck heeft alleen ende geen ander.