Dat vj. Capittel.
Van tweereley Innerlijcke Vleesch te weten Christi ende Antichristi?
Soo waar nu Adam, ick meyne die onghehoorsaamheydt teghens Gode, door een verkeert Oordeel, uyt quade Lusten, zotte Begheerten, eyghen Wille, ende quade ghewoonte Vleesch wert in den Mensche, soo dat daar inne zy een behendighe daadtvaardicheydt ten quaden, daar werdt dit Innerlijcke Vleesch, alsoo na den Vleesche wanderende, ghenaamt die oude Mensche. Maar so waar Christus het Woort des Levens, die ghehoorsaamheydt des Vaders door een oprecht Oordeel, uyt een heylige Lust, wijse Begheerten, stille gelatenheyt, ende goede gewoonte Vleesch wert in den Mensche, daar wert dit Innerlijcke Vleesch alsoo na den Gheest wanderende, genaamt die Nieuwe Creature ende Christus in ons. Dit heylighe Vleesch is 't ghebruyck, het hanteren ende die oeffeninghe alder Deuchden, daar mede die Godtlijcke Tresorte des Menscheyts Christi vervult is. Dit is het Innerlijcke ende heylige Vleesche Christi in synen Gheloovigen, dat altijt tot allen goeden wercken bereyt, ende den wille Godes ghehoorsaam is.
Daar teghen is oock wederomme het ander Innerlijcke zondighe Vleesch niet anders dan een misbruyck, een hanteringhe ende krachtighe oeffeninghe alder zonden, die door dickmaal pleghen mede verandert schynt te wesen in een tweede Nature, vaardich, gereet ende bereyt, ja oock snel ende behandich tot alle 'tgene te volbrenghen dat die verkeerde Lusten, verdoolde Begheerten ende eyghenwillicheyt ghebieden.
Alsoo wert elck van dese habitus, daatvaardicheydt, behendicheydt, ofte ghewoonte des Innerlijcken Vleesches ghenoemt na den aart ende ghesintheyt des Innerlijcken Menschen, te weten na 's Menschen Ghemoede, Waan, Gheloove, of Wetenschappe.
Die een Gheestelijck Ghemoedt ofte sinne hebben, werden Gheestelijcke, maar die een Vleeschelijck Ghemoet ofte sinne hebben, werden Vleeschelijck ghenaamt. Hierom noemt Paulus den Corinthiers Vleeschelijck, seggende: Ende ick, broeders, en hebbe met u niet moghen Ga naar margenoot+ spreken als met Gheestelijcken, maar als met Vleeschelijcken, &c. Want nadien onder uluyden yver is ende twist, en zydy dan nyet Vleeschelijck, ende wandelt na Menschelijcker wyse? Soo noemt hy oock op een ander plaatse anderen, Ga naar margenoot+ die aartsch ghesint waren, ende welcker Godt haar buyck was, vyanden van den Cruyce Christi.
Daar teghen leestmen oock van anderen die Gheestelijck waren onder den Galateren, totten welcken hy schryft alsoo: Broeders ist dat Ga naar margenoot+ een Mensche t'eenigher tydt van eenighen feyl verrascht werdt, soo wilt hem met eenen sachtmoedighen Gheest onderwysen, ghy die daar Gheestelijck zyt. Dit zyn luyden die door ghewoonte gheoeffende sinnen hebben tot onderscheyt Ga naar margenoot+ van goedt ende quaadt. Dese en noemen niet verkeerdelijck het quade goet, ende 't goede quaat, soo die vleeschelijcke Menschen doen uyt Ga naar margenoot+ die dolinghe des Vleeschs. Neen, maar in de Leeringhe des Gheests verghelijcken dese Gheestelijcke menschen Gheestelijcke teghen Gheestelijcke saken: Alle dinghen oordeelende sonder dat dese Gheestelijcke menschen die den sinne Christi hebben, van yemanden werden gheoordeelt. Sy hebben de Gheestelijcke spyse Ga naar margenoot+ ghegheten, ende den Gheestelijcken drancke ghedroncken, ende hem self tot Gheestelijcke huysen ghebouwet opten Gheestelycken steen, die daar Ga naar margenoot+ is Iesus Christus. Dese smaken dat daar boven is, nyet dat op aarden is. Sy zyn ghestorven (al dat aardtsch is) ende haar leven is verborghen Ga naar margenoot+ met Christo in Gode. Maar die noch vleeschelyck zyn, die zyn vleeschelyck ghesinnet, hebben in sich de wysheyt des Vleeschs, die een Ga naar margenoot+ vyandtschap is teghen Gode, ende en moghen daaromme (so langhe die in henluyden blyft) Gode nyet behaghen. Ga naar margenoot+