Cort besluyt van't Boecxken.
AEnghemerckt dan hier vooren is bewesen uyten woorden des Catechismi, uyten woorden Calvini ende andere ghenaemde Gereformeerden, ende uyten woorden der Godlijcker Schriftueren selve, dat dese Catechismus qualijck leert vande onderhoudinghe der gheboden Godes, insghelijcx vande ghenoeghdoeninghe door Jesum Christum gheschiedt voor, oock sonderlinghen voor den gheloovighen menschen, sulcx dat het selve openbare lasteringe teghen Jesum Christum is streckende, ende oock den menschen leert bidden, sonder betrouwen, ja sonder gheloove (hoe wel hy inden schijn niet dan van betrouwen ende ghelooven handelt, maer hypocrijtelijck ende verwerdelijck teghen hem selve) ende midtsdien oock sonder verkrijgen van 'tghene men om biddet, 'twelck meest is doodinghe van onse quaetheydt leventmakinghe van Godes goetheydt door Christum in ons, sulckx dat hy syne Gheloovers sonder ware veranderinghe ten goede laet blijven steeckende in heuren ouden huyt ende sonden: Soo moet ick houden dat de selve Catechismus een menschen leere is, een valsche leere is, ende een soo schadelijcke leere is, dat alle menschen sich daer voor dootlijck venijn der zielen, behooren te wachten: ende dit ter tijdt toe dat yemande can bewijsen metter heyligher Schriftueren, dat ick in dit mijn oordeel vande Catechismo doole. 't Welc hoorende ick bereyt ben van sulcke mijne doolinghe te wijcken ende de leere des Catechismi (als my die oprecht sal gebleecken zijn) met hert, ghemoet ende ziele toe te stemmen.
De Institutie van D. Calvinius hier vooren aengheroert, is, die int Latjn gedruct is tot Geneven Anno 1550.