| |
| |
| |
Peter Vervloed
door Hilly Appel
Peter Vervloed is op 3 mei 1951 in Schoonhoven geboren. Na een opleiding aan de Pedagogische Academie werkte hij vanaf 1974 als leraar op een basisschool. In 1975 haalde hij de akte muziek; daarna ging hij, naast zijn werk op school, Nederlands studeren. Hij kreeg in 1979 zijn m.o.-akte, maar bleef in het basisonderwijs werken.
Via een vriend kwam Vervloed in een schrijfgroep terecht die aan een taalmethode voor het basisonderwijs werkte. Na twee jaar stopte het project. De verhalen die Vervloed inmiddels voor de methode had geschreven, verschenen in het jeugdtijdschrift Taptoe.
Een eerste manuscript voor een boek, Brand in Bouwland, werd door uitgeverij Zwijsen teruggestuurd met het voorstel eens een eenvoudig griezelverhaal te schrijven. Vervloed schreef toen zijn debuut De kris danst (1986), dat verscheen in de serie Zoeklicht, Griezelen. Vanaf die tijd publiceert Vervloed regelmatig verhalen en boeken. Ook houdt hij (op basisscholen) lezingen over zijn werk en laat hij in projecten zien hoe boeken tot stand komen.
Twee keer is een boek van Peter Vervloed door de Nederlandse Kinderjury gekozen als een van de vijf beste in een leeftijdscategorie; in 1992 was dat De weg terug en in 1994 Vluchten voor een glimlach.
| |
Werk
In de verhalen en boeken van Peter Vervloed speelt Indonesië, het geboorteland van zijn vrouw, een belangrijke rol. Een terugkerend thema is de magische kracht van bepaalde voorwerpen. In spannende verhalen roept de schrijver een sfeer
| |
| |
Illustratie van Philip Hopman uit Vluchten voor een glimlach
van magie op, de Indonesische ‘stille kracht’.
Behalve over Indonesië schrijft Vervloed over de dagelijkse Westerse leefwereld. Korte en langere verhalen over gewone jongens en meisjes die met onverwachte gebeurtenissen of ontmoetingen worden geconfronteerd. Centraal staan de reacties en emoties van de personages. Vaak is in deze verhalen de eigen omgeving van de schrijver te herkennen, soms met bepalende aspecten, zoals een asielzoekerscentrum dat inderdaad in Udenhout, de woonplaats van Vervloed, gevestigd werd en terugkeert op enkele plaatsen in zijn werk.
Op een andere manier komt de eigen omgeving van de schrijver terug in het Leeslogboek (1986), een ‘dagboek’ waarin kinderen hun leeservaringen kunnen opschrijven. Het is bedoeld als een ‘hulpmiddel om kinderen aan het lezen te krijgen’.
Het debuut van Peter Vervloed, De kris danst, werd uitgegeven in de Zoeklicht-serie voor moeilijk lezende kinderen. In dezelfde en andere series speciale, makkelijk leesbare boeken verschenen meer verhalen van zijn hand. Ook de boeken die Vervloed niet voor een bepaalde serie schreef, zijn vlot en eenvoudig van stijl. Veel van zijn werk leest hij eerst voor in de klas om zo te merken of het ‘lekker bekt’.
| |
Vluchten voor een glimlach
Tijdens een vakantie in Indonesië maken Remco en zijn ouders een ritje met twee betjahs, fietstaxi's. In het drukke verkeer in Jakarta raken de betjahs uit elkaar en Remco raakt zijn ouders kwijt. Hij weet het adres niet van zijn tante, bij wie ze logeren. Behalve de jonge bestuurder van zijn betjah is er niemand die Remco kan helpen. Als het donker wordt, neemt de betjahjongen hem mee naar zijn huis. Dan volgen spannende dagen, waarin Remco ontdekt dat de politie niet te vertrouwen is, terwijl zijn ouders diezelfde politie juist te hulp roepen
| |
| |
om hem te zoeken. Een eeuwig glimlachende agent slaat betjah-bestuurders in elkaar en lijkt het ook op Remco te hebben gemunt. Ten slotte vindt Remco zijn ouders terug en wordt de agent ontmaskerd.
Tijdens zijn vakantie-avonturen leert Remco, en met hem de lezer, aspecten van Indonesië kennen. In zijn boeken over Indonesië gaat Vervloed vaker op deze manier te werk: de hoofdpersoon is op vakantie en ontdekt de gebruiken en eigenaardigheden van het land. Het verkennen van een andere cultuur wordt voor de lezer eenvoudig gemaakt. Vluchten voor een glimlach is een lekker spannend boek, waarin je zonder veel nadruk de Indonesische sfeer proeft.
| |
Waardering
Recensies over het werk van Peter Vervloed zijn vooral te vinden in de regionale bladen. De besprekingen zijn op een enkele uitzondering na lovend. Vaak wordt de vlotte schrijfstijl genoemd en recensenten prijzen de toegankelijkheid en inleefbaarheid van zijn verhalen. Ondanks de eenvoud zijn de verhalen spannend; Ben Boon schrijft bijvoorbeeld in De Gecombineerde: ‘Door Piraat op de kermis heb ik geleerd dat die zogenaamde makkelijke leesboekjes juist heel erg leuk en spannend kunnen zijn.’ Over de boeken en verhalen die in Indonesië spelen, merken critici op dat de informatie weliswaar beperkt is, maar dat de sfeer goed is getroffen. ‘Hij (Vervloed) heeft kans gezien datgene wat “de stille kracht” genoemd wordt, in zijn verhaal weer te geven.’ (Nederlands Dagblad)
Behalve in de Jeugdboekengids worden nieuwe boeken van Peter Vervloed in de tijdschriften over jeugdliteratuur niet besproken. Zijn werk heeft geen literaire pretenties. Wel zijn de boeken populair bij de doelgroep, zoals blijkt ook uit de twee nominaties door de Nederlandse Kinderjury.
| |
Bibliografie
Kinderboeken
|
De kris danst. Met illustraties van Frank ter Horst. Tilburg, Zwijsen, 1986. (Serie Zoeklicht; Griezelen) |
Leeslogboek. Met illustraties van Annemarie van Haeringen. Groningen, Wolters-Noordhoff, 1986. |
Het heksenboek. Met illustraties van Annemarie van Haeringen. Groningen, Wolters Noordhoff, 1987. (Herdrukt bij Dijkstra, Groningen, 1990) |
Vergif in het bos. Met illustraties van Koen Fossey. TIlburg, Zwijsen, 1988. |
De laatste tijger. Met illustraties van Liesbeth Keder. Tilburg, Zwijsen, 1989. (Serie Zebraboeken; nr. 7) |
Mijn zwarte vuurvogel en andere verhalen. Met illustraties van Annemarie van Haeringen. Kampen, La Rivière & Voorhoeve, 1989. |
Een zwerver met krullen. Met illustraties van Annemarie van Haeringen. Groningen, Dijkstra, 1989. (Serie Biep) |
Piraat op de kermis. Met illustraties van Gertie Jaquet. Tilburg, Zwijsen, 1990. (Serie Zoeklicht; Piraten) |
Een mislukt eiland. Met illustraties van Loek
|
| |
| |
Koopmans. Kampen, La Rivière & Voorhoeve, 1990. |
Ademloos. Met illustraties van Roelof van der Schans. Kampen, La Rivière & Voorhoeve, 1991. |
Op zoek naar een schaduw. Met illustraties van Maurice Heerdink. Tilburg, Zwijsen, 1991. (Serie Zoeklicht; Detectives) |
De weg terug. Kampen, La Rivière & Voorhoeve, 1991. |
Div. auteurs, Een andere wereld. Met illustraties van Ruud Bruijn... et al. Kampen, La Rivière & Voorhoeve, 1991. (Eerder verschenen in Donald Duck) |
Niek heeft een rattetandje. Met illustraties van Maurice Heerdink. Kampen, La Rivière & Voorhoeve, 1992. |
Slaap zacht, Mai. Met illustraties van Jan Braamhorst. Tilburg, Zwijsen, 1992. (Serie Zoeklicht; Oorlog) |
De tranen van Banjir. Met illustraties van Maurice Heerdink. Kampen, La Rivière & Voorhoeve, 1993. |
Vluchten voor een glimlach. Met illustraties van Philip Hopman. Tilburg, Zwijsen, 1993. (Serie Wachtwoord; Verre landen) |
De wraak van Rachwana. Met illustraties van Julian Webber. Tilburg, Zwijsen, 1993. (Serie Zoeklicht; Verre landen) |
Ange en het geeuwbeest. Met illustraties van Theo Zwinderman. Tilburg, Zwijsen, 1994. (Serie Bizon boek) |
De dans van de paarden. Met illustraties van Roelof van der Schans. Kampen, La Rivière & Voorhoeve, 1994. |
Ik win altijd. Met tekeningen van Gertie Jaquet. Tilburg, Zwijsen, 1994. (Serie Bolleboos 1; nr. 5) |
Een lied voor de toekomst. Met illustraties van Julian Webber. Tilburg, Zwijsen, 1994. (Serie Zoeklicht; Historie) |
De jongen die over glas liep. Met illustraties van Joyce van Oorschot. Tilburg, Zwijsen, 1995. (Serie Zoeklicht; Thriller) |
Het meesterschot en andere verhalen. Met illustraties van Roelof van der Schans. Baarn, La Rivière & Voorhoeve, 1995. |
Jij moet stelen! Met tekeningen van Hugo van Look. Tilburg, Zwijsen, 1995. (Serie Bolleboos 2; nr. 5) |
Over Peter Vervloed
|
Peter Vervloed, Leeslogboek. In: Jeugd in school en wereld, jaargang 71 (1987), nr. 8, blz. 14-15. |
Peter Vervloed, Kijk verder dan je neus lang is. In: Jeugd in school en wereld, jaargang 74 (1989-1990), nr. 1, blz. 35-37. |
[Anoniem], Zonder titel, recensie over De weg terug. In: Nederlands Dagblad, 26-8-1991. |
Ben Boon, Zonder titel, recensie over Piraat op de kermis. In: De Gecombineerde, 6-2-1992. |
Dokumentatie auteurs en illustratoren van jeugdboeken, knipselkrant jeugdliteratuur, jaargang 19 (1995), nr. 5. Den Haag, NBLC. (Wordt regelmatig bijgewerkt) |
42 Lexicon jeugdliteratuur
oktober 1996
|
|