alleen goed of slecht. Door omstandigheden gedwongen doen ze soms dingen die in moreel opzicht laakbaar zijn. Het verhaal spitst zich toe op de verhouding tussen Sammy en Tater.
De drankzuchtige vader Haney wordt aan het begin van het verhaal wegens diefstal opgepakt en pleegt in de cel zelfmoord. Tater vindt werk als mijnwerker. Sammy, die erg tegen zijn oudere broer opkijkt, reist hem achterna; de rest van de familie blijft achter. In het grauwe mijnwerkersstadje wordt al snel duidelijk dat Tater is ingezet als stakingsbreker. Als hij hoort dat de vakbond beter betaalt voor vuile klussen, loopt hij over naar de andere kant. Tater krijgt opdracht om de directeur van de mijn te liquideren. Sammy vindt dat dit veel te ver gaat en besluit zijn broer te verraden. Het verhaal wordt in ethisch opzicht extra ingewikkeld door Yankee, een vriendin van Sammy. Haar broer Mick, een vakbondsman, is in opdracht van de mijndirecteur vermoord. Haar zus is door dezelfde directeur in de steek gelaten en zag zich genoodzaakt de prostitutie in te gaan om haar baby te kunnen verzorgen.
Brand geeft een realistisch beeld van de harde sociale werkelijkheid in het Amerika van de jaren tien. Het is moeilijk je in een situatie van honger, kou en uitputting in moreel opzicht staande te houden. Het boek kent een hoopvol open einde. Sammy heeft geleerd zelfstandig te oordelen, Tater beseft dat begrip en samenwerking meer opleveren dan haat en moord. Ook is het gezin Haney weer herenigd.
De verantwoordelijkheid die gezinsleden voor elkaar moeten nemen, vormt het belangrijkste thema in Ver van huis. Dit verhaal speelt eind jaren twintig, in de tijd van drooglegging en economische crisis. Het is minder dramatisch dan De lege plaats en Brand. In Ver van huis wreekt zich het meest de soms nogal afstandelijke en gekunstelde schrijfstijl van Ouida Sebestyen. Vooral haar vergelijkingen zijn vaak vreemd: ‘muggen floten als kogels om zijn oren’, ‘[-] dat zijn tong omkrulde als gebakken spek’, et cetera.