en alleen is. Daartussen ligt een gemiddeld reebokkenleven. Er is van tijd tot tijd gevaar als de jager in het bos is of als er brand uitbreekt. Bambi verliest zijn moeder als hij bijna volwassen is, wordt verliefd, vecht om een reeënvrouw (Faline) en krijgt haar ook, ontmoet ‘de oude’, een eenzelvige, levenswijze oude reebok en wordt ten slotte zelf oud. Het verhaal eindigt met een scène die een scène uit het begin herhaalt in een ander perspectief. Is het eerst de jonge Bambi die een oude reebok ontmoet die hem vraagt of hij niet alleen kan zijn, aan het eind is hij zelf zo'n oude bok die een jonge ree deze vraag stelt; en ten overvloede denkt hij er nog bij dat ‘die jongen’ hem bevalt en dat het ‘kleintje’ dat erbij was lijkt op Faline toen ze jong was. Deze spiegeling betekent dat het verhaal en daarmee het beschreven reeënleven weer opnieuw kan beginnen. Het is een cyclisch patroon, dat nog benadrukt wordt door het vervolg over Bambi's kinderen.
De verhalen hebben een sterk idyllisch karakter. Voortdurend dartelen er vrolijke dieren door het bos, behalve 's winters, als het leven moeilijk is. Al die dieren kunnen met elkaar spreken en hebben menselijke gevoelens, al gedragen ze zich als dieren. Opmerkelijk is de door de reeën beleden heilzame invloed van een vegetarisch dieet. Dieren die geen andere dieren eten zijn beter dan dieren die dat wel doen. De roofdieren zijn in de wereld van Bambi de slechteriken. Dat in het verhaal over Bambi's kinderen op een bepaald moment ook bomen met elkaar in gesprek raken, doet niets af aan het impliciete beginsel dat planten wel en dieren niet gegeten mogen worden.
Opmerkelijk zijn ook de passages in Bambis Kinder waarin een peuter met dieren spreekt. Ze benadrukken de idyllische onschuld die Salten zijn dierenwereld meegeeft: hetzelfde kind heeft als vierjarige het vermogen verloren om met dieren te spreken.
De overige dierenverhalen van Felix Salten zijn hiermee te vergelijken. Sommige zijn een soort aftakking, zoals de verhalen over de eekhoorn Perri, die ook al in Bambi en in Kleine Welt voorkomt. In Kleine Welt staan ook passages waarin een mens, nu de gebochelde dierenvriend Martin, en een dier elkaar vol heimwee en treurnis om het niet begrijpen aankijken.
Kleine Welt, Fünfzehn Hasen: Schicksale im Wald unf Feld, Florian, das Pferd des Kaisers zijn, naast vele bewerkingen van Bambi, in het Nederlands verschenen. Het werk maakt geen grote indruk.