gelaagdheid, symbolische verwijzingen en de aanwezigheid van allerlei zijlijnen behoorlijk gecompliceerd. De personages worden psychologisch grondig uitgediept en maken een levensechte indruk. Het zijn markante, onalledaagse figuren met tal van bijzondere eigenschappen en karaktertrekken.
De verhalen worden sterk gestuurd door de karakterontwikkeling van de personages. Zij maken keuzes en dat blijft uiteraard niet zonder gevolgen. Een aanzienlijk deel van de verhalen bestaat uit redeneringen, gedachten en herinneringen. Deze tamelijk beschouwende manier van vertellen, met weinig dialoog, vraagt veel inspanning en concentratie van de lezer. Daardoor zijn het jeugdboeken voor echte, ‘rijpere’ lezers.
Aan het begin van het verhaal bevinden de hoofdpersonen zich in een situatie die ze als onoverzichtelijk en problematisch ervaren. Bovendien zijn ze in een leeftijd - dertien tot zestien jaar - waarin ze in korte tijd flink veranderen. Ze staan op de drempel van een nieuwe fase in hun leven.
De complexiteit van het heden is veroorzaakt door een problematisch verleden. De hoofdfiguur kan niet verder voordat alles helder en overzichtelijk is gemaakt. Dat is niet eenvoudig: de gebeurtenissen uit het verleden zijn vaak geheim gehouden voor de hoofdpersoon. Daardoor is er met de mensen in zijn directe omgeving een vertrouwensbreuk ontstaan. De zoektocht in het verleden heeft tot doel het verloren vertrouwen terug te winnen.
De personages zijn aan het eind een ander mens dan aan het begin. De lezer maakt deze ontwikkeling intensief en indringend mee, doordat de gebeurtenissen verteld worden vanuit het perspectief van de hoofdpersoon. In Florian niemandsdochter (1995) gebruikt Claire Hülsenbeck een wisselend perspectief, waardoor de lezer meekijkt met personen die de gebeurtenissen soms heel verschillend beoordelen.
De zoektocht naar het verleden, naar wat de hoofdpersoon als ‘waarheid’ beschouwt, levert ook iets op dat essentieel is voor de hoofdpersoon; het is een zoektocht naar zijn eigen identiteit. Doordat het een tocht is door een verleden vol raadsels, krijgt het verhaal op het niveau van de gebeurtenissen een flinke dosis spanning. De hoofdpersoon ontdekt telkens nieuwe feiten. Stap voor stap nadert de puzzel zijn voltooiing. Op die manier wordt de lezer nieuwsgierig gemaakt naar de afloop en krijgt de grote aandacht voor de psychologische ontwikkeling van de personages enige tegenwicht.
De thematiek van de worsteling met een problematisch verleden heeft een autobiografische achtergrond. Tijdens de oorlog is de vader van Claire Hülsenbeck bij een Duits bombardement om het leven geko-