vetzucht, discriminatie tot ouderlijke verwaarlozing. Ashley noemt zijn boeken zelf ‘road-stories’: vertellingen met een zoektocht als hoofdthema. De hoofdpersonen, meestal pubers van een jaar of veertien, zoeken naar de oplossing van een ‘volwassen’ probleem.
Vaak komen de kinderen in een identiteitscrisis terecht. Paula Prescott uit Met je rug tegen de muur ziet zich voor een bijna onmogelijk dilemma geplaatst: moet ze kiezen voor de veiligheid van haar familie, en daardoor haar vriendin in de steek laten; of moet ze loyaal zijn tegenover haar vriendin, en daardoor haar familie in gevaar brengen? Ashley dwingt de lezer samen met Paula na te denken over de mogelijkheden.
Janey worstelt ook met een immens probleem. Haar stiefvader heeft haar op het slechte pad gedwongen. Op een van haar rooftochten ontmoet ze de zeventigjarige Nora. Gaandeweg groeit er tussen de twee een vriendschap. Janey moet beslissen of ze de oude vrouw zal helpen en haar stiefvader zal aangeven (met alle gevaren voor haarzelf), of dat ze op de oude voet verder zal gaan.
De meeste verhalen van Ashley hebben een open einde. De beslissing is gevallen, maar de consequenties moeten nog worden afgewacht. ‘Ik geef genoeg aanwijzingen over de mogelijke afloop,’ zegt Ashley, ‘maar ik heb er een hekel aan op elk potje een dekseltje te leggen, want zo is het leven niet.’
Laina Ho wijst op de rolwisselingen die in Ashleys werk voorkomen: de ouders zijn hulpeloos en zwak, de kinderen nemen de rol van volwassene op zich en zorgen voor hun ouders. In Dodgem (1982) en High Pavement Blues (1983) verzorgen twee veertienjarige jongens hun alleenstaande ouders; zij zijn daar zelf niet toe in staat. Ritchies vader in Bad Blood (1988) heeft leukemie; alleen door een donor kan hij overleven. Ritchie gaat op zoek naar de familie van zijn vader en als hij die gevonden heeft, blijkt er in het verleden iets te zijn gebeurd waardoor de familieleden elkaar uit het oog verloren hebben.
Familie- en vriendschapsbanden spelen een prominente rol in Ashleys jeugdromans. Vooral de grootouders zijn belangrijk. Paula uit Met je rug tegen de muur heeft een bijzondere band met haar opa, die in de loop van het verhaal overlijdt. Ze wil zijn vertrouwen beslist niet beschamen. Patsy (Rad van avontuur) ontvlucht haar boze stiefvader en gaat op zoek naar een grootmoederfiguur. Ook Janey zoekt hulp bij een grootmoederfiguur die haar aan haar eigen overleden grootmoeder doet denken, en hoopt zo haar stiefvader kwijt te raken.
Criminaliteit en discriminatie zijn in het werk van Bernard Ashley belangrijke thema's. Janey bevindt zich in een crimineel milieu: haar moeder heeft haar bij haar misdadige stiefva-