| |
| |
| |
Negende hoofdstuk.
Dikwijls werd Marcus midden-uit zijn diepe slaap wakker en dan zette zich een droom voort in een voorgevoel, dat iemand zijn huis naderde, naar zijn huis gedreven werd. Iemand, die hij niet kende, werd gedwongen hem te zoeken. Een man? Een vrouw? Hij herinnerde zich de beschrijving van Long, hoe een dier wachtte op zijn meester, van wie niemand wist, dat hij zou komen.
Op een morgen las Marcus een gedicht van Annette von Droste-Hülshoff ‘Der Spökenkieker,’ dat hij lange jaren geleden uit zijn hoofd had geleerd, en dat de mensen beschrijft, die een ongeluk vooruitzien. Hij kon het met zijn gewone rede niet verklaren en toch stond de angstwekkende zekerheid van zijn nachtdromen dikwijls vóór hem, als een schaduw tegen een muur. Iedere nacht werd het gevoel sterker, eindigde zijn droom in meer afgebroken vorm en duurde het waken na de droom langer, tot hij op een nacht moest denken: ‘nu nog korte tijd, dan komt degene, die verwacht wordt.’
En zij kwam, een vreemde in dit huis, dwalende ster in de donkere nacht.
Gertrud Liesemeyer liep temidden van een troep reizigers, eenzaam en verlaten, naar de uitgang van het station. Ze riep buiten het station een taxi aan en gaf de chauffeur een papier; hij keek ernaar, tikte aan zijn pet en opende zwijgend de coupé-deur. Ze zag hem sturen, andere taxi's inhalen, haar blik ontdekte straten, rivier, bruggen en snel gleed ze er langs.
Wat hadden de mensen met het lot van haar, van Ruben, van Marcus, van die vrouw van Marcus te maken? In dit land was ze nooit eerder geweest, wat deed het er toe?
| |
| |
Een Duitse vrouw had het recht overal te komen, het Duitse rijk stond met al zijn macht achter haar. Zij was een Duitse en ze minachtte alle andere landen en volken.
Wat had Ruben de mensen laten lachen! Hoe zou het ontdekt zijn, dat hij een Jood was, wie zou hem hebben bespionneerd, aangebracht, wie had er geld aan verdiend? Ze dacht er niet verontwaardigd over, want het was iets doodgewoons, dat de een de ander bespiedde en verried; iedereen wist dit in Duitsland, vond het juist en rechtvaardig, niemand zou de verklikker minachten, integendeel, men zou het natuurlijk vinden, als deze tot eer en rijkdom kwam.
Ze werd dus niet bewogen door antipathie jegens de spion, die de oorzaak was geweest van Ruben's dood, ze had dezelfde bewondering voor hem als de anderen - alleen werd ze door een zekere nieuwsgierigheid geprikkeld, hoe men het te weten was gekomen.
De Gestapo had haar ingeschakeld in de Duitse politiek, daarom moest ze in Marcus' huis wonen.
Ze had niets te vragen, het ‘waarom?’ dat in haar leefde, had geen klank en geen betekenis, ze moest een zekere Doluph opzoeken, een Duitser van de S.D..... en ze wist, waartoe dit ‘opzoeken’ diende.
Misschien zou ze die vriend van Ruben, over wie hij zo vaak met eerbied had gesproken, Simon Levi, ook ontmoeten, misschien niet. Dat liet haar onverschillig. Ze sprak geen Nederlands, verstond geen Nederlands, wilde het niet leren.... ze had geen enkele opdracht hiervoor en de naam Simon Levi had men niet genoemd.
Terwijl ze in de taxi zat, vervulde haar de bewondering voor de mannen, die dit alles regelden en organiseerden, alles te weten kwamen, voor wie niets geheim bleef.
‘We zijn er, juffrouw.’
Marcus' huis stond stil en statig tussen de andere huizen en het vormde er geen eenheid mee. Het was gebouwd in een tijd, dat zelfs in deze grote stad de grond nog weinig waarde had en in het begin der negentiende eeuw stond het nog in een van de buitenwijken; zijn bouw en ornamentiek
| |
| |
waren streng en strak.
Met ontzag en beklemming wachtte ze even en besloot toen zo snel mogelijk alles van Ruben's dood te vertellen; zij schelde aan. De deur ging open en ze zag voor het eerst van haar leven haar schoonmoeder, een typisch-Joodsche vrouw.
‘Wat wenst U?’
‘Ik zou U graag willen spreken.... ik heet Gertrud....,’ zei ze in het Duits. ‘Ik ben.... de vrouw van Ruben.’
‘Bent U een Joodse vrouw?’ vroeg Eva zacht in het Duits.
‘Nee.’ Ze zei het kort en knappend, het klonk bijna verontwaardigd. Ze had zich in Duitsland wel in het geheim met de Joodse kliek ingelaten en dit kwam, omdat ze Ruben een type had gevonden en omdat een artist nu eenmaal met alle soort mensen omgaat.
Dat Ruben zelf een Jood was, had ze pas even vóór het huwelijk ontdekt.
Ze had hem voor de tweede maal, nadat ze in Berlijn in eenzelfde ensemble hadden gespeeld, in Frankfort ontmoet, bij kennissen, die misschien niets van Ruben's afkomst wisten, of deden, of ze er niets van wisten. Toen ze eenmaal met de liefde, waartoe ze in staat was, van Ruben was gaan houden, hadden ze samen besloten zijn werkelijke naam te verzwijgen: hij was altijd onder valse naam opgetreden en een vriend had de papieren voor het huwelijk vervalst. Niemand wist, dat de beroemde clown Masco Bretano eigenlijk Ruben was.
De clown Masco Bretano kende maar één roeping: te lachen en te laten lachen en hij vertelde haar, dat hij de grijns van Simon Levi had afgekeken. Deze grijns hoorde bij zijn jeugd, zijn verleden, zijn leven en nog nooit had een clown zo goed kunnen grijnzen als hij: ze moesten al om hem lachen, als hij het circus wankelend binnen kwam.
Hij had haar weinig van zijn vader en moeder verteld en nog minder van Rafaël: hij had haar alleen hun adres opgegeven, dat ze trouw in haar Berlijnse flat bewaard had.
Nu stond ze tegenover zijn moeder met haar star en on- | |
| |
verzettelijk gezicht, de starende, donkere ogen, afwerend in haar houding.
‘Ruben is dood,’ zei ze. Gertrud besefte, dat deze vrouw een vreemde voor haar was, zoals ze die nooit eerder had ontmoet. Deze twee vrouwen stonden tegenover elkander als twee tijdperken, als resultaat van twee verschillende opvoedingen en omgeving.
‘Komt u binnen. Als Ruben dood is, moogt u binnengaan en kunt u hier blijven, zolang u wilt.’
Ze liet haar voorgaan.
‘Hoe heet u?’
‘Gertrud.’
‘Ik bedoel, hoe is uw familienaam?’
‘Liesemeyer. Gertrud Liesemeyer.’
‘Gertrud Liesemeyer. Heeft Ruben.... uw man wel eens gezegd, dat wij hier als Joden leven?’
‘Nee, hij praatte daar nooit over.’
‘Als u hier blijft, moet u zich naar de wetten van het huis schikken.’
‘Natuurlijk.’ Ze verwonderde zich over de trotse houding van deze Joodse vrouw.
‘Ik zal een boodschap naar mijn man sturen, of hij thuis wil komen.’
Gertrud dwong zichzelf tot minachting voor deze Joodse omgeving. Alles moest ze minachten: het huis, de stemmigheid van de kamer, de menigte boeken, de onaandoenlijkheid van deze vrouw, de Joodse moeder. Waarom mocht ze eerst het huis betreden, toen die vrouw hoorde, dat Ruben dood was? Ze had in Berlijn de opdracht gekregen, naar Marcus te gaan en over hem te schrijven, maar wat moest ze eigenlijk in dit vreemde huis bij deze vreemde mensen doen?
De deur ging open en ze stond tegenover een man, wiens gelijke ze nog nooit gezien had. Het eerst vielen haar zijn ogen op, glanzend, donkerbruin, met zulk een diepte van vorsen en weten, doorgronden en kennen, dat zij er bang van werd. Ze moest zichzelf geruststellen door stil in zichzelf te herhalen:
| |
| |
‘'t Is maar een Jood, 't is maar een Jood....’
Ze vergeleek hem met zijn vrouw en hij was op andere wijze dan zij een vreemde voor haar. Eva's ogen waren dof en ondoorgrondelijk, van de wereld afgewend, de zijne fonkelend, vol openlijk en geheim leven, brandend van belangstelling voor de dingen van de wereld. Ze had nooit van Ruben gehoord, wat voor een man Marcus was en ze had er zich bij de opdracht, die ze gekregen had, geen rekenschap van gegeven, dat misschien een bijzonder soort mens tegenover haar zou staan, maar nu bewonderde ze hem, door haar geringschatting heen. Hij was hoog gebouwd, recht, slank, zijn neus was iets gewelfd. Zijn kleren waren wel-verzorgd en toen hij met haar sprak, vielen haar zijn gave, blanke tanden op.
‘Is Ruben dood?’ Hoe klonk zijn stem vol droeve melodie.
‘Ja.’
‘Jij bent dus de persoon, die moest komen en die ik verwachtte. Welkom.’
Hij stak haar zijn hand toe en drukte de hare stevig. Het viel Gertrud op, dat hij niets over Ruben zeide, evenmin als de vrouw het had gedaan. Ze voelde zich verlaten en hulpeloos, want ze bevond zich in een wereld, die vreemd voor haar was en daarom begon ze te praten, om maar iets te zeggen.
‘Hij begon al beroemd te worden.... Ruben bedoel ik.... ze hielden allemaal veel van hem en hij had overal engagementen. Ze zeiden, dat hij een van de beroemdste clowns zou worden.... Hij ging veel naar de ziekenhuizen, vooral naar zieke kinderen, die dikwijls al begonnen te lachen, als ze hem zagen. De dokter zei, dat hij er al heel wat had beter gemaakt.’ De hoge figuur van Marcus, die bij het venster was gaan staan, wendde zich niet om.
‘Hij was een echte clown en ik heb zelf vaak om hem gelachen. Ze hebben hem doodgemaakt, toen ze hoorden, dat hij een Jood was. Dat kon ik u natuurlijk niet schrijven, alle brieven worden opengemaakt. Ze riepen in het circus, waar hij optrad: “Jude, Jude,” maar hoe hebben ze het ontdekt? We hebben er met niemand over gesproken. Toen
| |
| |
hij dood was, wilden ze niet geloven, dat ik geen Jodin was, want ze zeiden, dat we het zo slim hadden aangelegd en daarom moest ik ook een Jodin zijn. Het was alleen door Joden zo te bedenken, zeiden ze.’
Ze sprak gejaagd, als iemand, die bang is, haar eigenlijke gedachten te zeggen en telkens keek ze naar Eva, of die wel alles geloofde, wat ze zei; maar ze sprak toch geen onwaarheid? Eigenlijk waren leugen en waarheid dooreengemengd: langzamerhand zou het wel doordruppelen, hoe alles precies in zijn werk was gegaan.
Ze hoorde tot de vrouwen, die niet alles ineens vertellen, die denken: ‘als de leugen later uitkomt, vind ik wel weer een verklaring, maar ik mag niet zeggen, waarom ik eigenlijk hier ben.’
Toen de man en vrouw in de kamer bleven zwijgen, ging zij voort:
‘Ik zei, dat ik het niet geweten had en dat Ruben me altijd om de tuin had geleid door te zeggen, dat hij een Ariër was. Hij was dood, en kon niet tegen mij getuigen.... en het hinderde hem niet, wat ik antwoordde.’ Ze merkte een licht schokkende beweging in de schouders van de afgewende man.
‘Hij schreit,’ dacht ze met verwondering. ‘De moeder schreit niet, die voelt niets van de dood van Ruben.’
Eva zag haar aan.
‘Ik zal u naar uw kamer brengen.... mevrouw....’
‘Graag, ik ben moe.’
Toen Eva terug kwam, zat haar man in de leunstoel. Haar stem klonk hees.
‘Waarom huil je?’
‘Absalon, mijn zoon, mijn zoon.’
‘Om de dood van een dode zoon? Je mag blij zijn, dat hij je naam, je goede sjem, geen schande meer kan aandoen. De goede sjem van een mens is meer dan de mens zelf. De goede sjem breidt zich uit over de wereld en leeft boven het graf.’ Ze sprak in verrukking als bij een feest.
‘Op deze manier heeft Moller ons getroffen en willen treffen, om zijn eigen naam in aanzien te brengen. Wat zeg
| |
| |
jij van een kwade naam?’ Hij sprak voor de eerste maal zijn gedachten over de Duitsers uit. ‘Het is hem gelukt,’ en zonder zich te schamen, liet hij zijn hoofd zinken en begon te schreien.
‘Ruben,’ klaagde hij, ‘hoe hebben de Duitsers je laaghartig vermoord, ze hebben aan je lach een einde gemaakt, ze hebben je natuurlijk gemarteld en langzaam gedood.’ Eva kwam naast hem staan en trachtte hem op haar wijze te troosten.
‘Hij heeft zich van ons afgewend, hij is van ons gevlucht, om onder vreemden te gaan leven, zijn beroep was goddeloos, zijn leven was goddeloos, Kodasj Boragoe had in zijn boek geschreven, dat hij moest sterven.’
‘Spreek niet zo,’ riep hij wild, hartstochtelijk-verontwaardigd, ‘je stelt je God voor als koud en harteloos.’
‘Nee,’ zei ze langzaam, ‘als Kodasj Boragoe koud en harteloos was, zou ik schreien.’
Toen zei Marcus, niet om haar te tarten, alleen om uitdrukking te geven aan zijn gedachten, waardoor hij de volle zwaarte van zijn verdriet en zorg voelde: ‘En Rafaël?’
‘Wat wil jij van Rafaël zeggen?’
‘Weet je dat ik een vijand heb, een Nederlander, een anti-semiet?’
‘Ja,’ antwoordde ze.
‘Moller is niet mijn vijand, maar hij handelt als mijn vijand; hij is schuldig aan de dood van Ruben.’
Terwijl hij sprak, voelde hij een voortdurende pijn, als iemand die ernstig ziek is, maar toch leeft en denkt en praat. Hij leed zo ontzaggelijk om de verloren zoon, dat het licht van de dag en het duister van de nacht even onduldbaar voor hem waren. Ruben's beeld zou bij hem blijven, ieder uur van zijn leven, in de seconden van de dood.
En zij, de moeder, die zo onbewogen, onbewegelijk zat?
Het kon toch niet waar zijn, dat zij niet leed: het sterven van een zoon! Het huis schudde.
Vreemde mensen zouden schreien om zijnentwil, mensen, die hem nooit hadden gekend, zouden medelijden voelen. Maar haar gezicht was van steen, haar ogen waren doffe
| |
| |
kolen, geen traan druppelde, geen klacht klonk.
Marcus moest zichzelf troosten, zo dacht zij, en er was geen andere troost dan het vertrouwen in God. Hij verzette zich ertegen, maar eens moest hij er toe komen, o heerlijk ogenblik, o weelde. Mischien was dit wel de weg tot God, misschien had Hij hem deze tranen wel geschonken, opdat hij weer zou komen in de tenten van zijn voorouders.
‘Zeg mij wat er in je omgaat,’ zei Marcus, ‘ik kan niet denken, dat je geen verdriet hebt.’
‘Ik vrees Kodasj Boragoe.’
‘Is het alleen vrees?’
‘Hij is mijn heer, Hij is mijn meester.’
‘En Rafaël? Die heeft gedaan, wat je wou, hij heeft dat meisje opgegeven, hij is gehoorzaam geweest. Hoe sta je nu tegenover Rafaël?’
‘Hij heeft zijn plicht gedaan; dat meisje was geen Jodin, Christenen en Joden mogen niet verenigd worden.’
‘En wanneer Rafaël wordt getroffen?’
‘Dan zal ik verdriet hebben: hij is mijn enige zoon, maar dat verdriet zal ik onderdrukken, zo goed ik kan.’
‘En als jij zelf wordt getroffen?’
Zijn diep verdriet en haar aandoenlijkheid zweepten zijn geest op, haar deze vraag te stellen, doch hij had er onmiddellijk berouw over. Hij gaf zich altijd rekenschap van het ‘waarom.’ Wat had hij in zijn boek geschreven? ‘God alleen kent de menselijke ziel. De mens nadert slechts de nevelige grenzen en toch meent hij, dat hij stadhouder van God is en kan handelen en oordelen in Zijn geest. Maar kennis en wetenschap van de wereld, en wat wij “menselijke ziel” noemen, onze gevoelens en gedachten, zijn aan God en aan God's bestuur, zonder de minste zeggenschap van de mens.’
Nog klonken deze woorden in hem na, toen hij merkte, dat zijn vraag op haar geen indruk had gemaakt. Ze antwoordde effen en gewoon: ‘Meen je, dat ik mezelf boven mijn zoon stel?’ en verliet rustig de kamer.
|
|