Zoo doet ghy Nieuwe-land', want u begaefde sinnen
en willen anders niet dan t'onser leer beghinnen
een werck, een deuchdich werck, dat ons te recht bescheydt
het leven en de doodt, en 's weereldts ydelheydt.
Dees gaven in-ghestort doet gy ons mede smaken,
en wilt ons anders niet dan wijs verstandigh maken:
ghelijck ons Moyses leert met dese woorden cort;
ghedenckt u sterven opdat ghy verstandigh' wordt.
Dus wie dit boeck deur-siet, 't welck ghy comtons beschencken,
ten minsten als hy 't leest, hy sal op 't sterven dencken.
Soo dient dan uwe gaef tot wijsheydt en verstandt,
't welck ons gedachte dwingt naer 't ander Nieuwe-landt.
En soo de goede vrucht uut Nieu-lant comt gheresen,
bequaem wilt een Nieu-lant voor 'tander nieuwe' wesen:
ick meen het Nieuwe-landt, bevrijdt van druck en pijn,
en daer wien datter comt, gherust en saligh' zijn.
Veel weerdigh' schilder cloeck, ghy hebt ons doen verwildert
met u gheleerdt pinceel const-rijckelijck gheschildert:
waer in ons simpelheydt wel te bemercken staet,
end' uwe groote const, die 't al te boven gaet.
ô Vrucht-baer Nieuwe-landt! gheen tongh en can u loven
van die beneden zijn, ten waer sy quaem van boven
hier uwen lof voldoen, want ghy gheneghen zijt
niet om u eyghen baet, maer meest om ons profijt.
Dit gedicht is gedrukt vóór Poëma vanden Mensch, inhoudende d'ijdelheydt des werelts, d'ellende des levens, ende ruste des doodts beschreven door Guilielmum van Nieuwelandt. Antwerpen, by Guilliam van Tongheren, 1621; in-4o, bl. 10-11