digen of smaad uit te wissen. Als zo'n voorwendsel niet voor de hand lag durfde hij er wel een uit de lucht te grijpen, en hoe groter de euforie was die de aanblik van zijn regimenten bepantserde en bepluimde nozems de heerser inboezemde, hoe meer cinisme hij zich daarbij veroorloofde. Als een vergulde aap in Frankrijk, die de titel van ‘koning’ draagt, zin in de Nederlanden krijgt, wanneer de rapporten over onze zwakheid hem de knopen van de gulp doen springen - want een van de voorwaarden voor sadisme is veronderstelde zwakte bij de ander; waarom, tussen haakjes, de sadist per definitie een lafbek is - dan valt hij die Nederlanden binnen met de motivering dat zij toch maar door slib van de franse rivieren gevormd zijn. Wie het prachtige The reason why van de Nightingale biografe Cecyl Woodham Smith gelezen heeft weet, dat het in de Krimoorlog, en dat was in de geschiedenis van de mensheid gisteravond, nog precies zo was. En ook voor de rijkeluisnozem Wilhelm ii met zijn uitsluitend voor de militaire glorie opgeleide landjonkers voldeed de oorlog nog aan dezelfde behoeften.
Maar deze euforie van het glorisme hing samen met een standsbegrip, een standsbegrip dat op een klassenstruktuur berustte. Of, om hetzelfde anders te zeggen: één gardeofficier, met alles wat hij nodig had aan representatie, bedienden, paarden (van de maîtressen spreek ik nog niet) en daarvóór al had gehad aan selekte scholen, goeverneurs, kindermeisjes en gedistingeerde ouders, kostte een groot aantal anderen uit verscheidene generaties (zeker, het vermogen van jouw grootouders heeft iets te maken met de zorgen van iemand anders grootouders) slavenwerk, armoe, honger. Want slecht betaalde arbeid van veel schamelen was nodig om voor één glorieuze het leven draaglijk te maken.
Maar het verzet tegen een wereld waarin glorieuzen leven naast paupers, komt. Een laatste uitslag van machtsaanbidding, glorisme, veroveringszucht, sadisme, ongelijkheid,