ge van Jesus gecomen zyn. Gelyck dan den kleynen Zachaeus (segt S. Gregorius l. 27. Mor.) op den dwaesen vygen-boom klimmende den Heere gesien heeft; alsoo de gene, die de dwaesheyt des werelts ootmoedelyk verkiesen, de aenschouwen de Goddelycke wysheyt in een groote verheventheyt.
Maer laet ons nu met den soeten Jesus gaen in het huys van Zachaeus ende sien hoe Zacheus Jesum, ende hoe Jesus Zachaeum onthaelt heeft. En vergeet daer en tusschen niet, ô Ziele, uwe gewoonelycke diensten aen Jesus te bewysen, syn voeten wasschende, ende hem dienende aen tafel. Siet nu dan hoe dat kleyne manneken met groote sorghvuldigheyt alle dingen hebbende doen gereet maeken, ende de ure des Avont-maels gecomen zynde, by Jesum comt, hem met alle vrientschap dwingende om de eerste plaetse te nemen. Hy voegt hem dan by Jesum, ende dient hem van alles seer hertelyck.
Maer door dien hy alreede door de Goddelycke genade geraeckt was, in sijn herte, met een bitter berouw van sijn voorleden leven, soo was hy geduerende de maeltyt meer genegen om te weenen als om goede çhiere te maecken: te meer om dat sijne inwendige wonde geduerig meerder wiert, met dat lieffelyck en Engelsch gesicht van Jesus, dat hem soo dickwils het herte door straelde als hy hem aensag. Want uyt dat Goddelyck aenschyn quam een hemelsche kracht, die sijn herte soo geweldiglyck roerde, soo soetelyck vermorfde, ende soo seer ontstack, dat hy noch eten noch spreken en conde, maer den Heere aensiende, gheduerigh weenende.
Aensiet dit wel, ô Ziele, want het is krachtig genoeg om u oock te doen weenen. Siet oock hoe, terwylen Zachaeus traenen stort van berouw, den