voelt wel wat ick segge. Och mynen Saligmaecker! och mynen Godt, wat hebt gy al voor my willen lijden! Och mynen soeten, mijnen minnelijcken Jesus, myn herte smilt als ick u aensien in dese ellendige gesteltenisse.
Den avont dan gevallen zijnde, gaet den vermoeyden Jesus met sijne Discipels ergens in een boeren huys, alwaer sy op sijn boersch slecht ghenoeg onthaelt worden, ende dat voor betaelen: tot welcken eynde Magdalena, die soete vrindinne van Jesus, aen Judas veel gelt gegeven hadde: maer dien dief hiel den meestendeel van de Aelmoessen, die hem gegeven wierden voor sy zelven, en dede van de rest Jesus seer soberlyck tracteren. Welck den goeden Heere patientelyck leêt: want dese schelmerye van synen Discipel en was voor hem niet verborgen.
Maeckt u dan, ô Ziele, met aendachtigheyt tegenwoordig in dit boeren huys, en dient uwen soeten Jesus alvooren om syn habyt te drooghen, ende sijne voeten te wasschen. Telt eens hoe veel kloven ende bleynen in die teere voeten zyn, ende gevoelende u herte met medelijden gewont, legt u aensicht op de zelve, ende laet de traenen loopen. Och wat gevoelt een minnende herte in dese devote traenen, ende omhelsingen van dese Goddelycke Voeten!
Dusdanige ziele mag seggen met de geestelycke Bruyt: Ick ben gewont met liefde. Waer van segt den H. Gregorius (Homil. 15. in Ezech.) Het is een quade gesontheyt des herten, die de smerte van dese wonde niet en gevoelt: maer als een ziele door het verlangen der hemelsche begeerten, begint te gevoelen dese wonde der liefden, dan wort sy gesonder door de wonde, die te vooren sieck was door de gesontheyt.