Gy moet hier weten dat de Joden soo superstitieus waeren in het onderhouden van den Sabbothdag [die in de Weth alleenelijck verboot slaeffelijcke wercken, ende dat, buyten tijdt van noot] dat sy oock deugdelijcke wercken, oft oock andere wecken in tydt van noot niet en wilden gedaen hebben: jae om vele kleyne dingen, die niet en verdienen een werck genaemt te zijn, als in sijn bedde weg te dragen, maeckten sy meer swaerigheyt, als in groote onrechtveerdigheyt ofte doodelijcken haet tegen hunnen even naesten.
Jesus dan hoorende hunne murmuratie, seyde tot hun; Mynen Vader werck tot nu toe, ende ick wercke; al of hy wilde seggen; Mijnen Vader die den Sabboth dag heeft ingestelt, om dat hy den sevensten dag rustende, naer het scheppen van Hemel ende Aerde, van welcke wercken hy noch heden rust, en hout nochtans niet op van goede werken te doen, gelijck ick doen, genesende de siecken, verweckende dooden, &c Volgt dan mijnen Vader, ende my naer, rustende op den Sabboth-dag van slaeffelijcke ende quade wercken, maer niet van goede ende deugdelijcke wercken, die altyt mogen gedaen zijn. De Joden dit hoorende wirden noch meer tegen Jesum met gramschap ontsteken, ende sochten hem te dooden. Want hy en brack niet alleen den Sabboth-dag (soo sy meynden) maer seyde oock dat sijnen Vader Godt was, sy selven aen Godt gelijck maeckende.
Siet gy wel Godtminnende Ziele, dat den soeten Jesus genesende de krancken der Joden, in plaetse van grooten danck te ontfangen, lijdt van hun groote vervolgingen; ende hun openbaerende wie hy is, te weten den Messias, welke sy verwachtende, in plaetse van ontfangen te zijn, wort van hun ter doodt gesocht. Verblijt u dan als gy somtijts u-