ken voor my geworden, sien magh. Dese meditatie dwinght myne affectie, ende door dese gedachtenisse wort myn herte ontsteken. S. Bonav. in Amatorio.
Voorts al is't dat inde naer-volgende Meditatien veel saecken voortgebrocht worden, die schynen slecht, ende kinderachtigh te wesen; niemant en moetse daerom kleen achten ofte versmaeden:
Want sy zyn de meestendeel uyt S. Bonaventura, die hoe-wel hy een seer vermaerden Doctoor was, hem niet en onweerdighde in dusdanige ootmoedige ende simpele Oeffeningen te becommeren, ende daer mede Boecken te vullen. Waer in eenen anderen Doctoor, genaemt Franciscus Lamata hem pryst; voegende daer by, dat Godt gemeenelyck slecht ende verworpen saecken, die schynen aen de menschen een sotheyt te wesen, verkiest, om de wyse des werelts te beschaemen; gelyck den Apostel seght: Want de eenvoudigheyt in Godt gaet te boven alle de wysheyt ende sterckte der menschen.
Daerom vermaent ons den H. Bonaventura selve, seggende: En misacht niet slechte saecken, ende die kinderachtigh schynen te wesen van Jesus te mediteren: want sy geven devotie, sy vermeerderen de liefde, sy ontsteken het inwendigh vier met hemelsche begeerten, sy verwecken tot medelyden, sy geven de ziele suyverheyt ende simpelheyt, sy voeden ende bewaeren de ootmoedigheyt ende armoede, sy maecken tusschen Jesus, ende de Ziele een lieffelycke ghemeynsaemheyt, ende ghelyck-formigheyt, ende verheffen de hope, sy weiren oock d'hooveerdigheyt, ende sy beschaemen de kurieusheyt. Soo krachtigh zyn dese meditatien: welcke daer naer den mensch leyden tot verhevender Oeffeninghen. S. Bonav. c. 12. & 13. Medit. vit Chr.