Alle de werken. Deel 2
(1862)–Jacob Cats– AuteursrechtvrijI. Lucht, getijden des jaers, en gesontste plaetsen.
| |
[pagina 801]
| |
Want dat heeft over ons een wonder groot vermogenGa naar voetnoot1):
Wat in de soete lucht van 't Oosten is gebaert,
Dat is van sachte stof en van een heussen aert;
Maer uyt het Noorder-rack daer komen harde menschen,
Die spotten met de dood, ja krijgh en oorlogh wenschen;
Maer 't is de beste lucht die alle dieren baet,
Die beyd' in hit en kou behout de middelmaetGa naar voetnoot2).
Men sou wel sweeren voor gewis,
Dat onse Fop geboren is
In eenigh rou en selsaem landt,
Daer niet en woont als onverstant,
Daer niet als dicke lucht en sweeft,
En daer geen mensch vernuft en heeft.
Men vint noch evenwel dat oock in koude landen
Zijn wijtberoemde mans, des werelts beste panden,
En soo gy maer het oogh een weynigh ommeslaet,
Gy sult al wat ick segh bevinden met de daetGa naar voetnoot3).
Democritus een deftigh man,
Die is 't die ons bewijsen kan,
Dat even uyt een swarte lucht,
Daer onder ziel en lichaem sucht,
Dat even in een rouwe kust,
De geest niet uyt en wort geblust,
Maer dat oock in een seltsaem lant,
By wijlen rijst een groot verstant.
Oock in het beste landt zijn ongesonde luchten,
Al waer men voor de dood niet weg en weet te vluchten;
Men schrijft van seker poelGa naar voetnoot4), die vuyle dampen geeft,
Soo dat oock niet een beest daer lange jaren leeft.
Wat vogel oyt bestaet op desen poel te sweven,
Die wort als met gewelt van boven afgedreven;
Soo grousaem is de stanck die uit het water koomt,
En daerom dient de mensch hier voor te zijn beschroomt;
Doch waer dat yemant woont, en waer de menschen leven,
Soo wort ons desen raedt tot ons bericht gegeven,
De stonden van den dagh, en even boven dien,
De deelen van het jaer die dienen ingesienGa naar voetnoot5).
Onthout my leser desen raet,
En geeft u niet te ras op straet,
Maer vroegh des avondts onder 't dack,
Dat is gesont en groot gemack.
| |
Cap. II.
| |
Van de twaelf maenden des jaers. | |
Januarius, lou-maent.Het jaer is weder nieu, maer met de nieuwe jaren,
Verout ons gantsch gestel, tot wy daer henen varen,
Maer 't is een kleyn verlies al rimpelt ons het vel,
Als maer de geest vernieut, soo gaen de saken wel.
| |
Februarius, sprockel-maent.Al komt de gulde son eens kijcken door de spleten,
Noch heeft de strenge vorst haer koude niet vergeten;
Ghy, blijft noch inde koy, dat acht ick alderbest,
't Is dwaesheyt al te ras te vliegen uyt den nest.
| |
[pagina 802]
| |
Martius, lente-maent.De Maert, hoewel onwaert, komt in het velt getreden,
De Maert steeckt met den staert en treft de swacke leden,
De Maert brenght aen het licht dat in het duyster lagh,
Ghy, maeckt dat u de Maert geen hinder doen en magh.
| |
Aprilis, gras-maent.Ick ben der maeghden maeght en moeder van de bloemen,
Wie kan de nieuwe most, wie kan het koren roemen?
Men prijse wat den herfst en wat den somer wint,
Het groen, het eerste groen, is boven al bemint.
| |
Mayus, bloey-maent.Ick ben de soete Mey, een bruyloft van de dieren,
Het sy die in het wout, of op het water swieren,
Wel paert, ô jeughdigh heyr, en geeft u uyt den nest,
Wat out is, magh'et doen, maer 't voeght de jonckheyt best.
| |
Junius, braeck-maent.De lent is al te koel, de somer plagh te branden,
De koorts heerst in den herfst, de winters klipper-tanden,
Ick ben de middelmaet, niet heet en niet te kout;
Hy doet een edel dingh, die maet en regel hout.
| |
Julius, hoy-maent.Waerom hoor ick voor quaet mijn doen van yemant schelden,
Al maey ick kruyt en bloem, wat schaet'et aen de velden?
Gelooft'et, stage jeught, 't en heeft noyt mensch geluckt,
Al wat op aerden wast, dient eens te zijn gepluckt.
| |
Augustus, oogst-maent.Al wort het bloem-gewas van alle man gepresen,
Haer bladt valt in het stof, mijn koren wort gelesen;
Een yeder is gepast oock met het dorre graen,
Maer is de roos verlept, soo wilder niemant aen.
| |
September, fruyt-maent.Komt snoepers, gragen hoop! ick brengh u nieuwe vruchten,
Maer eet'er niet te veel, of ghy sult namaels suchten;
Dus soo ghy qualijck vaert, het is uw eygen schult:
Al wie geen raedt en volght, die lijde met gedult.
| |
October, wijn-maent.Ick schenck het edel nat, het sap van soete druyven,
Dat druck en sware sorgh doet uyt den geest verschuyven,
Het leven is van 't broot, 't wel-leven van den wijn,
't En dede mijn gewas, wie souder vrolijck zijn?
| |
November, slacht-maent.Hoe slacht men al het vee om ons te mogen laven!
De mont verslint het al, ons buycken worden graven;
't Is eerst voor ons gedoot al wat de keucken geeft,
En vraeghje noch, waerom de mensch niet langh en leeft?
| |
December, winter-maent.Komt, oeffent nu het lijf, de hitt' is wegh geweken,
Gaet, bolt of slaet den bal, geen mugh en sal u steken;
Laet sparen dien het lust, ick teer gelijck een graef;
De winter is een heer, de somer maer een slaef.
| |
Cap. III.
| |
[pagina 803]
| |
De Noortse stoker raest, en heeft sijn plaets gestelt
Daer 't ijs en dicke snee schier noyt tot water smelt,
Maer 't rack dat regelrecht hier over is gelegen,
Gevoelt een dicke mist of schier een stagen regen.
| |
Cap. IV.
| |
Cap. V. Van het voetsel, als oock de nootsakelyckheyt, en verscheydentheyt van het selveDaer is nu van de lucht en van de wint geschreven,
En wat'er aen den mensch door beyde wort gegeven,
Hier dient nu door de kunst de keucken opgedaen,
En hoe men met bescheyt aen tafel heeft te gaen.
Men vint'et in der daet, geen mensch en leert'er eten,
Om dat'et yeder een en al de menschen weten,
Maer hoe men evenwel ten besten dient gevoet,
Dat is'et dat de kunst de menschen leeren moet.
De mensch is als een dijck daer op de baren woelen,
En pogen even staegh de soden af te spoelen;
De mensch is als een pot die aen den vyere staet,
Daer nyt geduerigh vocht en stagen waessem gaet.
Indiender niemant pooght ons dijcken aen te vullen,
't Is seker datse korts geheel vervallen sullen;
En soo men in de pot geen ander nat en doet,
't Is seker dat het vat haest ydel worden moet.
Daer is een edel vocht in onse binne-leden,
Dat staegh wort afgeteert en van de tijt bestreden,
En soo het niet gestaegh door voetsel wordt gestijft,
Eylaes! ons kranck gestel dat is terstont ontlijft.
Soo dient dan oock de kunst hier regels in te ramen,
Want dranck en nutte spijs hout ziel en lijf te samen,
Wel aen dan, wieje zijt, leert hier den rechten voet,
Wat datmen eten sal en hoe men drincken moet:
| |
Lucretius 4. Boeck.De mensch die staegh verslijt, gevoelt sijn swacke leden
Geduerigh af te gaen en hellen na beneden,
Verliesen haren stant en missen hare kracht,
't En zy haer nieuwe jeught door voetsel word'gebracht.
Verlies van vaste stof dat doet hem kost begeeren,
Om weder op een nieu daer op te mogen teeren,
En dorheyt van de maegh die geeft hem grooten lust,
Op dat door eenigh vocht sijn dorst mocht zijn geblust.
| |
Horatius 2. Sat. 3.Stelt vast dat u den ader-slagh
Alleen maer weynigh dueren magh,
't En zy dat ghy met goede kost
Van flaeu te worden haer verlost.
| |
De heere du Bartus in den derden dagh van sijn eerste weke:Wat heeft de goede Godt geschapen nutte kruyden,
Bysonder voor den mensch en alle siecke luyden,
Niet een soo schralen wey, niet soo verwoesten velt,
Daer niet een grooten hoop van planten wort getelt.
Van planten wonder nut voor yeder aen te mercken,
Verscheyden in het loof, verscheyden in het wercken,
Verscheyden in de verw, verscheyden in den aert,
Siet, wat een aerden klomp de menschen wonders baert!
Laet iemant aert-gewas uyt thuyn en velden lesen,
't Sal desen heylsaem zijn, en dien vergiftigh wesen;
't Sal iemant dienstigh zijn oock in sijn hooghsten noot,
't Sal iemant hinder doen en geven aen de doot.
Men vont wel eer een kruyt dat ossen dede sterven,
En maeckt' een ezel vet en deed' hem kracht verwerven,
Daer is een ander kruytGa naar voetnoot1, dat spreeuwen wonder goet,
Maer dat in haest den mensch de leste pijne doet.
Een ander wederom dat sal de muyl vergeven,
En brengen aen den mensch een nieu en vaster leven,
Schoon dat hy is vergift. Let op den aconijt,
Die ruckt als met gewelt de menschen uyt der tijt:
En desen onverlet, soo wort'er niet gevonden,
Dat iemant nutter is ontrent de boose wonden,
Die hem een slange steeckt of in de leden bijt,
Daer van hy door het lijf gestage pijne lijt.
Let op dit seltsaem kruyt en haer verholen krachtenGa naar voetnoot2,
Gantsch buyten ons begrijp en boven ons gedachten,
Het doot terstont een mensch, of vrou, of man, of kint,
Indien het geen senijn in hare leden vint.
Maer is'er gif ontrent, het laet de menschen blijven,
En pooght met alle kracht sijn vyandt uyt te drijven;
Het vecht met het fenijn en dwinght'et met gewelt,
| |
[pagina 804]
| |
Tot dat'et op het lest alleen behout het velt.
En als dit groen gewas den vyandt heeft verslagen,
En d'eere van 't gevecht ten vollen wegh-gedragen,
Soo scheyt'et uyt het lijf daer in de krijgh bestont,
En door haer beyder doot soo wordt de mensch gesont.
Wat dient'er meer geseyt, waer iemant komt getreden,
Daer vindt men diep geheym en saken boven reden,
Daer vindt men hoogh beleyt. En, tot een kort besluyt,
Men vint den grootsten Godt oock in het minste kruyt.
| |
Cap. VI.
| |
Virgilius in 't eersie Boeck van sijn Landtbouwinge.De wereldt leet hier voormaels noot,
Men vont'er graen noch witte-broot.
Men at òf kruyden uyt het wout,
Of vruchten van het eycken hout.
Of bramen van een witten struyck,
Slechts voetsel voor een gragen buyck.
Maer doen quam Ceres in het lant,
Die eerst de ploegh en kouter vant;
Die heeft den rauwen hoop geleert,
Hoe dat het landt dient omgekeert,
En hoe men ossen t'samen voeght,
En na de kunst den acker ploeght;
Siet, dus soo wies het edel graen,
Dies had den eeckel stracks gedaen.
| |
Cap. VII.
| |
Plautus in Pseudolo.Daer komt een snelle doot oock op de jonge luyden,
Om dat men voetsel maeckt van alle vreemde kruyden,
En dat men eten derft van alderhande groen,
Dat even in het wout de beesten niet en doen.
| |
Martialis Lib. Epigr 13.Latou, Salaedt, beminde vrient,
Wierd voormaels alderlest gedient,
Maer komt nu eerst op onsen dis;
Seght wat hier van de reden is?
| |
Martialis II. Epigr. 53.Als ick heb een vriendt of gast,
Soo wordt dus op hem gepast:
Ick wil, dat eerst krop-salae
Voor hem op de tafel stae,
En het dient alsoo gedaen,
Om wel af te mogen gaen;
Maer pareye met raket,
Dienter mede by geset.
| |
Martialis 3. Epigr. 83.Laet malluw' en latou tot uwen dis genaken,
Dat sal u door het lijf een rassen afgangh maken,
Vergeet dit nimmermeer, het is een out gebruyck,
Want, naer uw wesen toont, ghy hebt een harden buyck.
| |
[pagina 805]
| |
Cap. VIII.
| |
Martialis 23. Epigr. 16.Hoe, wilje dan geen werck van soete knollen maken,
Sy hebben menigmael oock prinssen konnen smaken;
Men seyt dat noch de vorst die Romen heeft gebout,
Oock in den Hemel selfs hier van sijn maeltijt hout.
| |
Horatius.Een die sijn vader heeft gedoot,
Die eete Loock uyt hongers noot,
Dat acht ick slimmer kost te zijn,
Als dulle kervel, slim fenijn;
Hoe grof is oock den ackerman,
Die 't hart gewas verdouwen kan.
| |
Cap. IX.
| |
Cap. X.
| |
Cap. XI.
| |
[pagina 806]
| |
Seght, dattet is een fruyt van bijster harde schellen,
Maer dattet even wel is binnen wonder soet,
En dat sy tegen u aldus oock wesen moet;
Dat sy een lange tijt, met wonder harde streken,
Uw liefde tot den grondt scheen af te willen breken,
Dat nu dien stegen aert dient af te zijn geleyt,
En eens tot uwen troost het soete ja geseyt.
Komt op een ander tijt en brenght haer Ockernoten,
En als ghy in haer schoot die vruchten hebt gegoten,
Soo seght haer dat het fruyt is dienstigh voor senijn,
Maer datter by de noot oock ruyte dient te zijn.
En siet, op dit beleyt is mede wat te seggen,
Dat ick niet voor en heb hier breeder uyt te leggen,
Ghy, voeghter weder by de keest van uwen mont,
En siet, hoe ghy het stuck te passe brengen kont.
Weest ghy het boom-gewas, laet haer de ruyte wesen,
En seght dat dit vermengh veel qualen kan genesen;
Seght vorder, lieve vrient, dat hier te seggen valt,
Maer siet, dat uwe tongh niet al te los en malt.
| |
Ovidius Metamorph I.Het aertrijck metter ploegh of egge niet gewont,
Droegh, uyt een gullen schoot en uyt een vetten gront,
Al wat den mensche spijst: wat kruyt en bomen geven,
Dat is aen al het volck genoegsaem om te leven;
De vrucht van 't eycken-hout en van den wilden braem,
Die waren even selfs de prinssen aengenaem.
| |
Cap. XII.
| |
Galenus in sijn Sesle Boeck.Indiender yemant is begeerigh om te weten,
Wat peer of ander vrucht is nut te zijn gegeten,
Die neme dit gemerck: het fruyt dat niet en kraeckt,
Dat houtmen in 't gemeen dat alle monden smaeckt.
| |
Virgilius in 't tweede Boeck van sijn Lant-bouwinge.Uyt Meden is een vruchtGa naar voetnoot1) in ouden tijt gesproten,
Die heeft een egger sap in hare schors besloten,
Daer kan geen beter dranck of nutter julep zijn
Voor nare spokery of ander slim fenijn;
Want schoon aen eenigh mensch door gif de leden swellen,
Het sap dat sal het lijf in beter wesen stellen,
Het kan meer bate doen als eenigh heylsaem kruyt,
Het is een vinnigh suur, het bijt de swadder uyt.
Dus als een stief-moêr poocht, door fellen haet ontsteken,
Haer voor-kint quaet te doen en haer verdriet te wreken,
Of dat een spoockster grolt en vreemde lagen brout,
Dit sap is, dat de doot met krachten wederhout;
De stam daeraen het wast is geestigh opgeresen,
En schijnt aen sijn gewaey een lauwerboom te wesen;
En soo men uyt den reuck geen onderscheyt en nam,
Het ware ja den boom die eerst van Daphne quam.
En schoon al ruyst de lucht met wonder harde vlagen,
Het blat dat kan een storm en harde buyen dragen,
Het bloeysel even selfs dat hout geweldigh vast,
Soo dattet op geen kou of sturen wind en past;
De Meden achtent hoogh en 't wordt van hen gepresen,
Vermits het van den stanck den adem kan genesen.
| |
Cap. XIII.
| |
[pagina 807]
| |
Die u door Godes handt soo wonder is verkregen,
In alle rijck gewas sijn uwe velden schrael,
Ghy noch, die niet en hebt, die hebtet altemael.
| |
Varro by Isidorus 17. Origin.By d'Indianen wast een riet,
Daer uyt syroop en suycker vliet,
Een vocht dat seem en honigh-raet
In soeten geur te boven gaet.
| |
Cap. XIV.
| |
Ovidius. 15. Metamorph.Hier voormaels in den gulden tijt,
Doe was de mensch met kruyt verblijt,
Of wel met ooft of soet gewas,
Dat yemant van de boomen las;
Maer niemant wasser soo verwoet,
Dat hy vermaeck nam in het bloet.
| |
Juvenalis Satyr. 10.Daer is een edel gras vol geurs en wonder soet,
Dat in de Spaensche kust de jonge schapen voet;
Daer is een soete lucht en wonder klare beecken,
Die uyt een hoogen bergh of van de rotsen leecken,
Al dienstigh voor het vee; maer dat ick hooger acht,
Daer is in dat gewest een onbekende kracht;
Een stil en vreemt geheym als uyt de lucht gesegen,
Daer niemant recht en weet waer in het was gelegen;
Siet, daer uyt heeft het schaep hier vry al beter keest,
Als elders daer men eet van het onnosel beest.
Eet d'oogen van een viervoet dier,
Gebraden aen een luchtigh vier,
Maer van de vogels eet het breyn,
Dat is uw dienstigh, soo ick meyn,
Doch op dat'et gesonder zy,
Soo doet'er sout en peper by.
| |
Cap. XV.
| |
Ovidius 1. Metamorph.Als d'eeuw van yser nam begin,
Doen kreegh den mensch een harden sin:
Hy smeed' een swaert met fellen geest,
En at den os, het trouwe beest.
| |
Ovidius 15 Metamorph.Waer heeft doch oyt een os een boose daet bedreven,
Dat hem soo licht de mensch gaet brengen om het leven!
| |
[pagina 808]
| |
Hy is een neerstigh dier dat onse landen ploeght,
En staegh sijn trouwen hals tot sware lasten voeght.
De mensch die is onwaert te nutten vette granen,
Die beesten moorden derst, die ons den acker banen;
Den os heeft u gedient en vry een lange wijl,
Moet hy voor sijnen loon nu vallen voor de bijl?
Hy heeft een kalen hals in uwen dienst gekregen,
En kan oock even dat uw herte niet bewegen?
Gewis soo trouwen beest en van soo goeden aert,
Was nut te zijn verschoont en waert te zijn gespaert.
| |
Ovidius 1. Fast.'t Is Ceres eerst geweest aen wien het gulsigh swijn
Een offer plagh te zijn,
Om dat het vraetigh beest den huysman schade doet,
En in het koren vroet.
| |
Idem.Soo wordt de springer van de hin,
Geoffert aen de Nacht-goddin,
Vermits hy uytroept metter daet
Den aenvanck van den dageraet.
| |
Juvenalis Satyr. 11.Als yemandt sijn geboorte-dagh,
Of ander feest te vieren plagh,
Dan was'et dat hy speck en ham
Uyt sijn beroockte schoorsteen nam,
En set'et voor een lieven vrient,
En die hielt sich dan wel gedient.
| |
Martialis 13. Epigr. 53.Brenght hammen voor den dagh van alderley gewesten,
Die uyt Westphalen komt dien hou ick voor den besten,
En schoon een machtigh swijn een gulsigh mensch vernuyght,
Set my een bigge voor die noch de moeder suyght.
| |
Ovidius 15. Metamorph.Wat heeft het schaep gedaen! 't en leeft maer voor de menschen,
En 't geeft haer vette melck en wat sy vorders wenschen,
Sijn wol is aen het volck een decksel in der noot,
't Is nutter dat het leeft, als dat'et werdt gedoot.
| |
Juvenalis Satyr. 15.Al wat'er wolle draeght en moet niet zijn gedoot,
Het geeft aen menigh mensch een decksel voor den noot.
| |
Cap. XVI.
| |
Uyt de Spiegel.Al heb ick tot het wildt een wonder groot verlangen,
Noch sal ick geenen haes in sijnen leger vangen;
Ick scheppe meerder lust, wanneer hy vaerdigh loopt,
Want 't heeft doch beter geur al wat men diere koopt.
Wel op dan, vluchtigh dier, waerom hier stil geseten?
Ghy dient niet sonder sweet of sonder stof gegeten,
Dat is uw beste saus; uw spier en smaeckt ons niet,
Als ghy uw sonder loop dus aen den jager biet.
| |
Martialis 13. Epigr. 81.Ghy sent my veel een haes en laet my vorder weten,
Dat hy sal schoone zijn die daer af heeft gegeten,
Tot seven dagen lanck. Maer Griet, dits enckel raes,
Of seker ghy en aet u leven genen haes.
| |
Martialis.Van al dat om den Hemel sweeft,
Is 't snepje 't beste dat'er leeft,
Maer van het wildt-braet uyt het wout,
Den haes men hooghst in waerden hout.
| |
Cap. XVII.
| |
[pagina 809]
| |
Dat hy genesen sou, alwaer hy diep gevat,
Indien hy maer patrijs, en anders niet, en at.
Wat dat de Paeu belanght, die heeft te schoone veêren,
My dunckt dat aen het dier geen vraet behoort te deeren:
Hy is te bijster fel en wonder onbeleeft,
Die aen een wreeden kock soo schoonen vogel geeft.
Maer wat de vogels raeckt die in het water leven,
En echter in het veldt en om den hemel sweven,
Al maeckt dit gantsche rot een grof en machtigh bloet,
Het is noch even wel gesonde luyden goet.
De stadt van Dorderecht die kan het ons getuygen,
Dat daer meest al het volck weet voetsel uyt te suygen,
Dat nut en dienstigh is; wel, acht dan onsen bout,
Die oock de Fransche kust in grooter waerden hout.
| |
Horatius 2. Satyr. 4.Krijght ghy misschien een spaden gast,
Op wien ghy niet en hadt gepast,
Soo doodt een hin en steeckts' in most,
Soo wordt haer vleesch noch malsse kost.
| |
Martialis doet de Faisant spreecken als volghtAls Jason 't gulde vlies uyt Colchis had genomen,
Doen ben ick met den helt in Grieckenlant gekomen;
Te voren was alleen mijn huys en vaderlant,
Daer hy tot sijn gerief een koninghs dochter vant.
| |
Martialis 13 Epigh. 67.De Ringh-duyf is een spijs die kan de kracht vertragen,
Waer door een eerlijck man sijn vrouwe moet behagen;
Ghy, die het echte bedt wilt schudden na den eysch,
En cet de ringh-duyf niet, sy maeckt onwilligh vleys.
| |
Horatius.Hebt ghy een jonge paeuw voor uwen disch gebraden,
En dat ick met een hoen uw mage quam versaden,
Of vet cappoenen vleys in plaetse brengen wou,
Ick weet dat mijn gerecht u niet bevallen sou.
Maer opent doch een reys den grondt van uw begeeren:
Is 't om sijn staert te doen of om sijn gulde veêren?
Of is 't om dat het beest soo dier u komt te staen?
Hoe dat het wesen magh, ten is maer enckel waen.
Al zijn de pluymen schoon, sy doen geen vogel smaken,
Het oogh wordt u verleyt door schijn en beusel-saken;
Het vruchtbaer hoender-kot verdient soo grooten prijs,
Als eenigh paeuwenvleesch of diergelijcke spijs.
| |
Martialis 13. Epigr. 53.Is u een ende toebereyt,
Soo eet'er van met onderscheyt;
De borst en hals is alderbest,
Dus sent de kock al wat'er rest.
| |
Martialis 13. Epigr. 58.Siet, wat een lever heeft de gans!
Sy overtreft het dier bykans,
Dies seyd' ick, als ick die besagh:
Ey, segh my waer dit schepsel lagh.
| |
Cap. XVIII.
| |
Cap. XIX.
| |
[pagina 810]
| |
Bant die van uwen dis. Maer van een klare beeck
Vangt daer een goede soo op 't eynde van de weeck.
De visschen van de zee die werden hoogst gepresen,
En soo die schubben heeft, daer kan geen beter wesen;
De vis van desen aert die hout men wonder goet,
Doch meest die sich onthout ontrent den hollen vloet.
Is 't niet een seltsaem dingh! een visch gewoon te rusten,
En die in stilte woont als in gestage lusten,
Is grondigh, sonder keest, en van een vreemde smaeck,
En geen besette mondt en vint'er oyt vermaeck.
Maer die met harden storm gedurigh werdt gedreven,
En door het woeste diep gedwongen is te sweven,
Die heeft een beter vleys en wordt'er om gesocht,
En wordt oock wel te recht om hooger prijs gekocht.
Het is hier met den mensch oock even dus gelegen:
Hem dient geen stille rust, maer eer een staegh bewegen,
Hem dient geen stille zee, maer eer een hollen vloet;
Want sonder voorigh leet en is geen vreugde soet.
| |
AusoniusBarbeel, die in uw quaetsten tijt,
Vry beter als te voren zijt,
Ghy hebt een gaef in u alleen,
Die geen dier oyt en was gemeen,
Dat is, dat u den ouden dagh
Maeckt beter als te voren plagh,
| |
Seneca Episl. 108.Oesters, Garnaet, Alykruycken,
Is geen kost voor alle buycken,
Want dat woont in harde schelpen,
Plagh den honger niet te stelpen;
Kreeft, en Steur, en Bosse-krabben,
Schoon sy ons de mage schrabben,
Zijn alleen voor geyle lusten,
Die ons noyt en laten rusten.
Ghy, die na den regel leeft,
Eet dat beter voetsel geeft.
| |
Cap. XX.
| |
Juvenalis 13e Schimpdicht.Wie vont oyt vreemt de dicke kroppen,
Als hy genaeckt de koude toppen,
En onder hem de klippen siet,
Die al de werelt Alpes hiet?
| |
Juvenalis Satyr. 6Het water eerst gekoockt en dan met snee verkoelt,
Hier uyt is 't dat de VorstGa naar voetnoot1) geen kleyne lust gevoelt,
Te weten als sijn maegh, verhit door dranck en spijs,
Vereyst tot haer behulp de koude van het ijs.
| |
Cap. XXI.
| |
[pagina 811]
| |
En sooje noch een reys voor hem wilt laten tappen,
Hy sal in korten stondt gelijck een exter klappen;
En soo ghy vorder gaet, een mensch die wordt een swijn,
Siet daer, ô soete jeught! de krachten van den wijn.
| |
Ovidius.Gelijck onmatigh spel ontrent de jonge vrouwen
Kan menigh ongemack en vreemde plagen brouwen,
Soo baert ons oock de wijn, gedroncken sonder maet,
Verswackingh in de kracht en menigh ander quaet.
| |
Cap. XXII.
| |
Schimp-dicht vyt de Grieksche Epigrammata tegen het Bier.Wat zijt ghy, lieve vrient? sout ghy wel Bacchus wesen,
Van alle man bemint van yeder een gepresen,
Van Jupiter geteelt? neen, die en zijt ghy niet,
Gelijck men aen uw verw en al uw wesen siet;
Ghy zijt van quaden reuck en uwe dampen stincken;
O 't is een ander nat waer van de Goden drincken,
Dat heeft een frissen geur en vry al beter smaeck,
My dunckt ick word' een Godt, als ick het vocht genaeck.
Voorwaer, ghy zijt geteelt daer noyt een wijngaert groeyde,
En daer noyt Ackerman haer gulle rancken snoeyde;
Ghy kreeght uw wesen niet uyt soo een edel hout,
Maer uyt een brouwers kuyp en vunstigh gersten mont.
| |
Cap. XXIII.
| |
Cap. XXIV.
| |
Cap. XXV.
| |
Ovidius 1. de Ponto. 5.Met ruste is de geest en oock het lijf gepast,
En beyde die vergaen door al te stagen last.
| |
De Ponto. 6.Wanneer het water stille staet,
Wanneer de mensche ledigh gaet,
| |
[pagina 812]
| |
Wanneer het yser rusten moet,
Niet een van drie en blijster goet.
| |
Cap. XXVI.
| |
Tibullus 3. Eleg. 4.De slaep-godt is geweldigh soet,
Hy doet de krancke sinnen goet.
| |
Cap. XXVII.
| |
Celjus lib. 1. Cap. 1.Een sacht, een reyn en vrolijck bedt,
Daer voor men twee paer schoenen set,
Dat is den mensch een nutte saeck,
En kan hem dienen tot vermaeck,
Indien hy na den regel gaet,
En hout de gulde middel-maet;
Maer die, met lusten opgevat,
Spilt al te ruym sijn dierbaer nat,
Dies rijck en kan niet lange staen,
Maer sal in korten ondergaen;
De geest en oock het lichaem queelt,
Wanneer de lust te dertel speelt;
En zijt ghy swacker alsje plaeght
Eer datje by uw vrouwe laeght,
Soo leght uw saken beter aen,
Want, vriendt, ghy hebt te veel gedaen;
Weest daerom, hier en over al,
Niet al te wijs, niet al te mal.
|
|