d'Inleydinge van 't werck begint met een aenspraeck tot den ouderdom, en overlegginge hoe de selve best dient beleyt, met byvoeginge van een gebed tot God ten selven eynde dienende. |
Onderlinge afscheyt van den tijt en den ouden mensch, vertoont met een plaet. |
Bysondere plichten van een out en jongh mensch kortelijck aengewesen. |
Hoe een out man sijn leven behoort lief te hebben, te weten: als een kreupel sijn krucken doet. |
De doot niet te vreesen, en redenen waerom. |
Dat selfs de menschen somwijl vermaeck nemen in menschen te sien sterven, en verhael van Roomsche amphitheatren. |
D'Engelsche natie uyt den aert kloeckmoedigh in 't sterven, met aenwijsinge van exempelen daer toe dienende. |
Dat veel Heydenen kloeckmoedigh zijn gestorven tot opweckinge van de Christenen. |
Afsterven van sonden, goede aenleydingh tot een blymoedigh sterven. |
Tijt tusschen 't gevoel van de werelt en de stilheyt van het graf, voor goet geoordeelt. |
Een sonderlinge geschiedenisse van een staetsuchtigh Romeyn, uyt Seneca. |
Geen soldaet sonder kennisse van sijn Velt-heer sijn wachtplaets te mogen verlaten, op een Christens sterven gepast. |
Ledigheyt voor oude luyden geensins dienstigh te wesen. |
Genegentheyt van den schrijver tot het Buyten-leven, en segen van het selve als 't wel aengeleyt wort. |
Vrede met God een vreetsaem leven te maken. |
Wat het hooghste goet der Christenen zy. |
Voorrecht van een recht Christen in alle ongelegentheyt. |
Ontheyt en weerdigheyt van den lantbouw, ja God selfs d'eerste planter te zijn geweest. |
De grootste, van de werelt hebben lust gehad tot den lantbouw. |
Den Hemel by de wilde menschen afgebeelt by een wel-gebonden hof. |
d'Edelste Romeynen eertijts boeren geweest te zijn, d'oude patriarchen, de Koningh Salomon, ja de Heere Christus selfs, loffelijck van den lanthouw gevoelt. |
Een tusschen-val van een geleert student schamperlijck door een boer deurgestreecken. |
Bedaeghde luyden nut te zijn met aerde kennis te maken. |
Redenen waerom Sorgh-vliet in een schrale gront leggende, tot sijn Buyten leven verkoren, en middel om geluckigh in zandige landen te planten. |
Vergelijckinge van de vruchten die in Hollant worden gewonnen, met de gewassen van andere warmer landen, en Godes zegen en wonderbare wijsheyt daer in aengemerckt. |
Verhael van de vruchten, gemacken, en vermakelijckheden in 't Buyten-leven van Sorgh-vliet. |
Eygen gewassen aengenaem. |
Grofte in Sorgh-vliet, bestaende uyt menighte van vreemde zee-gewassen, en watersprongen daer ontrent. |
Bedenckingen op seker hals-cieraet, wesende een zeegewas te Scheveninge op strant gevonden, en by die gelegentheyt in bedencken genomen, of'er schepsels in de zee zijn, kunst en verstant gebruyckende. |
Beschrijvinge van de huyshoudinge en republijcke van de byen in Sorgh-vliet. |
De stadt Tambi van hare belegeringe door byen ontset. |
Bedenckinge waerom dat de Koninck Salomon sijnen luyaert, om berichtinge, tot de mieren en niet tot de byen en sont. |
Aenspraeck tot den wandelaer in Sorgh-vliet, en bedenckinge op den innerlijcken aert van boom-gewassen. |
Lijster- en sneppe-vangh, en diergelijcke vermakelijckheyt in Sorgh-vliet. |
Buyten-leven gewillige armoede by d'oude genoemt, en waerom. |
Aenspraeck en dancksegginge tot God by gelegentheyt van 't velt-cieraet. |
Sorgen van aertsche dingen in 't Buyten-leven af te schaffen. |
Geen penne of pinceel machtigh te zijn uyt te drucken het velt-cieraet, en bemerckingen van Gods wonder-wercken die daer in te vinden zijn. |
Sonderlinge bedenckinge, rijsende uyt het gesichte van de omliggende lants-douwen, zee, duynen, hemel, enz. die gesien konnen werden van de heuvels in Sorgh-vliet. |
Vermakelijckheyt rijsende uyt het gesichte van 't velt-cieraet, soeter geoordeelt als de grootste feesten van de prachtighste Romeynen. |
Of het wel by seker Philosooph wort gemeynt, dat men van boomen en aert gewassen niet leven en kan. |
Verscheyden leer-stucken getrocken uyt den aert van boom-gewassen. |
Doots gedachtenisse oock genomen te konnen werden selfs uyt een schoonen hof. |
Niet te grooten genegentheyt echter op te nemen tot planten, noch daer aen te seer te hangen, en de gelegentheyt van Absalon daer op gepast. |
Bloey tijt, het beste vermaeck in hoven, en goede bedenckinge daer uyt te trecken. |
Verhael van den korten ondergangh van de voornaemste plantagiën en hoven van de oude en nieuwe werelt. |
Voor alle boomen, den boom des levens te soecken best te zijn. |
Beesten selfs, door vreese des doots, haer quade parten na te laten. |
Sonderlinge en verscheyde vreemde manieren van sterven van veel groote personagiën. |
Aenmerckinge dat den schrijver van sesthien kinderen alleen doen was overgebleven. |
Verhael hoe den schrijver driederhande tanden in sijn mont heeft bekomen. |
Groote veranderinge noch onlanghs in de werelt voorgevallen, en goede bedenckinge daer uyt getogen. |
Dat de jonckheyt de pols van de werelt, niet recht en voelt, maer in plaetse van dien 's werelts arm-ringh betast, en dit met een plate uytgedruckt. |
Gelegentheyt van Jonas in den walvisch, vergeleken met het reysen van onbedachte jongelingen, en 's menschen wandel in de werelt. |
Overgangh van den lantbouw tot het beleyt van ouderdom, en lichter te zijn wel te schrijven als wel te leven. |
Gelijckenisse genomen van den verloren soon tot rechte bekentenisse van sonden. |
Danckbare aensprake tot God. |
Tijt van den mensch tot tseventigh of tachtigh jaer, maer weinigh die daer toe komen. |
Na den Koningh David, geen Koningh in Israel tot 70 jaer gekomen te zijn. |
Aensprake tot God, tot goede uytkomste van hoogen ouderdom. |
Dieet, of goede maniere van leven voor bedaeghde luyden. |
Hoe de doot haer moort-priem af te nemen is. |
Geen boetveerdigheyt uytgestelt te moeten worden, en gelijckenisse daer op passende. |