verhaelt) wisten te wege te brengen, dat een schoon Vrouwen lichaem metter tijt soo konde vergistight werden, dat het selve, gesont en frisch blijvende, de gene die het selve in oneere wilden genaken, dadelicken den luit en het leven met een quamen te verliesen; gelijck verhaelt wert, dat Alexander de Groote, by een seecker Indiaenschen Koning, een soodanige jonge Deerne is aen-geboden geweest, wel schoon tot verwonderens toe, maer in de leden door fenijn soo meesterlick doorwrocht, dat zy, selfs sonder letsel blijvende, Alexander den doot soude hebbe aengebracht, in gevalle hy maer eens bestaen hadde haer in 't bedde te genaken; het welck vermoedelick soude hebben geschiet, indien Aristoteles sulcx niet tijdelick en hadde ontdeckt, en den held van den listigen aenslagh hadde gewaerschout (Cam. 3. part. hist. med. cap. 69.); daer hy verhaelt, dat soodanige lichamen soo seer door het vergif konnen ingenomen werden, dat de selve onbeschadight blijvende, de vloyen die daer aen komen te suygen dadelick sterven. Maer de kunst van fenijn-menginge van mijn voor-nemen niet wesende, wil ick die daer laten, en vorder gaen tot nutter saken, en die hier beter op slaen. Hier voren dunckt my van u gehoort te hebben, dat de Rechten, soo wanneer een jonge Deerne (oock met haren wille) vervoert wert, den Jongeling sulcks doende efter niet ontschuldigh en houden van outschakinge en Vrouwekracht. Dat klinckt my al vry wat vreemt in de ooren, en is tegen den gemeenen regel, mede-brengende, dat de willigen geen ongelijck en geschiet.
Soph. En laet u dit soo selsaem niet dencken, lieve vrient. Want ick stelle vast, dat een Jongelingh ofte ander Mans-persoon een jonge Deerne vervoerende, schoon zy sulcx selfs bewillight heeft, ja schoon zy selfs mochte versocht hebben, echter voor een ontschaker moet gehouden worden, en de straffe daer van naer Rechten verdient heeft, gelijck ick hier te voren daer van wat begon te gewagen.
Phil. Maer dat is een ongerijmde wonder-reden na my dunckt. En waer sagh men oyt soodanigen exempel?
Soph. Een ongerijmde wonder-reden, Jongeling? En waerom soo? Of en weet ghy niet, dat de Rechten uytdruckelick alsoo spreecken, vast stellende, dat de bewillinge van een ontschaeckte Deerne den ontschaecker niet en verschoont, dewijle soodanige Deerne, ouder Ouders ofte Voogden zijnde, niet en wort verstaen te mogen willen, als geen wille hebbende, ofte haers willens niet machtigh wesende; gelijck als hier van belangt, het gedenckt my seer wel, dat hier in ons land is geweest een dochter van een voortreffelick persoon, en doen ter tijt een aensienlijcken staet bedienende, de welcke, na haer vervoeringe, met den persoon, die haer vervoerde, gevangen zijnde, verklaerde de waerheyt sulcks te wesen, dat sy selfs een wagen hadde gehuert, en, met haer Kamer-maeght daer op sittende, den Jonck-heer (die haer werde geseyt ontschaeckt te hebben) selfs hadde versocht de reyse met haer te willen doen, soo als het naderhant geschiede. En des niet tegenstaende, de vader van de selve Jonckvrouwe scherpelick aenhoudende, ten eynde dat'er recht en straffe geoeffent soude worden, hadde het stuck soo verre gebracht, dat het Hof in pointen stont, om den Jonck-heer van levende lijve ter doot te wijsen, en sulcks ware sekerlick al geschiet geweest, ten ware de Vader, door tusschen sprekende Vrienden versacht sijnde, af hadde gelaten van sijn vervolgh, en dat daer op vergeefsche brieven voor hem bekomen waren geweest.
Phil. Gewisselick, Sophronisce, is het alsoo gelegen met jonge Deernen, soo dienen alle jonge-lieden de handen wel t'huys te houden, immers niet te bestaen, dan met wille en voor-weten van de gene die hier inne te seggen hebben. Maer nu vrage ick: Of na rechten of om goede redenen van State, tusschen een ontschaeckte Dochter en haren ontschaecker een houwelick (sulcx versocht werdende) behoort te worden toegelaten?
Soph. De vrage is wel te passe aengeroert, en dienstigh ondersocht te worden, lieve Philogame. En hoe-wel daer op veel geseyt kan worden, soo is dit mijn ront gevoelen, te weten, soo al is het soo, dat voor soodanige houwelicken uyt de geestelicke Rechten al eenige plaetse konnen worden ingebracht (als cop. ult. extra de raptorib.), by welcke schijnt toegestaen te worden, dat tusschen den ontschaecker en de ontschaeckte Houwelick magh vallen, by soo verre de onwilligheyt van de ontschaeckte in bewilginge koomt te veranderen; dien nochtans niet tegenstaende, soo meyne ick dat het Keyserlick Recht beter doet, sulcke houwelicken geheel en al af te schaffen (L. Unic. C. de rap. Virg. Novell. 143. et 150.) en de selve niet toe te staen, schoon de ontschaeckte Deerne sulcks naderhant goet mochte komen te vinden; gelijck oock eenige plaetsen in de geestelijcke Rechten daer toe leggen (c. placuit. et c. de puellis 36. 4. 2). De redene daer van is rechtvaerdigh, dewijle ontschaecker vyantlicker wijse, en niet na den aert van 't Houwelick, sijn saken heeft aen-gevangen, het welck oock den schaecker gansch hatigh moet maken in het herte van de gene, die met gewelt haer eere ontnomen is.
Phil. Maer my dunckt, by de Philosophen gelesen te hebben een anderen regel, die een seker Poeet aldus heeft uyt gedruckt:
Het is van outs gelooft, dat alle jonge Vrouwen
Hem, die haer maeghdom nam, in eer en waerden houwen;
Maer dat een jongh Gesel het wijf gemeenlick haet,
Dat uyt een geyle lust met hem te bedde gaet.
Ad haec Joh. Nevisanus in Sylva nuptiali lib. 2. num. 41. Mulier (inquit Philosophus 4. parte, Problem. 11.) semper plus diligit virum, à quo deflorata fuit, quia ab eo perfectionem suam accepit; imò et locum diligit, in quo id factum. In viro vero contrarium obtinet.
Soph. Maer dat wert hier gansch qualick in-gevoert: want het selve en is niet te verstaen, dan als een jonge Deerne, geprickelt van een gulle jeught, haer vernoeghen ontsangt van een, diese daertoe uyt liefde verkoren heeft, en niet die hare eerbaerheyt gewelt doet.
Phil. Dat houde ick de waerheyt te zijn, Sophronisce, en daerom soo keert weder tot sake.
Soph. Boven dat nu geseyt is, soo is het oock van seer quade gevolgen in een Staet, iemant een Dochter te laten geworden door gewelt, die hy metter minne en behoorlijcke middelen niet en heeft konnen bekomen. Welcke redenen van State (mijns oordeels) behooren te overwegen de insichten van iemant in 't bysonder, ten eynde de woeste en onbetoomde jonckheyt geen aenleydinge en worde gegeven tot soodanige onbehoorlicke manieren van doen, die wy met droefheyt in onse tijden by wijlen hebben moeten aensien
Phil Ick gevoele mede alsoo, lieve Sophronisce. Want al is 't soo, dat ick sie dat dit hart is, ten aensien van een deerne die haer eere heest verloren, haer het Houwelick met haren ontschacker af te snijden; soo sie ick wederom aen de andere zijde, dat het goet is voor het gemeen. En 't is seker, dat men hinder doet aen de vrome, soo men een booswicht met en straft. Maer daer nu de Rechten, ofte 't ghebruyck van den lande soodanige houwelicken toe-laten, seght my doch, is het, na uw meyninge, een Vroumensch oock geraden haren schaker voor haren Man aen te nemen?
Soph. Die vrage is vry mede van bedencken, en waerdigh ondersocht te werden; maer alsoo wy na desen in dit werck noch een andere geschiedenisse sullen ontmoeten, daer dese en diergelijcke stoffe met beter gelegentheyt verhandelt sal konnen worden, soo meyne ick beter te zijn, het vraegh-stuck, by u aengeroert, voor als noch daer te laten, en te letten, wat'er nu in het werck, by ons begonnen te lesen, is volgende.
Phil. Daer volgt nu, naer ick sie, het Houwelick van den Koning David en Abigail, weduwe van den stuerschen Nabal.
Soph. Die geschiedenisse, hoe-wel niet bestaende in seer uytmuntende gevallen, is mede van soet bedencken Maer de tijt nu seer verloopen zijnde, dunckt my beter te zijn, het werck hier by te laten, tot op een andere gelegentheyt.
Phil. Ick bid u, waerde man, laet ons dese geschiedenisse ter hant nemen, en de bedencking, daer uyt rijsende, op de preuve setten. Want daer mede sullen wy de geschiedenissen, die uyt de Schrifture ontleent zijn, uyt gelesen en ten eynde gebracht hebben; en dan mogen wy op een anderen tijt 't ooge laten over saken, die uyt andere schrijvers haren oorsprong nemen.
Soph. Wel aen, dewijle het u soo gevalt, Philogame, soo gaet oock voort tot dese geschiedenisse, doch laet ons der kortheyt bevlijtigen.
Phil. Ick ben des te vreden, Sophronisce, en daerom begin ick: