Zedighe sinne-belden ghetrocken uyt den on-gheschreven boeck van den aerdt der schepselen
(1694)–Joannes à Castro– Auteursrechtvrij
[pagina 200]
| |
65. Sinne-beldt.Een peerdt, dat op den thoom niet past,
Dient sijnen meester maer tot last.
ICk lestmael sagh een Peerdt, met sweepen noch met slagen
Self sijnen meester niet op-nemen wou, noch dragen:
Maer soo den Ridder, door den by-standt en gewelt,
Het on-stuymich peerdt wirdt op den rugh gestelt;
Soo was het noch met thoom noch caberson te dwingen,
Den spoor-slach ded' 't peert met meerder furi' springen,
En sloegh sijn meester af, niet sonder groot gevaer
Te breken hals oft been: dit wordende gewaer
Den ridder, dé dat peerdt van stonden aen verkoopen
Gelt wat het gellen mach, als in 't gevaer te loopen
Door 'ton-bedwing'lijck peert, dat op den thoom niet past,
Dat hem in plaets van dienst, niet diende dan tot last.
| |
[pagina 201]
| |
Een goedt verstandt sal uyt dit Sinne-beldt licht kennen,
Wie dat het in dit peerdt voor d'oogen ons wilt wennen.
Een peerdt soo on-getemt, dat noyt niet heeft gestaen,
In dwangh van thoom en spoor, noch in het jock gegaen:
Bevindt men in een' mensch, die los en on-gebonden,
Geen jock wilt onder-staen en leven vry in sonden,
Sich selven tot bederf, sijn meester gants on-nut,
Die door noch sweep noch slach in boosheyt wordt gestut.
Wee u we'er-spannich mensch, die't soet jock niet wilt dragen
Die oock op dwangh noch straf, noch op vermaen wilt vragen
Soo wordt gy goeden koop van Sathan af-gekocht
En inde slavernij, van 't helsche vier gebrocht.
| |
Vermeerderingh op 't selve.NAer de bedorventheydt van de Natuer, soo en isser geen licht, al waer 't dat het geheel licht van de natuer te saemen onsteken waer, en soude noch niet licht ghenoech wesen, om te door-dringhen de dichte ende duystere wolcken, om te door-dringhen de dichte ende duystere wolcken die inde locht en tusschen ons oogh inden hemel gelegen zijn; ende vervolghens soo is het on-moghelijck dat oyt den buyten-randt des hemels van ons kan claer aen-schouwt worden; van gelijcken soo en kan het licht van ons naturelijcke réde, ons verstandt soo niet verheffen om te bevatten jet dat boven de natuer is. 't Is dan een groote bermhertigheydt geweest dat Godt ons wetten ghestelt heeft, de welcke vol-doen souden aen alles dat ons inde rede selven ende sijnen Meester schaedelijck is, alsoo en kan een on-gebonden mensch sonder den thoom van Godts Wetten, noch Godt dienelijck zijn noch tot baet van sijn selven noch van een ander: want 't is on-mogelijck, dat hy gheluckigh kan leven, die buyten reden libertin is oft niemandts wetten onder-worpen, gelijck | |
[pagina 202]
| |
>eertijdts de Duytsche, eer zy tot het Gheloof bekeert waeren, tot een teecken van hun on-gebondentheyt, een on-gethoomt peerdt in hunnen schilden voerde; die naer dat zy van Carolus Magnus gedempt zijn gheworden, beval hun voortaen in hunne waepenen te stellen een wit ende wel bethoomt, willende on-ghetwijffelt hun bethoonen datter niet soo saeligh en redelijck is, als onder de wetten, die den thoom zijn van onse wilde vrijheydt, sich die te onder-werpen ende besonder die van Godt gegeven zijn, sonder de welcke wy niet en konnen saeligh worden: daerom seyde David: Ga naar voetnoot(a) Vt jumentum &c. Ick ben geworden als een last-draegende die voor u &c. ô Heer: al wast dat het jock seer swaer was in dien tijdt ende de over-treders met de doodt gestraft wierden: Ga naar voetnoot(b) Soo wie Moyses Wet breckt, die sterft sonder eenige ontferminge door twee oft dry getuygen, hoe veel te meer quaeder pijnen meyndy dat sulckx lijden sal, die den Sone Godts vertreden heeft? En daer het jock van Christus soo soet en licht is, dat het selve te onder-houden, Ga naar voetnoot(c) is Christum selver aen-doen als eenen nieuwen mensch naer Godt gheschaepen in rechtveerdigheydt en heyligheydt des waerheydts: Ga naar voetnoot(d) nochtans en on-brekender niet die het soet jock af-worpende seggen: Non serviam, ick en sal niet dienen: Wat is dat anders gedaen als Christum verwerpen, ende sijn dierbaer Bloedt vertreden? die sijn Wetten veracht, veracht Christum, soo dat wel den H. Ioannes seght: Ga naar voetnoot(e) Saelich is den man die waeckt en sijn kleederen bewaert op dat hy niet naeckt en wandelt: Hy wandelt naeckt die Christi Wet niet onder-houdt: Wordt hy dan met de doodt gestraft, die de Wet van Moyses over-treedt; hoe veel te meer een Christen-mensch? |
|