men bijna iederen dag voor, maar om den persoon van Campert, den heengeganen vriend, den goeden mensch.
Campert's menschelijke kern was in den loop der jaren door smart verdiept, door leed gelouterd en de man, die zijn leven slordig had beheerd, was een dichter van formaat geworden. Trouwens reeds iedere bundel, die verschenen was, toonde een vooruitgang. ‘Verwilderd Landschap’, ‘Huis en Herberg’ en ‘Sonnetten voor Cynara’ vormen een hoogtepunt in zijn oeuvre. Hij heeft daarin zijn liefde voor een vrouw, voor het landschap en het huisje in de duinen uitgezongen op een zoo zuivere wijze, dat ieder, die gevoel heeft voor poëzie, door den eenvoud en de klaarheid getroffen moet worden.
In het leven van het oude Haagsche Letterkundig Genootschap ‘Oefening Kweekt Kennis’ zijn in den oorlogstijd eenige opmerkelijke lezingen gehouden: de eene was die van A. Roland Holst over zijn eigen werk onder den titel ‘Eigen Achtergronden’, de andere die van Jan Campert over poëzie en den tijd, waarin wij leefden. Zijn goed-gebouwde rede maakte destijds op ieder aanwezige een grooten indruk. Aan het slot las hij verschillende verzen voor, o.a. zijn sonnet ‘Rebel mijn hart’, dat feitelijk in den bundel ‘Sonnetten voor Cynara’ thuis hoorde, maar in oorlogstijd daarin geen plaats kon vinden. Dit was een uiting in het openbaar van het verzet, dat leefde in zijn hart en in de gemoederen van iederen goeden Nederlander. Datzelfde verzet heeft hij ook geuit in zijn beroemd geworden ‘Ballade van de Achttien Dooden’ en in zijn andere verzen, waarin hij zijn haat tegen onze overweldigers en hun aanhang heeft uitgesproken.
Wat is het belang van de figuur van Campert? Heeft het zin om zijn verzamelde gedichten uit te geven? Men kan Campert in onze Nederlandsche litteratuur niet verwaarloozen. Zijn werk is typisch voor den tijd, waarin hij leefde; wij kunnen door zijn werk dien tijd leeren kennen en ook den mensch, die deze verzen schreef.
Wat de uitgave van deze ‘Verzamelde Gedichten’ aangaat: voor de lezers is deze van het grootste belang om de ontwikkeling van dichter en mensch te kunnen volgen. Hier zien we zijn eerste schuchtere pogingen; hoe hij zich den versvorm eigen