Stichtelycke rymen, om te lesen ofte singhen
(1647)–Dirk Rafaelsz. Camphuysen– Auteursrechtvrij
[pagina 285]
| |
De broederliicke eendracht.Hoe prijst d'Eendrachtigheyt, den grooten Harpenaer!
Hoe is d'Eendrachtigheyt op 't Pinxter-feest bevonden
In Christi Iong'ren. ô! die uyt-verkoren schaer,
Is toen dat waerde pandt, den Heyl'gen geest gesonden.
| |
[pagina 286]
| |
Wat lieffelijcker vreugd is 't,
VVat dieper Ziel-geneugt is 't,
Dat menschen sich begeven
In een-dracht t'saem te leven:
Dat sy eens Vaders Soonen.
Een wooning t'saem bewoonen,
En hare herten een zijn.
En nergens in verscheen zijn,
En een gemoedt 't gemoedt is,
Gelijck het bloedt een bloedt is.
Daer sietmen niet benijden,
Daer hoort men twist noch strijden,
Daer is geen vuyl geknibbel,
Noch angstig woort-gestribbel,
Geen laster-lievig snappen,
Geen hatig achter-klappen,
Geen quade na-bedencken:
Of yet dat rust kan krencken:
Maer Een-dracht, Liefd en Vrede,
Die hebben daer haer stede,
Die zijn daer Koninginnen,
En vrouwen van de sinnen.
Geen toornigheyds-tempeesten
Ontroeren daer de geesten:
Maer Liefd' aen alle zijden
Doet yeders hert verblijden
In onderlinge goedheydt
En eeuwig-soete soetheyd.
Hier heeft de Ziel haer rust in,
En voelt'er sulcken lust in,
Als in den reuck, wiens deuchden
Neus, breyn, en hert verheugden
Doe Aaron, Gods edel
Groot-Priester, sijnen schedel
Met Balsem liet begieten,
Die van sijn hooft quam vlieten,
En toog met golven neder
Door al sijn baert en kleeder.
Den Dan, die d' Aerd bewaessemt,
En gunstig over-aessemt.
Wiens silver-klare droppen
Van Harmons vochte toppen
Op Zions bergen dalen,
Die als de Son haer stralen
Niet langer weg laet blijven,
Op 't kruyt als peer'len drijven:
Gelijck hy door Gods schicking
Streckt tot's natuyrs verquicking,
Er 't Land, door hitt' verolijckt,
Met sijn koel natjen vrolijckt:
Soo is't oock voor de menschen
Een saeck wel waerd om wenschen,
Die kostel is te achten,
Die waerd is na te trachten.
Die waren troost kan geven
Selfs in dit eyndig leven,
Als Een-dracht plaets kan vinden
Om hert aen hert te binden,
Om macht aen macht te knoopen,
En rust op rust te hoopen.
Dies mach sulck huys wel roemen
En sich geluckig noemen:
| |
[pagina 287]
| |
Want daer de Liefde Heer is,
En Onvre'e nimmer-meer is,
Sal't leven al-tijd duyren
(Soo sal 't de Heer bestuyren)
Een Zegen noyt versterven,
Meer eeuwig daer aen erven:
't Woord, van God selfs gesproken.
Blijft vast, en onverbroken.
DE Een-dracht door Gods Geeft eer-tijds soo hooch verheven,
En door eens Konincx Pen soo lieffelijck beschreven,
Nu in Neer-duytschen Rijm, op Griecksche maet, gedicht,
En elck, tot nut en lust, gesonden in het licht,
Die God, die 't goede liefd, veel meerder kan vermaken
Dan offer op 't Altaer en duysend sulcke saken:
Die God, behalven 't heyl dats' in haer selven heeft,
Met meerder heyl beschenckt, en eeuwig segen geeft:
Of yemant, die misschien om hare schoonheyt minde,
Hy soeck de Wereld door, maer sal-se nergens vinden
Dan daer elck and'ren doet gelijck hy selver wou
Dat in, gelijck geval, aen hem geschieden sou:
Daer eygen onverstandt ootmoedig word geweten,
En wijse luyden raet niet dommelijck versmeten:
Daer een die wijsheyd heeft, hem selven niet behaegt,
Maer 's Naestens onverstandt, en swackheydt, geerne draeght:
Daer yeder neerstigh is sijns Naestens feyl te decken:
Daer elck des anders hert door wel-daet soekt te trecken:
Daer yeder op sijn Recht ten hoochste niet en dringd:
Daer elck sijn lust tot baet, en eygen Eer bedwingd:
Daer d'Onder-daen sich bind aen sijnes Heeren wetten,
Ia, schoon verongelijckt, niet tegen op gaet setten:
Daer Vreemdelingen raed gesocht wordt noch ghehoort,
Noch oock 't gemeyne best om eygen nut verstoort:
Daer d'Over-heer getroost van syne Onder-saten,
Aen God de Heer van al de gantsche wraeck wil laten:
Daer d' Over-heer ghedenckt (en thoont het metten daet)
Dat daer een Hooger is, waer onder dat hy staet,
Doch meest en boven al, als hy om geenen dingen,
In Godes Heerschappy hem selven in wil dringen,
Maer laet in syn Geloof een yeder, wie 't oock zy,
Aen God bevolen zyn, en elcks gedachten vry.
|
|