willend tegemoet trad (zo niet propageerde), getuigde van dapperheid. Dat het gedoogd werd door behoudende ijzervreters kwam vooral door de volwassen interviews en briljante scoops. De vraaggesprekken die het afdrukte, waren adembenemend door hun diepgravende toon. Drukte de rest van de glossy popbladen gelikte reclamepraatjes af, Rolling Stone riep de beatartiest, de hippie of de (louche) manager ter verantwoording. De in 1971 gepubliceerde verzamelbundel The Rolling Stone Interviews bevatte uitsluitend hoogtepunten: het Dylan-vraaggesprek uit 1969, de Mick Jagger-conversatie van een jaar eerder en het parlandeske epos met Chuck Berry uit 1969: ‘What do you think of the Rolling Stones? [Berry:] When I'm asked about another group, I say: They're wonderful And they are.’
In 1981 verscheen een andere compilatiebundel, The Rolling Stone Interviews 1967-1980, waarin niet alleen het Jagger-interview uit 1968 werd herdrukt (‘I can hardly sing... I'm no Tom Jones, and I couldn't give a fuck’), maar ook een later vraaggesprek met de uitvinder van de rockse eendeloop - en misschien wel de rock & roll in zijn geheel - uit 1972. Hij zei - hij zègt; interviews uit Rolling Stone hebben eeuwigheidswaarde - na een gestelde vraag over de ‘energie’ van zijn muziek: ‘See, one thing, I think that blues has to be done from being blue, or at least down a little bit.’ Zo'n uitspraak over de wortels van de grootste en meest invloedrijke muziekvernieuwing sedert de uitvinding van de boombast als trommel is maatgevend.
Rolling Stone werd ook een logo en merk. Naast de eerder genoemde bundelingen, kwamen er boeken als The Rolling Stone record review (deel 1, 1971), Rolling Stone rock almanac (1983) en Rock of ages: the Rolling Stone history of rock and roll (1986), werken die allemaal uitblinken in betrouwbaarheid en gezag. Wat de boeken kenmerkt, werd voor het eerst tot leven gebracht door het periodiek: dat rockmuziek evenals klassieke muziek een serieuze pers verdiende. Het blad brak met de fanclub-toon die muziekbladen voor 1967 zo kenmerkte. Hoewel fotografie een belangrijk onderdeel van het magazine is, werd het nooit de eerste voorwaarde zoals dat nog steeds bij de meeste Nederlandse