willen bezweren, ze bij wijze van spreken uit zijn gevoel (en songs) te willen uitbannen. Een gevoel dat Gary Puckett and the Union Gap veel later (1968) kernachtiger zouden samenvatten in ‘Young girl’: Young girl, get out of my mind!’
Zoals gezegd was Berry lang niet de enige ‘pedorocker’. De bezetenheid met ‘young’ in vooral de Amerikaanse rock and roll kwam tot uiting in geheel of nagenoeg vergeten songs als: ‘Young and in love’, ‘Young and warm and beautiful’, ‘Young boy blues’, ‘Young emotions’, ‘Young folks’, ‘Young love’ (Donny Osmond, zelf klein, had er in 1973 een hersuccesje mee), ‘Young lovers’, ‘Young schoolgirl’ (Fats Domino, 1958) en ‘Young world’ (een aardige hit voor Ricky Nelson in 1962). Cliff Richard's ‘The young ones’ uit 1962 vermeld ik voor de volledigheid; dit liedje geeft een gelikte, bijna aseksuele versie van het jong en geil-syndroom.
De vraag is voor een rockhistoricus vooral wáárom ‘jong’ zo'n overheersend thema was in de eerste periode van de rock. Een verklaring van de Britse rockhistoricus Simon Frith - schrijver van Sound effects. Youth, leisure and the politics of rock 'n' roll (1983) - is die van de jeugd-voor-de-jeugd. Dat wil zeggen: rock and roll was een nieuwe muziekvorm voor de jeugd, die zich afzette tegen haar ouders die hoogstens naar klassieke muziek of jazz luisterden. Rock moest zich dus bijna noodgedwongen op de jeugd richten om zich een plaats te veroveren en zich dus ook noodzakelijkerwijs met die nieuwe doelgroep, hun verlangens en frustraties bezighouden.
Het is spijtig dat Frith in zijn boek zo weinig aandacht besteedt aan de jeugdseksualiteit in de eerste rockperiode. Hij gaat vooral in op de jaren zestig en zeventig toen er al sprake was van seksuele openheid, massaal verspreide naaktfotografie en zelfs nichtenrock. Frith schrijft dat ‘de rock and roll in de jaren vijftig gewoonlijk wordt beschreven als een bijzondere vorm van seksuele expressie, een bron voor en van fysieke bevrijding, maar de teenagercultuur was reeds geseksualiseerd in de tijd dat zij naar boven kwam’. Dat moge zo zijn, maar deze geseksualiseerde cultuur vond haar grootste en meest democratische expressie-