CXIII Amoureus-Liedtjen
I: 382-384
Liefdeslied door een jonge vrouw gezongen ter ere van haar geliefde. De stijl wordt gesierd door talrijke alliteraties.
Het is in Lucelle een lied, door Lucelle zelf geschreven en op haar verzoek door Margriet voor haar gezongen. Het is in Het daget een lied, door Margriet geschreven en op haar verzoek door Claertjen gezongen. De beide situaties zijn vrijwel identiek. Daar het niet vaststaat in welk jaar de door Bredero geschreven fragmenten van Het daget zijn ontstaan, valt het ook niet uit te maken hoe men de onderlinge verhouding tussen de drie publikaties moet zien. Uit de varianten blijkt wel dat de samenhang tussen Lucelle en Lied-boeck nauwer is, dan die tussen Lied-boeck en Het daget. Terwijl in Lucelle en Lied-boeck de strofen 10 regels tellen, heeft Het daget strofen van 8, doordat de vzn. 5-6 en de vzn. 8-9 telkens als éen regel met binnenrijm zijn afgedrukt.
Beginregel: Lof Moeder vande Minne
Vindplaatsen: Lucelle 1616, vs. 1027-1096; Groot Lied-boeck 1622 II: 44-45; Het daget uyt den oosten 1638, vs. 295-350; Kalff, niet in Lied-boeck; Knuttel, idem; Van Rijnbach 1944: 201-203.
Omvang: 70 verzen, zeven strofen van 10 regels.
Versvorm: jambisch metrum, met drie heffingen in de vzn. 1, 3 en 7, vijf heffingen in de vzn. 2 en 4, en twee in de vzn. 5, 6 en 8; in vs. 10 twee trocheeën, maar doordat vs. 9 eindigt op vrouwelijk rijm en enjambement, is er een doorgaande alternering.
Rijmschema: a b a b c c d e e d.
Melodie: Matter 1979, blz. 142.
Varianten |
|
|
Groot Lied-boeck 1622 |
Lucelle 1616 |
Het daget 1638 |
3 sinnen |
zinne |
sinnen |
4 met eer en |
met eer en |
met een |
ontfonghen |
ontfonge |
ontfongen |
9 konstich |
konstich |
kunstich |
12 leeft |
leest |
leest |
swier, van stal |
swier, van stal |
stal, van swier |
15 vangh |
rang |
rang |
19 begraven |
gegraven |
gegraven |
21 Och wat volmaeckte |
Och wat volmaackte |
Wat Goddelijcke |
23 Die |
Die |
Doch |
24 syn ghecleynst door |
zijn gekleynst door 't |
glad gheschaeft tusschen |
t'breyn en |
breyn en |
de |