Vindplaatsen: Geestigh Liedt-Boecxken 1621: 184-187; Groot Lied-boeck 1622 II: 42; Het daget uyt den Oosten 1638, vs. 1734-65; Liedt-boeck 1644: 21 en 29; Liedt-boeck 1677: 26; Kalff 1890: 416-417; Knuttel 1929: 254; Van Rijnbach 1944: 198-199.
Omvang: 50 verzen, tien strofen van 5 regels. In Het daget staan de vzn. 1 en 2, evenals de vzn. 3 en 4 telkens op éen regel, zodat iedere strofe daar 3 verzen telt met in elke regel binnenrijm.
Versvorm: jambisch metrum met drie heffingen, maar in vs. 5 vijf, namelijk drie plus twee.
Rijmschema: a b a b (c) c.
Melodie: Matter 1979, blz. 162-167.
Varianten |
|
|
|
|
Groot Lb. 1622 |
Geestigh LB. 1621 |
Het daget 1638 |
Lb. 1644:21 |
Lb. 1644:29 |
3 Den Ridder |
Den Ridder |
Een Ridder |
Den Ridder |
Den Ridder |
4 klaer en |
klaer en |
klaren |
klaer en |
klaer en |
8 ten ooren |
ten ooren |
ten ooren |
ten ooren |
ter ooren |
9 soetjes |
soetjes |
soetjens |
soetjes |
soetjes |
10 smeken |
smeken |
spreecken |
smeken |
smeken |
spreken |
spreken |
smeecken |
spreken |
spreken |
18 hartelijck |
hartelijck |
hertelijck |
hartelijck |
hartelijck |
22 kuysche |
kuysche |
kiesche |
kuysche |
kuysche |
25 Sy sullen |
Sy sullen |
Die sullen sy |
Sy sullen |
Die sellen sy |
30 roockt |
roockt |
roock |
roockt |
roock |
vervuyle |
vervuyle |
vervuylen |
vervuyle |
vervuyle |
32 hart |
hart |
hert |
hart |
hart |
33 kon ick |
kon ick |
kond'ick |
kon ick |
kon ick |
34 smart |
smart |
smert |
smart |
smart |
35 souw |
souw' |
soud |
souw' |
souw' |
36 begheven |
begeven |
gaan begeven |
begheven |
begeven |
40 myn doodt |
mijn doot |
u doodt |
mijn doot |
mijn doodt |
45 in myn |
En mijn |
En myn |
In mijn |
En mijn |
verblijen |
belijen |
belyen |
verblijen |
belijen |
48 swarte |
de swarte |
de swarte |
swarte |
de swarte |
49 Ter eer |
Ter eeren |
ter eeren |
Ter eer |
Ter eeren |
16 U wel ghedane wanghen: Bij dit vers beginnen drie strofen die in Bredero's werk een uitzondering vormen door hun gedetailleerde beschrijving van de menselijke ontbinding na de dood. Ook in zijn stichtelijke liederen komt een zo rauw kerkhofrealisme nergens voor. Een vroege invloed van de Barok lijkt hier minder waarschijnlijk dan een late doorwerking van het middeleeuwse memento mori en van de dodendans-thematiek.
45 In: Terwijl in vs. 44 In de bet. heeft van het moderne In, moet men in vs. 45 In beschouwen als een spellingvariant van En.
mach belijen: Hoe het komt dat het Groot Lied-boeck 1622 in dit vs. ten