Het boek als nieuwe kunst
(1973)–E. Braches– Auteursrechtelijk beschermdErnst Braches, Het boek als nieuwe kunst. Oosthoek, Utrecht 1973
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
exemplaar Koninklijke Bibliotheek Den Haag, signatuur: AFG 615
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Het boek als nieuwe kunst van Ernst Braches uit 1973.
redactionele ingrepen
p. V: de kop ‘Dankwoord’ is tussen vierkante haken toegevoegd.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (II, 382, 524, 556) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[pagina *1]
Het boek als
NIEUWE KUNST
1892-1903
Een studie in Art Nouveau
Academisch proefschrift ter verkrijging van de graad van doctor in de letteren aan de Universiteit van Amsterdam, op gezag van de rector-magnificus dr. A. de Froe, hoogleraar in de faculteit der geneeskunde, in het openbaar te verdedigen in de aula der Universiteit (tijdelijk in de Lutherse Kerk, ingang Singel 411, hoek Spui) op dinsdag 10 april 1973 te 16.00 uur, door Ernst Braches, geboren te Padang, Indonesië
[pagina *2]
Promotor: prof. dr. H.L.C. Jaffé
Co-referent: prof. dr. G.W. Ovink
[pagina I]
Het boek als Nieuwe Kunst
[pagina III]
Het boek als
NIEUWE KUNST
1892-1903
Een studie in Art Nouveau door Ernst Braches
Oosthoek's Uitgeversmaatschappij BV
Utrecht 1973
[pagina IV]
Ontwerp: Alexander Verberne, Amsterdam
Druk: Koninklijke Drukkerij Van de Garde NV, Zaltbommel
Deze uitgave kwam tot stand met de steun van de
Nederlandse Organisatie voor Zuiver-Wetenschappelijk Onderzoek
ISBN 90 6046 080 4
[pagina VII]
Inhoud
I. Voorrede | |||
a. verantwoording | |||
1. Boekkunde en boekverciering | 1 | ||
2. Kunstgeschiedenis en boekverciering | 6 | ||
3. Vragen door boekkundige en kunsthistoricus niet of ten dele beantwoord | 6 | ||
4. Noodzaak en nut van de beantwoording van die vragen | 8 | ||
5. Begrenzingen van het studie-object | 8 | ||
b. inleiding | 15 | ||
II. Ideologische en theoretische achtergronden van het boek als Nieuwe Kunst | |||
a. geboorte der nieuwe kunst: 1892 | |||
1. Derkinderens Eerste Bossche wand | 24 | ||
2. Theorie der Nieuwe Kunst in Veths brochure | 26 | ||
3. Theorie der Nieuwe Kunst bij Diepenbrock | 29 | ||
4. Enkele samenvattingen en conclusies | 32 | ||
5. De conceptie der Nieuwe Kunst en Wagner | 33 | ||
6. De conceptie der Nieuwe Kunst en Sar Péladan | 35 | ||
7. De conceptie der Nieuwe Kunst en Aurier | 38 | ||
8. Nieuwe Kunst en Roland Holst. Afbuiging naar het Symbolisme | 41 | ||
b. geboorte der nieuwe florale decoratie: 1892 | |||
1. Florale decoratie als redding uit de neo-stijlen | 42 | ||
2. Florale verciering naar middeleeuwse grondslagen | 45 | ||
3. De individuele expressie van de individuele emotie | 47 | ||
4. Dijsselhof als voorman van de floraal-decoratieven | 48 |
[pagina VIII]
c. ontstaan van het materieel rationalisme: 1892 | ||
1. Walter Crane in Nederland | 50 | |
2. Roland Holst naar Engeland. Neergang in de waardering voor Crane | 54 | |
3. The claims of decorative art bewerkt tot Kunst en samenleving | 61 | |
4. Kunst en samenleving. Algemene ideologie | 62 | |
5. Kunst en samenleving. Voorschriften voor de praktijk | 67 | |
6. Twee bijzondere afwijkingen van het Engelse origineel | 69 | |
7. Crane in Veths versie en de theorie van het boek | 71 | |
8. Crane in Veths versie en het ontstaan van de moderne houtsnede | 75 | |
9. Veth blijkt beïnvloed door het materieel rationalisme. Herkomst en theorie daarvan volgens W. Kromhout Czn. | 80 | |
10. Kentering in de eenzijdigheid van het materieel rationalisme blijkens een discussie tussen Veth en Derkinderen | 83 | |
11. Afscheid van de eerste fase van de Nieuwe Kunst. Gemeenschapskunst verandert van karakter | 86 | |
d. architecturaal rationalisme: 1894-95 | ||
1. Rationalisme en Negentig. Cuypers | 92 | |
2. Theorie van het architecturaal rationalisme. Cloquet | 94 | |
3. Rationalistische beginselen in de boektheorie van Kalff en Theo Molkenboer | 98 | |
4. Theo Molkenboer: Philosophie van den boekband | 101 | |
e. aanvaarding van het wiskundig beginsel: 1895 | ||
1. De Natuur als levend beginsel gesteld in de Nieuwe Kunst | 105 | |
2. Vermeylen verenigt God en Natuurbeginsel | 107 | |
3. Wiskunde wordt tot ‘De Rythmus van 't Leven’ | 110 | |
4. Ook Berlage ontdekt het wiskundig principe | 113 | |
f. de nieuwe kunst volgroeid: 1897-98 | ||
1. Neerslag in Kalffs theorie van het boek. Roland Holst | 115 | |
2. Een laatste formulering van de beginselen der Nieuwe Kunst naar de opvattingen van Lauweriks en De Bazel | 124 | |
g. afscheid van de boekverciering: 1904 | ||
1. Enschedés Logica in boekdruk: de geboorte van het moderne boek | 128 |
[pagina IX]
III. Symbolische inhoudsverbeelding in het boek als Nieuwe Kunst | |||
a. algemeen overzicht | |||
1. Inleiding | 132 | ||
2. Symbolen. Verschijningsvormen | 134 | ||
3. Symbolen. Samenstellingen | 135 | ||
4. Symbolisering van de inhoud bij het vercierde boek | 136 | ||
b. afzonderlijke kunstenaars | |||
1. J.P. Veth (1864-1925) | 144 | ||
2. R.N. Roland Holst (1869-1938) | 148 | ||
3. J.Th. Toorop (1858-1928) | 164 | ||
4. A.J. Derkinderen (1859-1925) | 178 | ||
5. H.P. Berlage (1856-1934) | 197 | ||
6. Th. van Hoytema (1863-1917) | 202 | ||
7. L.W.R. Wenckebach (1860-1937) | 203 | ||
8. K.P.C. de Bazel (1869-1923) | 210 | ||
9. J.L.M. Lauweriks (1864-1932) | 223 | ||
10. A.H.J. Molkenboer (1872-1960) | 235 | ||
11. F. Hart Nibbrig (1866-1915) | 238 | ||
IV. Natuurnavolging en rationalisme in het boek als Nieuwe Kunst | |||
a. decoratie naar natuurvormen | |||
1. Motiefkeuze | 242 | ||
2. Doorwerking van de natuurwetten in de vormgeving van verciering | 248 | ||
b. rationalisme | |||
1. Materieel rationalisme en het boek | 250 | ||
2. Architecturaal rationalisme en het boek | 258 | ||
3. Doorwerking van de rationalistische beginselen in de lay-out van de typografie | 266 | ||
c. afzonderlijke kunstenaars | |||
1. R.N. Roland Holst (1869-1938) | 272 | ||
2. J.Th. Toorop (1858-1928) | 280 | ||
3. G.W. Dijsselhof (1866-1924) | 282 | ||
4. Th.W. Nieuwenhuis (1866-1951) | 293 | ||
5. C.A. Lion Cachet (1864-1945) | 299 |
[pagina X]
6. A.J. Derkinderen (1859-1925) | 306 | ||
7. H.P. Berlage (1856-1934) | 319 | ||
8. Th. van Hoytema (1863-1917) | 324 | ||
9. L.W.R. Wenckebach (1860-1937) | 327 | ||
10. J. Thorn Prikker (1868-1932) | 330 | ||
11. K.P.C. de Bazel (1869-1923) | 334 | ||
12. J.L.M. Lauweriks (1864-1932) | 339 | ||
13. Th.A.C. Colenbrander (1841-1930) | 341 | ||
14. A.H.J. Molkenboer (1872-1960) | 342 | ||
15. Th.A.A. Molkenboer (1871-1920) | 344 | ||
16. J.A. Loebèr (1869-1957) | 347 | ||
17. J.B. Smits (1874-1944) | 351 | ||
18. W.C. Brouwer (1877-1933) | 355 | ||
19. P.H. van Moerkerken (1877-1951) | 357 | ||
20. R.W.P. de Vries Jr. (1874-1952) | 360 | ||
21. J.G. Veldheer (1866-1945) | 363 | ||
22. Th.J.J. Neuhuys (1878-1921) | 367 | ||
23. E.W. Koning (1869-1954) | 369 | ||
24. S. Moulijn (1866-1948) | 370 | ||
25. J.B. Heukelom (1875-1965) | 371 | ||
26. J.J.C. Lebeau (1878-1945) | 374 | ||
27. W.C.G. Rueter (1875-1966) | 375 | ||
28. S.H. de Roos (1877-1962) | 378 | ||
Afbeeldingen | |||
Aanhangsel | |||
chronologische lijst van boekvercieringen | 467 | ||
summary | 523 | ||
register | 525 |