Het boek als nieuwe kunst
(1973)–E. Braches– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina *3]
| |
Bij de voltooiing van dit proefschrift dank ik allen die hebben bijgedragen tot de wording ervan en tot mijn vorming. | |
[pagina *4]
| |
2Naast regels voor de titelbeschrijving ware een norm voor redelijke toepassing daarvan gewenst. | |
3Door de litho Mélisande als illustratie te behandelen, doet Polak (Fin-de-siècle, p. 245-247) onvoldoende recht aan de symbolische kwaliteiten van dit werk. | |
4Er dient behalve een Museum voor het Boek ook een Archiefen Documentatiecentrum voor het Nederlandse Boek te worden gesticht. | |
5Het is de vraag of een studie, waarin over theosofische aspecten in een werk wordt gesproken, een esotherisch boek voor esotherische lezers moet zijn, zoals Reinink (K.P.C. de Bazel, p. 2) veronderstelt. | |
6De twee Arabische typen die Raphelengius heeft afgedrukt in zijn Specimen Characterum Arabicorum (1595) zijn resp. kort na januari 1591 (Magribijns) en na augustus 1593 (Naschi) ontstaan. | |
7Het is waarschijnlijk dat het Naschi-type van Raphelengius is gesneden door Guillaume Le Bé. | |
8Raphelengius' Arabische typenmateriaal is niet aan William Bedwell verkocht. | |
9‘I lock my door upon myself’ van Van Eyck kan ook worden gelezen als besluit van het dichterschap van H. van Vreeswijk, die in De Beweging publiceerde onder een motto van Oscar Wilde. |
|