Onder die titel heeft Vestdijk in een bijzonder amusant boekje
met korte, deels aphoristische stukjes (Strijd en Vlucht op
Papier) over dit soort tweeslachtigheid geschreven, speciaal ten opzichte
van de psychologie (en de psychologie is in onze dagen bij
uitstek het gevreesde cultuurbad!):
‘Eenerzijds haalt men haar binnen als de onbedriegelijke waarborg van een
echtheid en ongeveinsdheid, die onze voorouders misten; anderzijds brandmerkt
men introspectie en zielkundige analyse als de minst zakelijke juist van alle
bezigheden, als een omweg, een zinledig tijdverknoeien, zoo niet een ongeschikt
maken voor het “werkelijke” leven. Beide opvattingen zijn in theorie te
verdedigen, omdat ons Ik weliswaar ons intiemste bezit uitmaakt, maar
terzelfdertijd van alle dingen het verst van ons af is gelegen, zoodat
psychologie beurtelings gelijk komt te staan met het bijkans instinctieve
uitoefenen van een levensfunctie en met een kunstig begripssysteem,
ontoegankelijk voor niet-ingewijden. Maar in de practijk is slechts de eerste
opvatting te verdedigen, want de tweede beteekent het concentratiekamp.’
Na een onsentimentele erkenning van de betrekkelijkheid der psychologie toch dit
‘entweder-oder’: de domheid is verdedigbaar, de domheid is zelfs onder een
bepaald aspect noodzakelijk levenselement... maar toegeven aan die domheid, aan
de anti-psychologie, ‘beteekent het concentratiekamp’. Men kan nu zo dom zijn en
ook het concentratiekamp nog willen, omdat men er tenminste van de psychologie
is bevrijd en niets behoeft te doen dan gehoorzamen aan de bruut; maar deze
domheid ontbeerde gelukkig zelfs de heer Hans; het ‘entweder-oder’ bestond voor
hem alleen maar niet. Hij wilde van twee wallen eten, hij wilde wel ‘schoonheid’
en ‘ontroering’ (psychologie in kitschformaat), maar vooral geen ‘wroetend
intellect’, hij wilde het nazisme in de politiek bestrijden, maar het nazisme in
de wereld van de geest (waaruit het politieke gevoed wordt) bejubelen! En de
grote meerderheid der Nederlanders, die ‘aan litteratuur doen’, zegt het hem na,
de een wat geleerder en poëtischer dan de ander, maar het is van hetzelfde laken
een pak: men wil het concentratiekamp niet, maar men wil ook niet buiten de
Zondagschool treden, men