De Rus Taritsch, de schepper van de Sowjetfilm
Iwan de Verschrikkelijke, ziet de Tsaar anders. De breuk
tussen heden en verleden, tussen leven en geschiedenis, waarmee de europese
kunstenaar zich, hoe dan ook, heeft te verzoenen (omdat de orde der dingen zich
voor hem niet anders laat denken), is hem vreemd. De russische acteur draagt
geen historisch costuum, want juist in dat costuum leeft hij; de beweging dezer
gezichten krijgt pas boven de oude dracht de volle betekenis. Geschiedenis is
hier niet het afgeslotene, maar het-ook-nu-nog-voortlevende; misschien kan ook
juist daarom de russische revolutiefilm de vooruitgangsgedachte zo critiekloos
verheerlijken, wijl haar dat ontwikkelingsaxioma in wezen vreemd is; het komt
tot dit volk als een boodschap, die het niet verstaat, maar aanbidt. ... Wanneer
de russische film echter het leven uitbeeldt, blijkt, onmiddellijk, de
onverschilligheid voor de historie, ook in deze ‘historische’ film; deze tsaar
Iwan is niet de vertegenwoordiger van een historische episode, hij is de ‘rex
iniquus’, de boze demon van het russische volk, die zich op God beroept en het
duivelse wil, hij is de tsaar, waaronder het land lijdt, die
zijn slaven de kop indrukt, zodra zij vliegen willen, zodra zij vrij willen
zijn.
Vergelijkt men de Iwan van Leonidow met die van Veidt, dan blijkt aanstonds het
verschil. Terwijl Veidt zich hult in de mysteriën van het legendarische, de
tsaar versluiert achter een spokig alchimistengebaar, staat Leonidow realistisch
en nuchter in het gewone leven; ‘vadertje tsaar’, deboerenvorst, de herenboer
bij Gods genade, een listig koopman en sjacheraar, een sarrende sadist, een
bigotte farizeeër. Ook Taritsch heeft die wonderlijke dans, waarbij de tsaar te
midden van zijn boerse hofhouding alle keizerlijke stijl prijs geeft; maar
terwijl Veidt, met mathematisch handgeklap, de sfeer van zijn verschijning als
een obsessie handhaaft, werpt Leonidow het masker geheel af en verdanst niet
anders dan een wilde, boosaardige pret. Dit is een naturalistisch geziene mens,
een stille booswicht, die loskomt in dronkenschap.
Deze Leonidow is één der grootste filmacteurs, die thans leven. Hij heeft hier
het doortastend-stiekeme van een snuffelende miereneter. Hij speelt een wereld
van slim overleg met