eens wordt de ‘machinemens’ te voorschijn gehaald, een thema, dat
even actueel is als het perpetuum mobile; nog eens bliksemen alle beschikbare
electriciteitsbronnen, waarover de U.F.A. beschikt; straten overstromen, huizen
storten ineen, vliegtuigen zeilen over torenhoge millionnairspaleizen; er zijn
zelfs 750 kinderen uit Noord-Berlijn opgetrommeld, om met hun povere ellende dit
schouwspel op te sieren. ...
Het spreekt vanzelf, dat het Fritz Lang niet aan vakkennis heeft ontbroken;
integendeel, hij heeft zich uiterst vakkundig bedronken aan de roes der
onmogelijkheid, die nu eenmaal in het bereik van de nieuwe vorm ligt.
Het blijkt hier, dat juist de voortreffelijkste vakmannen vergeten kunnen, hoe
niet dit onmogelijke, maar alleen het anders-mogelijke de
roeping van de filmkunst bepaalt. Niet het feit, dat men torentjes van Babel kan
opbouwen uit blokkendozen en deze voor echt kan laten doorgaan, maar de
openbaring, dat de ziel in een ander gewaad vorm kan worden, is het geheim, dat
de film ons heeft onthuld. Wanneer de ziel bewogen is, komt (gegeven de
vakkennis) het stoffelijk symbool vanzelf; wanneer echter de symbolen verzonnen
en naar de maat van het beeldvlak vervaardigd worden, is de zielsontroering tot
een kunstmatig verwekte zenuwcrisis gedegradeerd.
De Tien Geboden was de grote vergissing van een tijdperk, dat
achter ons ligt; een tijdperk, dat nog de eerste beginselen van stijl,
compositie, eenheid had te leren. Metropolis zal de minstens
even grote vergissing worden van een volgend tijdperk, dat stijl, compositie en
eenheid is gaan beschouwen als technische factoren. Het is een jammerlijk
tafreel, Alfred Abel en Theodoor Loos onder belachelijke, zielloze rollen te
zien lijden, twee jaren kostbare tijd en handen vol geld letterlijk versmeten,
verknoeid te weten aan deze kolder. ...
Ach, Kirsanoff met zijn gebrekkige Menilmontant en zijn paar
duizend gulden voelde deze tijd toch dieper en intenser dan de
millioenengoochelaar Lang! Naar Metropolis vraagt, wanneer de
reclame is uitgewerkt, geen sterveling meer. ...