meest talentloze
bruidsparenfotograaf werkt, is nog een vleug van opzet, bedoeling, ...
compositie noodzakelijk; waar de schilderkunst bewust ‘gegenstandslos’ wordt,
blijft nog de associatie met de realiteit over, die belangrijker is, dan de
abstracte aestheet denkt. De natuur wordt in iedere vastlegging
beperkt, door de ‘bedoeling’ persoonlijk product; de kunst
blijft in iedere vastlegging aan de natuurelementen gebonden, ondanks
de ‘bedoeling’ van de natuur onafscheidelijk.
De filmcamera is hier een merkwaardig getuige. Zij onthult de beweging,
schijnbaar objectief. Schijnbaar belicht zij een natuurproces. Schijnbaar: want
de eenvoudigste beweging kan een dramatische, d.i. niet-objectieve factor
worden. Niet de vraag, wàt beweegt, maar de vraag, hoè het beweegt, is voor de
betekenis van een film beslissend. De cineast moet de ontroering van de
toeschouwer richten, door hem de beweging als een noodzakelijkheid, als een
symbool te doen beseffen. Vertraagt hij de speelsheid van vlindervleugels, dan
is reeds de traagheid een ontsnappen aan de ‘natuur’, een begin van dramatiek;
het natuurproces wordt willekeurig gemaakt, het tempo wordt mensenwerk. Versnelt
hij de groei der paddestoelen, dan pleegt hij reeds geweld aan het grote
natuurrhythme, door een onmerkbaar voortschrijden in momenten samen te dringen.
Een stap verder, en de compositie overheerst. In het Berlijn van Ruttmann vraagt
men niet naar de weg, omdat de weg door Ruttmann en niet door Berlijn wordt
bepaald. Niet de stad, maar het organisme, datgene, wat de mens in de stad als
samenhang observeert, wordt bewegingsmotief; de metro's worden in stof
uitgedrukte richtingen.
De filmcamera wijst de natuur een nieuwe weg, om in al haar geledingen poëtisch
te worden: door afstand, door richting, door verhoudingen. Deze poëzie der
bewegingen doorloopt alle perioden; zij ontwaakt in de verzorgde documentaire
observatie, zij wordt objectieve epiek in de door de mens geannexeerde
natuurmouvementen, zij wordt zelfbeschouwing, tenslotte, in het filmelement
mens. Ziehier de waarheid van de filmacteur, die zich aan de cineast onderwerpt.
Ook hij is