zijn aandacht getrokken door een portret van Georg Sand. Hij stond verrast: een
die meeleefde met den dood van de groote vrouw - wou getuigen. Een novelle van
haar, Césarine Dietrich liep nog in de Revue des deux mondes.
Geboeid keek hij verder: alles actueel. Hans Wachenhusen “Mijn Dagboek van den
Fransch-Duitschen oorlog als correspondent van de Kölnische Zeitung.” Opzoomers
rede: “Het recht van Duitschland ook nà Sedan.”
“Leven en werken van de Van Harens” door Van Vloten.... en daar - caricaturen;
waarachtig Fransche oorlogscaricaturen. Waar haalde de kerel die vandaan....’
Hij keek op naar den naam boven de winkeldeur: De Roos - stapte binnen.
Hij vond een bleeken donkeren jongen man, misschien jonger lijkend doordat hij
zoo tenger was, die hem koel vroeg wat er van zijn dienst was. Leedebour begon
meteen over de caricaturen - tegelijk merkte hij op in den winkel een groot
portret van Marx.
De jonge man liet meer caricaturen zien. Een ervan geïnspireerd op Da Vinci's
Laatste Avondmaal: de vrijheid in scharlaken gewaad en muts in het midden zegt:
‘Een van u zal mij verraden.’ Rochefort, Favres en Trochu protesteeren, en
Thiers kijkt listig schuins het vertrek in.
‘Er wordt wat met de vrijheid gesold,’ lachte Leedebour.
‘Er is maar één ding dat Parijs en de vrijheid redden kan, dat is de Commune.
Vanuit Parijs zal de heele wereld worden bevrijd.’
‘Met hun vernielzucht, hun moorden?’ glimlachte Leedebour. Hij was gaan zitten op
het matten stoeltje.
‘Wàt vernielen ze! Wàt vermoorden ze! Het oude, verrotte - dat afgedaan heeft.
Alleen op de puinhoopen van het oude kan je een nieuwe wereld bouwen.’
‘Puinhoopen lijken mij een wankele grondslag,’ zei Leedebour.
‘Hoe komt u zoo opstandig, jonge man?’
Toen barstte Karel de Roos uit in zijn mengelmoes van onverwerkte kennis - over
Marx, Bakounin - Lassalle....
Leedebour luisterde geduldig. Eindelijk zei hij alleen:
‘Mijn waarde - kent u de klassieken?’
‘Neen. Ik.... weet te weinig - ik heb te weinig geleerd,’ zei Karel verbitterd.
‘Maar ik weet wèl, dat alles in de wereld verkeerd is, en dat er alleen door
absolute vernietiging van het oude een nieuwe wereldorde komen kan,’ en hij
sloeg door over zijn dichters-socialisten in Duitschland.... begeerig zijn eigen
gedachten te uiten, die hij hield voor oorspronkelijk en merkwaardig.