Het goddelick herte ofte de woonste godts in het herte
(1685)–Fulgentius Bottens– Auteursrechtvrij
[pagina XII]
| |
Beminden ende goedt-jonstighen leser, de vrede des Heeren zу met u.WEet ghy wel, wat den Heere van u versoeckt, uyt kracht van sulck een menichte van zijn Weldaeden, van een oneyndelijckheyt der Bermhertigheden, door sulck een overvloedigheydt van sijne Gratien. door soo menighvuldigh goet recht dat hy over u heeft, als uwen Vader, Schepper,Verlosser, Meester, Rechtveerdighmaker, als u rustplaetse ende leste eynde? hy sal daer naer segghen, dat hy niet anders en begeert als u Herte; ende dat hy u daerom ghegheven heeft dat eerste ende aldermeeste Ghebodt, gy sult den Heere uwen Godt beminnen, uyt geheel u Herte. Het dunckt u veel te zijn dat hy vraeght: maer 't is luttel is't dat ghy aensiet van d'een zyde uwe schult, van d'ander sijne beloften. Wat koste die oneyndige grootheyt, wijsheyt en goetheyt Godts meer beloven aen een Herte dat hem soude beminnen, als dat het oock vanden Hemelschen Vader bemint sal zijn; ende dat de H. Dryvuldigheyt tot hem sal kommen, en haer Wooninge by hem maecken? en seght de Eeuwige Waerheyt niet claerlijck, die my bemint sal mуп woort bеwаеren, ende mijnen Vader sal hem beminnen; ende wy sullen-tot hem commеп, en onse Wooninghe by hem maecken? Joann. 14. Wat kander ontbreken van eenighe deught, volmaecktheyt en heyligheyt aen een Herte daer Godt in woont? voorwaer, | |
[pagina XIII]
| |
door die Goddelijcke inwoonste, moet dat Hert Vergoddelijckt worden. Daerom is't dat dit Boecksken genaemt wort het Goddelijck Herte, om dat het daer toe streckt om alle Herten tot die Goddelicke inwoonste te bereyden, en meer en meer bequaem te maecken, ende om ten lesten door de seIve heel verandert en vergoddelickt, ende inden inwoonenden geest overformt te worden: waer in begrepen wordt het opperste van alle volmaecktheyt. Ick beginne van het eerste, van de bekeeringhe van een obstinaet Herte, ende gae soo allenskens voort, tot het opperste ende uytterste van alle Heyligheyt ende volmaecktheyt; niet alleenelick om de Zielen te toonen den wegh die zy wandelen moeten, maer oock om de Directeurs der Zielen te toonen hoe zy haer moeten leyden. Ick hebbe dit werck gedeelt in dry deelen. Het 1. voor de beginnende, het 2. voor de voortgaende; het 3. voor de volmaeckte; om datter seer veel aengheleghen is, aen te weten voor wat staet ofte gesteltenis, yet geleert wordt. Veel goede Boecken en Leeringen, by gebreck van dit onderscheyt, worden qualijck verstaen en gebruyckt: soo dat de beginnende hun aentrecken en volghen willen de Regels vande volmaeckte, ende die volmaeckt zijn hun willen reguleren naer dat voor de beginnende geleert wort, waer in ontallijcke Zielen dolen, met hun groote schaede en achterdeel. Daer zijn eenige gedruckte Bоeсkеn, ende oock particuliere Schriften die aen ander hier en daer mede-ghedeelt worden, die op verscheyden en ongemeene manieren het poinct van de opperste volmaecktheyt voorhouden, de welcke van sommige qualick verstaen worden: waer uyt dickmaels kommen vremde manieren van spreken ende dolingen die ick van meyninge ben op zijn plaets te wederleggen, in alles volgende niet alleenelick de H. Schrifture, het Geloove, ende Leeringe van onse Moeder de H. | |
[pagina XIV]
| |
Kercke, maer oock de practijcke der Heyligen; oock toonende dat het oeffenen vande opperste trappen der volmaecktheyt ende Gebedt, niet en is strydende tegen de selve; noch oock teghen de waerachtighe Theologie en Philosophie. Mijn intentie en is niet, hier te gebruycken subtyle ofte hooghe concepten ofte gheaffecteerde welsprekentheyt; maer met claere, eenvoudige ende crachtige woorden de waerheyt voor te houden; met korte, maer veel inhoudende woorden, op dat de gene die de occasie niet en hebben om veel Boecken te becommen, hier in souden vinden, dat zy in veel souden soecken. Ick ghebruycke hier de maniere van t'saemen-spraecke tusschen den Heere Jesus en de Ziele, om dat mу de selve dunckt bequaemer, soeter, en crachtiger om te bewegen. Peyst ghy maer (Beminden Lesser) en laet het u vastelijck voorstaen, dat Jesus u aenspreeckt; aenhoort hem met eerbiedinghe en devotie ; ende ick en twijffele niet, ofte ghy sult de kracht van zijn Goddelijcke Stemme inden grondt uws Herten gewaer worden. Ende gy (goeden Jesu) die zijt de ongeschaepen Wijsheyt, die eeuwighe Waerheyt, dat eeuwigh Licht, dat verlicht allen Mensch die op Wereldt comt: al dat wy doen, spreken, schrijven &c, het is al uyt u, door u en voor u. Siet hier dese t'saemen-spraecken, die ick presentere voor de voeten van uwe Majesteyt: geeft daer over uwe Benedictie, stort daer in uwen Goddelijcken Geest, op dat zy dien wederstorten en drucken inde Herten van die de selve sullen lesen. Spreeckt ghy inwendigh inde selve door u Goddelijcke kracht, dat de woorden uytwendigh seggen: ende soo sal het saet uwer Leeringhe overvloedige vruchten voortbrengen. Amen. |
|